خانه‌هایی که لوازم گران نمی‌خواهند

خانه‌هایی که لوازم گران نمی‌خواهند

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">در روزهای اخیر، اخبار ضد و نقیض از وضعیت قیمت لوازم خانگی در بازار منتشر شد تا جایی که برخی خبرها حاکی از افزایش قیمت این کالا و لوازم خانگی بود. اما از سوی دیگر مسئولان سازمان حمایت مصرف&zwnj;کنندگان و تولیدکنندگان هرگونه افزایش قیمت لوازم خانگی را نفی می&zwnj;کردند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  با توجه به شرایط اقتصادی روز مهم‌ترین سوال این است که آیا افزایش قیمت در شرایط کنونی به نفع تولید است و آیا اصولا بازار و مصرف‌کنندگان کشش افزایش قیمت لوازم خانگی را دارند یا خیر؟ و اینکه اساسا اخبار افزایش قیمت لوازم خانگی صحت دارد یا خیر؟!


غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی تنها از سوی یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده اما این تغییرات قیمتی شامل تمامی تولیدات این شرکت نمی‌شود. وی می‌افزاید: این شرکت نیز فقط محصولات جدید خود را که دارای تجهیزات و امکانات بیشتری است با نرخ بالاتری عرضه می‌کند. به عنوان مثال این شرکت نرخ تمامی یخچال‌های سایدبای‌ساید خود را تغییر نداده بلکه قیمت آخرین مدل تولیدشده از این کالا را که دارای ویژگی‌های بهتر و مناسب‌تری نسبت به محصولات مشابه خود است افزایش داده است.


افزایش قیمت؛ اشتباهی استراتژیک
سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به وضعیت بازار تصریح می‌کند: در شرایط اقتصادی کنونی و در معادلات جدید تجاری به‌طور قطع هرگونه افزایش قیمتی، انتحار به شمار می‌رود. کاوه خاطرنشان می‌کند: از یک سو رکود حاکم بر بازار اجازه افزایش قیمت را به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نمی‌دهد و از سوی دیگر ما در بازار لوازم‌خانگی با تنوع کالا مواجه هستیم و بازار مملو از لوازم‌خانگی متنوع است، بنابراین این امر به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد. سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به تاثیر برجام بر انتظارات مردم از بازار و قیمت کالاها ابراز می‌کند: در فضای پساتحریم هیچ نشان(برند)ی چنین اشتباه استراتژیکی را انجام نمی‌دهد زیرا این امر موجب می‌شود تا به سهولت بازار خود را از دست بدهد. وی خاطرنشان می‌کند: درحال‌حاضر قدرت خرید مناسبی در مردم وجود ندارد تا بر این اساس، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اقدام به افزایش قیمت کالا کنند. در شرایط کنونی قدرت خرید مردم، اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نمی‌دهد.


مردم منتظر گرانی نباشند
محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با صمت پیرامون وضعیت بازار این کالاها و اخباری که گاهی اوقات درباره افزایش قیمت لوازم خانگی منتشر می‌شود، اظهار می‌کند: درحال‌حاضر وضعیت خرید و فروش در بازار لوازم خانگی راکد است و در ماه‌های اخیر به هیچ عنوان شاهد افزایش قیمت این کالاها نبوده‌ایم. وی در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر خبرهایی مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات دو نشان(برند) تولیدکننده لوازم خانگی منتشر شده،‌ آیا به واقع قیمت لوازم خانگی روند افزایشی را طی می‌کند یا خیر، ابراز می‌کند: یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی نرخ برخی از محصولات خود را افزایش داده است. طحان‌پور می‌افزاید: شرکت سامسونگ نیز قیمت کالاهای قدیمی خود را افزایش نداده بلکه تنها تغییرات قیمتی برای محصولات جدید این شرکت انجام شده، زیرا این کالاها جدید بوده و دارای آپشن‌ها و رتبه‌های بالا در تولید است، بنابراین افزایش قیمت آنها نسبت به محصولات قدیمی‌تر این شرکت امری کاملا طبیعی است.


رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح می‌کند: شرکت «ال جی» نیز به دنبال افزایش قیمت برخی از کالاهای خود بود اما با این درخواست موافقت نشد. این مسئول صنفی تصریح می‌کند: افزایش قیمتی که در برخی از اقلام لوازم خانگی پیش آمده تنها به دلیل بالارفتن کیفیت و مدل برخی از اقلام شرکت سامسونگ است اما متاسفانه برخی افراد به دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند تا شاید مصرف‌کنندگان را به خرید کالا ترغیب کرده و بتوانند در بازار تحرکی ایجاد کنند. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که آیا بازار لوازم خانگی با تغییر قیمت مواجه خواهد شد یا خیر، اظهار می‌کند: به هیچ عنوان مردم منتظر تغییر قیمت در بازار لوازم خانگی نباشند. به گفته طحان‌پور درحال‌حاضر انبار عمده‌فروشان مملو از لوازم خانگی است، بنابراین امکان افزایش قیمت از سوی توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان لوازم خانگی وجود ندارد. تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز به دلیل نبود تقاضا در بازار از میزان تولید خود کاسته‌اند، بنابراین به هیچ عنوان در بازار لوازم خانگی نمی‌توان منتظر افزایش قیمت بود. وی یادآور می‌شود: برخی با شایعه‌سازی به دنبال ایجاد تحریک در بازار و افزایش فروش کالا هستند اما تا پایان سال به هیچ عنوان قیمت لوازم خانگی افزایش نخواهد یافت. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به تداوم رکود در بازار لوازم خانگی می‌گوید: اجرایی نشدن طرح کارت اعتباری برای خرید اقساطی لوازم خانگی نیز یکی از مسائلی است که منجر به تشدید رکود در بازار لوازم خانگی شده است.

 

طحان‌پور ادامه می‌دهد: این طرح موجب شده تا مصرف‌کنندگان برای خرید لوازم خانگی دست نگه دارند تا بتوانند با این کارت‌های ۱۰ میلیون تومانی لوازم خانگی مورد نیاز خود را خریداری کنند. وی افزود: برخی به اجرای طرح کارت اعتباری از روز نخست اعتراض‌ها و پیشنهادهای زیادی داشتند اما متاسفانه با اتحادیه لوازم خانگی به عنوان بخش خصوصی مشورت و همکاری‌های لازم انجام نشد. وی با اشاره به اینکه تخصص اتحادیه لوازم خانگی در توزیع کالاست، می‌گوید: از مشکلاتی که در اجرای این طرح به‌وجود آمده خرسند نیستیم. طحان‌پور با اشاره به اینکه برخی از افراد شرکت‌کننده در این طرح تمایل به انصراف از آن را دارند، تصریح می‌کند: نقطه مثبت این طرح نشان(برند)های معرفی شده بود. متولیان این امر تصور می‌کردند طرح کارت اعتباری لوازم خانگی هم مانند فروش خودرو اجرا خواهد شد اما کارهایی که مربوط به توزیع کالا است در صورت همکاری نکردن با اتحادیه‌ها و اصناف با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. طحان‌پور خاطرنشان می‌کند: معضل بعدی، قیمت کالاهای ارائه شده، است و اگر قرار باشد بانک مرکزی با منت این وام را ارائه دهد افراد شرکت‌کننده در این طرح راضی نخواهند بود.


وی ابراز می‌کند: با توجه به اوضاع و احوال بازار ممکن است فروشندگان تخفیف هم بدهند که در این صورت ممکن است قیمت کالاهای عرضه شده روی سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت با قیمت کالاهای موجود در بازار مغایرت داشته باشد و قیمت کالاهای موجود در بازار پایین‌تر باشد.

 

 

 

 

صمت


ارسال دیدگاه