علت اصلی گرانی قیمت هندوانه عرضه کم است نه احتکار

علت اصلی گرانی قیمت هندوانه عرضه کم است نه احتکار

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: علت اصلی گرانی قیمت هندوانه عرضه کم است نه احتکار ؛ به طوری که اکنون با کمبود ۵۰ درصدی عرضه آن در شب یلدا مواجه هستیم.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ سید محسن محمودی اظهار کرد: مشکل ما مدیریت ضعیفی است که همواره به خودش فکر می کند و از تجربه دیگران استفاده نمی کند؛ اگر جهاد کشاورزی با متخصصان مشورت کرده بود و احتمال گرانی هندوانه را به دلیل کمبود عرضه داده بود، کار به اینجا نمی رسید.


وی اضافه کرد: برای تامین هندوانه شب یلدا همچنان با کمبود ۵۰ درصدی مواجه هستیم اما یک شبه هم نمی توانیم به این میزان هندوانه برای شب یلدا به کشور وارد کنیم.


محمودی با بیان اینکه” کمبود ۵۰ درصدی هندوانه بدین معناست که نصف مردم نمی توانند در شب یلدا هندوانه داشته باشند”، افزود: در هیچ زمان سابقه نداشته که ایران از کشورهای دیگر هندوانه وارد کند یا حتی هندوانه در سردخانه بگذارد.


رئیس اتحادیه بارفروشان در مورد میزان کشت هندوانه در سال جاری گفت: این آمار فقط در دست جهاد کشاورزی است و ما فقط توزیع کننده هستیم بنابر این جهاد کشاورزی باید با طرح و برنامه ریزی قبلی، این گونه مسایل را پیش بینی می کرد تا کمبود ایجاد نشود.


وی ضمن اشاره به تگرگ زدگی و آفت این محصول در استان هرمزگان، در واکنش به انتشار مباحثی پیرامون احتکار هندوانه تصریح کرد: گرانی هندوانه نه به بارفروشان ربط دارد نه به میوه فروشان؛ گرانی هندوانه فقط به دلیل عرضه کم است چون آفات مختلف محصولات را از بین برده است؛ به همین علت اطمینان داریم که فردای شب چله قیمت هندوانه پایین بیاید و به یک سوم قیمت الان برسد.


وی ادامه داد: شنیده می شود امسال کشاورزان سرِ زمین های خود هندوانه را کیلویی ۲۵۰۰ تومان قیمت گذاشته بودند بنابر این اینطور نیست که هندوانه سر زمین کیلویی هزار تومان باشد و به تهران که می رسد کیلویی سه هزار تومان شود.


محمودی همچنین با انتقاد از ضعف مدیریتی در کشور متذکر شد: ما می توانیم محصولات نصف خاورمیانه را تامین کنیم اما مشکل ما مدیریت ضعیفی است که همواره به خودش فکر می کند و از تجربه دیگران استفاده نمی کند؛ اگر جهاد کشاورزی قبل از اینکه با این مشکل مواجه شویم، با متخصصین مشورت کرده بود و احتمال گرانی هندوانه را به دلیل کمبود عرضه داده بود، کار به اینجا نمی رسید.

 

 

 

اصناف ایران


ارسال دیدگاه