امیدوارم قیمت خشکبار تا شب یلدا تغییر نکند/ خشکبار ایرانی بهتر از خارجی است

امیدوارم قیمت خشکبار تا شب یلدا تغییر نکند/ خشکبار ایرانی بهتر از خارجی است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">احمدی در مورد تاثیرات افزایش نرخ ارز بر آجیل و خشکبار خاطرنشان کرد: در بررسی مقایسه ای و روی کفه ترازو افزایش نرخ ارز به نفع خشکبار ایران است چرا که سهم صادرات ما از واردات بیشتر است. منتهی با افزایش نرخ ارز قیمت ها نیز افزایش داشته و مصرف کننده داخلی از این حیث متضرر می شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران درباره تغییرات قیمت آجیل و خشکبار با توجه به نزدیک شدن شب یلدا  گفت: قیمت ها نسبت به چند هفته گذشته تفاوتی نداشته و ثابت است حتی برخی از اقلام خشکبار نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تا حدود ۱۰ درصد نیز ارزان تر شده است. وی افزود: البته قیمت برخی از اقلام به دلیل نوسانات ارزی نسبت به چندماه گذشته افزایش داشته است که این افزایش هیچ ارتباطی به نزدیکی شب یلدا ندارد.


احمدی در مورد تاثیرات افزایش نرخ ارز بر آجیل و خشکبار خاطرنشان کرد: در بررسی مقایسه ای و روی کفه ترازو افزایش نرخ ارز به نفع خشکبار ایران است چرا که سهم صادرات ما از واردات بیشتر است. منتهی با افزایش نرخ ارز قیمت ها نیز افزایش داشته و مصرف کننده داخلی از این حیث متضرر می شود.


رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار داشت: محصولاتی مانند بادام هندی و بادام درختی با ارز آزاد وارد شده و با افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده این خشکبار نیز افزایش خواهد داشت که همین موضوع روی قیمت اقلام تولید داخل نیز تاثیر داشته و باعث افزایش قیمت ها می شود. وی درباره دلایل افزایش قیمت گردو تصریح کرد: بخش قابل توجهی از گردوی موجود در کشور از طریق واردات تامین می شود که افزایش قیمت ارز در این زمینه نیز نقش دارد.


احمدی در پاسخ به سوال تراز درباره دلایل کاهش تولید گردو در سال جاری خاطرنشان کرد: تراز تولید ما نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و دلیل افزایش قیمت گردو صرفا کاهش تولید نیست. وی در ادامه گفت: میزان تولید محصولاتی مانند بادام زمینی و گردو به اندازه مصرف داخلی نبوده و مصرف مان از تولید بیشتر بوده است. لذا به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا مجبور به واردات برخی از این اقلام هستیم.


این فعال بازار خشکبار اظهار داشت: خشکبار ایرانی به دلیل خاصیت و کیفیت بالای خود قیمت بیشتری نسبت به خشکبار خارجی دارند. وی بیان داشت: اکثر خشکبارهای وارداتی با استفاده از روش های ژنتیکی تولید می شوند که علاوه بر کاهش ارزش غذایی آن هیچ گونه خواص دارویی و درمانی ندارند. در حالیکه خشکبار ایرانی به دلیل نوع خاک زراعی ایران علاوه بر ارزش غذایی دارای خواص درمانی است.


احمدی در خاتمه یادآور شد: امیدوارم قیمت ها تا شب یلدا همین ثبات را داشته باشد اما واقعیت این است که چون آجیل و خشکبار قیمت مشخصی ندارند میزان عرضه وتقاضا روی قیمت این کالاها تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه