مردم برای شب یلدا هندوانه نخرند/ افزایش قیمت هندوانه در چند روز آینده
رئيس اتحاديه صنف بارفروشان ميوه و تره‌بار

مردم برای شب یلدا هندوانه نخرند/ افزایش قیمت هندوانه در چند روز آینده

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">متاسفانه امسال ، محصولات این منطقه دچار آفت زدگی شده و هندوانه های سالم نیز عموما کوچک و بی کیفیت هستند. ضمن اینکه امسال برخلاف روال سال های گذشته، ذخیره هندوانه از سایر مناطق نیز وجود ندارد تا با عرضه به بازار، افزایش قیمت ها را تا حدودی تعدیل کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ سیدمحسن محمودی رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران درباره بازار میوه در ایام نزدیک به شب یلدا گفت: با توجه به شرایط موجود قیمت میوه هایی مانند هندوانه در روزهای آتی افزایش بی رویه ای خواهد داشت چرا که هندوانه دراین فصل از سال فقط در منطقه میناب بندرعباس پرورش میابد. وی افزود: متاسفانه امسال ، محصولات این منطقه دچار آفت زدگی شده و هندوانه های سالم نیز عموما کوچک و بی کیفیت هستند. ضمن اینکه امسال برخلاف روال سال های گذشته، ذخیره هندوانه از سایر مناطق نیز وجود ندارد تا با عرضه به بازار، افزایش قیمت ها را تا حدودی تعدیل کند.


محمودی با تاکید بر افزایش قیمت هندوانه خاطرنشان کرد: طبیعتا با کاهش عرضه هندوانه وافزایش تقاضا در شب یلدا قیمت این محصول در روزهای آتی افزایش خواهد داشت. وی در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در این زمینه اظهار داشت: اگر این فرهنگ که مردم در صورت کاهش عرضه یا افزایش قیمت یک کالا، اصراری برای خرید آن محصول نداشته باشند ایجاد شود قطعا بسیاری از مشکلات جاری در کشور حل خواهد شد.


رئیس اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: اگر چه عدم خرید یک محصول از سوی مردم راهکار نیست اما روشی برای تعدیل قیمت ها و عدم بی انضباطی در بازارهای مختلف محسوب می شود. وی ادامه داد: در اکثر کشورهای توسعه یافته وقتی قیمت کالایی بی دلیل افزایش می یابد مردم با عدم استقبال ازخرید آن محصول باعث بازگشت قیمت ها به نرخ اولیه می شوند. ولی متاسفانه در کشور ما در کنار کاهش عرضه و افزایش قیمت ها عموما با افزایش تقاضا مواجه می شویم.


محمودی در باره قیمت هندوانه در شب های منتهی به پایان آذرماه افزود: در حال حاضر هندوانه در میادین میوه و تره بار قیمتی حدود ۲۵۰۰ تومان دارد که با نزدیک تر شدن به روزهای پایانی ماه و افزایش تقاضا این قیمت نیز افزایش خواهد داشت. وی در ادامه گفت: مغازه داران و واحدهای صنفی فروش میوه و تره بار نیز می توانند طبق فاکتورهای دریافتی از میادین تره بار تا سقف ۳۵ درصد قیمت های خود را برای عرضه به مردم افزایش دهند.


محمودی در ادامه به مردم توصیه کرد: بهتر است در چنین شرایطی مردم از خرید میوه هایی با قیمت بالا خودداری کرده و بیشتر به سمت خرید میوه های جایگزین بروند. وی خاطرنشان کرد : در شرایط نامناسب جوی یا ایجاد آفت در محصولات کشاورزی، کاهش عرضه این محصولات طبیعی بوده و اجتناب ناپذیر است. لذا به نظر می رسد تنها راه موجود، فرهنگ سازی میان مردم و تعدیل بازار توسط خود مردم است.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه