برخورد با قانون‌شکنان یا تداوم وضعیت شرکت‌های شن و ماسه سوادکوه؟!

برخورد با قانون‌شکنان یا تداوم وضعیت شرکت‌های شن و ماسه سوادکوه؟!

<p style="text-align: justify;">&nbsp;</p> <p><span style="font-size: 12px;"><span id="nwstxtInfoPane"> <div class="nwstxtinfotitle"><span style="font-size: larger;">سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در آزمون دو&zwnj;گزینه&zwnj;ای تداوم اجرای حداقلی قوانین و یا برخورد شفاف و صریح با صاحبان شرکت&zwnj;های شن و ماسه و واریزه&zwnj;های کوهی سوادکوه قرار دارد.</span></div> </span></span><span id="nwstxtInfoPane"> <div class="nwstxtinfotitle">&nbsp;</div> </span></p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>

به گزارش مازند اصناف؛تخریب زمین‌های کشاورزی به‌دلیل برداشت بی‌رویه از بستر رودخانه و افت سطح آب و کویری شدن برخی از زمین‌های اطراف رودخانه تالار در منطقه للـه‌بند دهستان ولوپی سوادکوه، موضوع گزارشی بود که هشتم آذر‌ماه در خبرگزاری فارس منتشر شد و انعکاس مناسب آن در رسانه‌های نوشتاری و مجازی موجب باز‌خوردهای استانی و شهرستانی شد.

استفاده کارشناسی و بهینه از منابع طبیعی و نعمت‌های موجود در شهرستان سوادکوه موضوعی پذیرفته‌شده است که وجود ذخایر مختلف زیست‌محیطی و جنگل، نوع استفاده از آن را با حساسیت ویژه همراه می‌کند.

وجود شرکت‌های شن و ماسه در سال‌های اخیر صدمات مختلفی را بر طبیعت و کشاورزی و محیط زیست سوادکوه وارد کرده است که تبدیل زلالی رودخانه تالار به رنگ گل‌ولای و مرگ ماهیانی که از این رودخانه به بالادست حرکت می‌کردند و پژمردگی جاذبه گردشگری، نمونه‎ای از آن بوده است.

برخورد مقتدرانه دستگاه قضایی مازندران با پدیده زمین‌خواری و کوه‌خواری ما را به حل مشکلات کشاورزان دهستان ولوپی امیدوار کرد و البته نقش مدیریتی و نظارتی اداره صنعت، معدن و تجارت مازندران و سازمان بازرسی استان و نظارت امور آب استان و شهرستان را نیز نادیده گرفت.

 

عدم وجود کارشناس معدنی در اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه با وجود فعالیت ده‌ها معدن شن و ماسه و واریزه کوهی و زغال سنگ از پرسش‌هایی است که ساخت برخی شرکت‌های وابسته به آن در بستر رودخانه و گسل‌های مختلف نظارتی و مدیریتی در آن پاسخی بر این نقص است.

 

* درخواست پرونده شرکت فعال شن و ماسه للـه‌بند سوادکوه از استان

سعدی عبدالهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرستان سوادکوه، با اشاره به اینکه شرکت بهره‌بردار از شن و ماسه در منطقه للـه‌بند سوادکوه دارای پروانه 45 روزه است، گفت: مجوز لازم و استعلام از آب منطقه‌ای نیز توسط شرکت دریافت شده است.

 

 

وی با بیان اینکه در مجوز‌های داده‌شده به شرکت‌های شن و ماسه، طول و عرض و عمق برداشت هم ذکر می‌شود، افزود: ارائه مجوز و بازدید‌های لازم برای شرکت‌های معدنی توسط استان انجام می‌شود و این مسئولیت به شهرستان‌ها تفویض نشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه با اشاره به اینکه عدم فعالیت کارشناس معدنی در شهرستان‌ها مانع ارائه مجوز و بازدید‌ها توسط شهرستان‌ها است، خاطر‌نشان کرد: مجوز شرکت فعال در منطقه للـه‌بند سوادکوه به‌منظور بررسی شهرستانی درخواست شده است.

 

 

 

* لزوم بازدید بازرسان امور آب از شرکت بهره‌بردار شن و ماسه سوادکوه

هادی نیک‌اختر نیز در گفت‌و‌گو با فارس، با بیان اینکه در بازدید حدود 20 روز قبل کارشناسان ما برداشت 2 متر عمق تأیید شد، گفت: با توجه به گزارش فارس، بازرسان امور آب، بازدید جدیدی از منطقه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه رودخانه‌ها دارای بستر رود‌خانه، بستر رود‌خانه‌ای و حریم هستند، افزود: بستر رودخانه همان بستر فعال و متعارف است و بستر طغیانی در زمان طغیان رودخانه ایجاد می‌شود و حریم رودخانه‌ها هم با شاخص‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که برای رودخانه تالار حدود 20 متر است.

 

 

مدیر امور منابع آب قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ با اشاره به اینکه زمین‌های زیادی در حریم رودخانه‌ها قرار دارند که ملک دولت و در دست کشاورزان برای استفاده قرار دارد و درباره چنین وضعیتی کسی نمی‌تواند مدعی باشد و ملاک ما عکس و نقشه هوایی سال 41 است.

نیک‌اختر در پاسخ به فارس درباره عدم اطلاع بسیاری از کشاورزان درباره وضعیت حریم رودخانه‌ها، گفت: جلساتی با شهرداری‌ها و بخشداری‌ها درباره اطلاع‌رسانی لازم برای افرادی که در حریم رودخانه‌ها حضور دارند، برگزار شد.

 

 

* سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در آزمون دو‌گزینه‌ای سوادکوه

دریافت مجوز فعالیت معدنی، بخشی از فرایند بهره‌برداری از معادن شهرستان است و نظارت و ارزیابی‌های مستمر از آن باید از اولویت‌های دستگاه‌های مرتبط باشد.

 

 

تملک کناره رودخانه‌های شهرستان سوادکوه و دولتی یا خصوصی بودن آن نیز از موضوعاتی است که پذیرش آن دور از ذهن است.

کشاورزی که بیش از نیم‌قرن در زمین به ارث‌رسیده خود فعالیت داشته است، با چه منطقی باید آن زمین را در اختیار شرکت‌هایی قرار دهد که برای کسب منافع خود حاضرند همه کوه‌ها و تپه‌های سوادکوه را به شن و ماسه و واریزه کوهی تبدیل کنند و دشت کویری سوادکوه را برای نسل آینده به ارمغان بگذارند که تجربه مدیریت غیر‌بومی آن را در خروج دام‌داران از جنگل‌های سوادکوه مشاهده کردیم.

سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با توجه به گستردگی فعالیت خود وظیفه سنگینی در مدیریت شرکت‌هایی دارد که با وجود اشتغال‌زایی قابل توجه، توجهی به زیر‌ساخت‌های توسعه و داشته‌های پایه‌ای شهرستان سوادکوه ندارند و نظارت قاطع و قانونی برای حفظ عرصه‌های طبیعی با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران که ریاست آن بر عهده دارنده رتبه یک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و دکتری مهندسی صنایع مدیریت سیستم و مسئول تدوین استراتژی‌های صنعت، معدن و تجارت استان مازندران است، دارد.

 

 

سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در آزمونی قرار دارد که تنها دو گزینه دارد و برخورد قاطع و قانونی با قانون‌شکنان و یا تداوم کج‌دار و مریز وضعیت شرکت‌های شن و ماسه و واریزه‌ کوهی و رضایت به اجرای حداقلی قوانین به نفع اقتصاد آنان و نادیدن زیر‌ساخت‌های شهرستان سوادکوه را به همراه دارد.

----------------------------

گزارش از: عمران اکبرنژاد

 


ارسال دیدگاه