واکنش تامل برانگیز پیامبر(ص) به خرید نسیه ای اسامه!

واکنش تامل برانگیز پیامبر(ص) به خرید نسیه ای اسامه!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">&nbsp;روايت كرده اند كه گفت: اسامة بن زيد غلام نوزادى را به نسيه به مدت يك ماه به صد دينار خريد و من خود شنيدم كه رسول خدا (ص) مى فرمود: &laquo;آيا از اسامه عجب نداريد كه نوزادى را به مدت يك ماه خريدارى نموده؟... <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  اعمال انسانها کیفر رفتارهای خود آنهاست. بسیاری از اعمال خوب و بد در همین دنیا نیز جزا و عقاب دارند. البته این سوای آن پاداش و عقاب اخروی است. یکی از کیفرهای اعمال در این دنیا سرپرستی افراد ظالم بر جوامع است. یعنی وقتی برخی گناهان رایج شد مقدمه حکومت ظالمین بر جامعه نیز فراهم می گردد.
در آیه ۱۲۹ سوره انعام می خوانیم:
«وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ.»
«و اين گونه برخى از ستمكاران را به [كيفر] آنچه به دست مى آوردند، سرپرست برخى ديگر مى گردانيم.»
                                                                                                                                       ***
سه نکته:
* کیفر ترک خمس و زکات


در آيه ۱۲۷ خوانديم كه سرپرست آنان كه به راه مستقيم مى روند، تنها خداست. در اين آيه مى خوانيم كه سرپرست گروهى از مردم به خاطر عملكردشان ستمگرانند. اما کدام گروه؟ طبق روايات، كيفر ترك كنندگان امر به معروف و نهى از منكر، متخلّفان از اداى خمس و زكات و يارى كنندگان به ظالمان، تسلّطِ ستمگران بر آنان است. (تفسیر نور)


** واکنش تامل برانگیز پیامبر(ص) به خرید نسیه ای اسامه!
در کتاب الدر المنثور نقل شده که ابن ابى الدنيا در كتاب امل و ابن ابى حاتم و بيهقى در كتاب شعب از ابى سعيد خدرى روايت كرده اند كه گفت: اسامة بن زيد غلام نوزادى را به نسيه به مدت يك ماه به صد دينار خريد و من خود شنيدم كه رسول خدا (ص) مى فرمود:


«آيا از اسامه عجب نداريد كه نوزادى را به مدت يك ماه خريدارى نموده؟ مگر او مى داند كه تا يك ماه ديگر زنده است، و مى تواند بدهيش را بپردازد!؟ راستى چه آرزوى درازى! سوگند به كسى كه جان من در دست او است هيچ وقت نشده كه من چشم باز كنم و خيال كنم كه مى ‏توانم دوباره مژه بر هم نهم و قبل از بر هم نهادن پلك چشمم از دنيا نمى ‏روم، و هيچ وقت نشده كه به طرفى نگاه بيندازم و خيال كنم كه مى ‏توانم چشمم را قبل از آنكه قبض روحم كنند بجاى خود برگردانم، و هيچ نشده كه لقمه اى در دهن بگذارم و پندارم كه مى ‏توانم قبل از آنكه قبض روحم كنند آن را فروبرم. اى گروه بنى آدم! اگر خود را عاقل مى ‏دانيد بايد هميشه خود را ميان مردگان ببينيد، و خود را در زمره آنان به شمار آوريد سوگند به كسى كه جانم در دست قدرت اوست" إِنَّ ما تُوعَدُونَ لَآتٍ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ- آنچه كه بدان وعده داده شديد خواهد آمد و شما عاجز كننده و مانع كار خدا نيستيد.» (الدر المنثور ج ۳ ص ۴۷)


*** ما چه مسلمانانی هستیم!؟


روایت فوق از رسول مکرم اسلام (ص) بسیار قابل تامل و درس آموز است. شاید برخی بگویند در روزگار ما دیگر کسی نمی تواند بدون معاملات نسیه و اقساطی زندگی اش را بگذراند. اما اگر نگاهی به دخل و خرج زندگی های امروز و میزان درآمد و هزینه های زندگی بیندازیم می بینیم که اغلب هزینه ها به تجملات و وسایل غیر ضروری باز می گردد. یعنی همین امروز هم اگر کسی بتواند هزینه هایش را مدیریت کند بسیاری از خریدهای اقساطی را می توان انجام نداد یا زمانی انجام داد که هزینه پرداخت نقدی آن را داریم. به راستی اگر از پیامبر (ص) درس زندگی نگیریم پس ما چه مسلمانانی هستیم!؟

 

تراز


ارسال دیدگاه