لزوم توجه ویژه به احیای صنعت فرش دستبافت در کلاردشت
اختصاصي /يادداشت؛ فرهاد کريمايي(رئيس اتاق اصناف کلاردشت)

لزوم توجه ویژه به احیای صنعت فرش دستبافت در کلاردشت

<p><span style="font-size: larger;"> قدمت 300 ساله فرش دستبافت کلاردشت با مظلومیت، در پس بی توجهی ها به فراموشی سپرده شده و بی شک با احیای این صنعت ریشه ار در این دیار از مازندران، ظرفیت بالقوه ای را در صادرات و کارآفرینی احیا کرده ایم.<br /> </span></p>

به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ فرهاد کریمایی رئیس اتاق اصناف کلاردشت در یادداشتی به سبقه و نقش فرش کلاردشت در استان و کشور پرداخت که در ذیل آن را می خوانیم:

فرش کلاردشت هنر و سنتی با دیرینه 300 ساله برگ سبزی است از مهاجرت اقوام کرد به طبرستان، نشان دهنده ی روزگاری که هنوز تب و تاب فروش زمین کم بود و امرار معاش با دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی می گذشت.

روزگاری که مردم ارمغان دست های خسته و ساده شان، زینت بخش خانه های دیگران بوده، کسانی که خود در حصار تنگ زمانه درون دهلیز های ساده روشنایی، ساعت ها خود را در لابه لای تاروپود های قالی به حبس می کشیدند و به انتظار جوانه های سبز امید، بی رحمی تارها و سنگینی شانه را تحمل کرده، تا  آینده ای بهتر را در گل های قالی به تصویر کشند.

بافندگان این منطقه از استان با مهارت فوق العاده ای که در بافت، طراحی و رنگبندی دارند، چنان به طور نا خودآگاه و بدون آگاهی از فنون رنگبندی درج شده در کتابها، به این کار تسلط دارند که هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد.

هر رنگ به شیوه ای زیبا در تمام قالی می چرخد و نگاه بیننده هیچگاه در نقطه ای خاص بدلیل رنگبندی نامناسب نمی ایستد. به دلیل مرغوبیت پشم و دندانه شدن خوب و  رنگریزی، نخ ها درخشانند و هر چه از عمر قالی می گذرد رنگ ها درخشندگی بیشتری می یابند، گویی با گذر زمان رنگ و تاروپودها با هم عجین تر می گردند.

فرش دستبافت هنر سنتی منحصر به  فرد در راستای معرفی فرهنگ سرشار کلاردشت در سراسر جهان است. ده ها وصف واقع و در عین حال عمیق برای فرش دستبافت وجود دارد که در جای خود قابل تامل است.

حکایت بافتن فرش دستبافت، غزلسرایی سرانگشتان هنرمند قالیباف با تارو پود و رنگ و شانه است. آن هایی که نگاه مهربانشان در کوچه پس کوچه های تحول و پیشرفت، دو دو زنان در انتظار دستی مهربان و درد آشنا، گل رخسار را با سیلی سرخ می کنند.

فرش دستبافت کلاردشت پیشینه ای گران قدر در هنر، فرهنگ و هویت این سرزمین دارد و کارشناسان از این هنر، در بعد زیبایی شناختی به عنوان گواه زنده تاریخ و تمدن ایرانیان یاد می کنند و آن را به عنوان مهمترین کالای صادراتی غیر نفتی می شناسند.

بررسی طرح، نقش و رنگبندی این هنر غنی مشخص می کند که بسیاری از نقش های آن به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده اند. بدلیل استفاده نکردن از رنگ های طبیعی و فقدان پشم تولیدی در این منطقه کیفیت این فرش رو به تنزل است.چرا که آب و هوا و سرسبزی بی نظیر کلاردشت، تاثیر مثبت و بسزایی بر درخشندگی، زیبایی و لطافت فرش دارد.

همچنین نمی توان این امر را نادیده گرفت که آمیخته شدن طرح ها و  رنگ های دیگر سبک های بافندگی، باعث از بین رفتن اصالت این فرش شده است. فرش کلاردشت به دلیل سادگی، عمق و رنگ های سرد و تارش به اوج رسیده، که با این دیدگاه می توان اظهار داشت مهمترین عامل در احیای فرش کلاردشت، بازنگری در رنگ های امروزی و استفاده از رنگ های طبیعی و اصیل و بازگشت به بافت نقش مایه های فراموش شده می باشد.

 

 

اگرچه فرش کلاردشت توانست در سال 1373 مقام سوم از لحاظ کیفیت مواد اولیه، رنگ و بافت را در دنیا به خود اختصاص دهد اما به جرات می توان اذعان داشت که در حق هنر و تاریخچه کلاردشت اجحافی نابخشودنی روا داشته شده که متاسفانه هم هنرمندان  این صنعت و هم بازاریان مسبب این امر بودند.

مهمترین ویژگی فرش دستبافت، بازار اقتصادی، تجارت و صادرات است و فرش کلاردشت توانایی بالقوه ای برای عرض اندام در این محفل دارد و باید سکه ای رایج در این بازار باشد.

نباید غفلت کرد که افزایش صادرات است که میزان تولید را بیشتر خواهد کرد. به همین دلیل بعد اقتصادی فرش دستبافت امری مهم و قابل توجه است.

شناخت نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدید ها با تاکید بر رویکرد علمی و پژوهشی و اصالت تاریخی، برنامه ریزی و سیاستگذاری به منظور بازاریابی و توسعه بازارهای موجود داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه های و جشنواره ها، ایجاد زمینه و بستر حضور فعال تولید کنندگان و تجار، تبلیغات متمرکز در رسانه ها برای معرفی، بستر سازی و نظارت برای اجرای برنامه های آموزشی دستبافت از طریق بهره مندی از مراکز آموزشی موجود، جبران کمبود اطلاعات در مورد خواسته ها و گرایش های مصرف کنندگان، شاید راهکارهایی ابتدایی و ضروری برای ظهور و بازگشت مجدد فرش کلاردشت یه میدان رقابت و رسیدن به جایگاه اصلی اش باشد.

از این رو اتاق اصناف شهرستان کلاردشت بر آن شد تا با معرفی فرش کلاردشت به عنوان برند و محصول کارآفرین و صادرات گرا، به نوبه خود قدمی کوچک برای بازآفرینی و احیاء این صنعت برداشته و ادای دین کند. 

 

                                                                               فرهاد کریمایی-رئیس اتاق اصناف کلاردشت     
 


ارسال دیدگاه