افزایش قیمت برخی صیفی‌جات

افزایش قیمت برخی صیفی‌جات

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">بازار میوه و تره&zwnj;بار که به گفته فروشندگانش با افت تقاضا مواجه شده است، در مقایسه با هفته&zwnj;های گذشته ثبات نسبی دارد اما قیمت برخی اقلام صیفی از جمله خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه&zwnj;ای با افزایش روبرو شده&zwnj; است. <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ بازار میوه و تره‌بار در فصل پاییز با تغییر چندانی در قیمت‌ها مواجه نبوده و به گفته برخی از فروشندگان عرضه انواع میوه و تره‌بار در پاییز امسال به اندازه کافی بوده است که همین موضوع باعث شده قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد و حتی برخی میوه‌ها از جمله نارنگی، پرتقال، انار و خرمالو تا حدودی کاهش قیمت داشته باشند.

فروشندگان میوه و تره‌بار اغلب از وضعیت فروش خود راضی نیستند و معتقد‌ند میزان تقاضا نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش محسوسی پیدا کرده است. به گفته آن‌ها کمبود تقاضا در میوه‌های درجه یک و با کیفیت خوب قابل توجه‌تر از سایر اقلام است.

از سوی دیگر بازار مصرف طی روزهای اخیر با کمبود برخی محصولات صیفی از قبیل خیار و گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت آنها مواجه شده‌ است که رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان دلایل آن را کمبود عرضه و صادرات عنوان کرده و می‌گوید امسال با توجه به سرما بخش زیادی از گوجه فرنگی‌های نارس و سبز از بین رفتند و گوجه‌ فرنگی‌های گلخانه‌ای نیز برای مصرف مردم کافی نیست، همین موضوع باعث افزایش قیمت این محصول شده است.

به گفته مهاجران، دلیل افزایش قیمت خیار نیز صادرات آن است که از حدود ۲۰ روز گذشته بخشی از محصول خیار به روسیه صادر شده و بخشی دیگر نیز از مرز بازرگان به کشورهای دیگر صادر می‌شود و خیارهای گلخانه‌ای نیز جوابگوی تقاضا نیست.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایسنا، متوسط قیمت انواع میوه به گونه‌ای است پرتقال و سیب درجه دو با قیمت کیلویی ۲۰۰۰ تومان ارزان‌ترین میوه‌ها هستند و گلابی نیز با قیمت کیلویی ۸۰۰۰ تومان در صدر قیمت‌ها قرار دارد. در میان محصولات صیفی نیز هندوانه با قیمت کیلویی ۴۵۰ تومان ارزان‌ترین محصول و گوجه فرنگی گلخانه‌ای با قیمت ۶۰۰۰ تومان گران‌ترین محصول است.

هر کیلوگرم سیب درجه یک به طور متوسط ۵۰۰۰ تومان و سیب درجه دو ۲۰۰۰ تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود. همچنین پرتقال درجه یک ۴۰۰۰ تومان و پرتقال درجه دو ۲۰۰۰ تومان قیمت دارد.

در میان سایر اقلام میوه خیار بوته‌ای ۳۰۰۰ تومان و خیار گلخانه‌ای ۴۰۰۰ تومان، انار درجه ۵۰۰۰ تومان و انار درجه دو ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

همچنین هر کیلوگرم موز ۳۵۰۰ تومان، کیوی ۵۰۰۰ تومان و خرمالو ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود و لیمو ترش درجه یک ۸۰۰۰ تومان و لیمو شیرین ۴۰۰۰ تومان در میوه فروشی‌های سطح شهر قیمت دارد.

در میان محصولات تره‌بار، قیمت فلفل دلمه‌ای با افزایش روبرو شده است و هر کیلوگرم آن به طور متوسط ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که افزایش ۱۵۰۰ تومانی را در مقایسه با هفته‌های قبل نشان می‌دهد. گوجه فرنگی گلخانه‌ای نیز کیلویی ۶۰۰۰ تومان و گوجه فرنگی بوته‌ای کیلویی ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود که با افزایش چشمگیر قیمت مواجه‌اند.

همچنین هر کیلوگرم پیاز و سیب زمینی بدون تغییر ۱۳۰۰ تومان، کاهو ۱۰۰۰ تومان، کلم ۱۵۰۰ تومان، هویج ۱۵۰۰ تومان، شلغم ۲۰۰۰ تومان و چغندر ۲۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

 

نوع میوه (هر کیلوگرم) متوسط قیمت
سیب درجه یک ۵۰۰۰ تومان
سیب درجه دو ۲۰۰۰ تومان
پرتقال درجه یک ۴۰۰۰ تومان
پرتقال درجه دو ۲۰۰۰ تومان
نارنگی درجه یک ۵۰۰۰ تومان
نارنگی درجه دو ۳۰۰۰ تومان
لیمو شیرین ۴۰۰۰ تومان
خیار بوته‌ای ۳۰۰۰ تومان
خیار گلخانه‌ای ۴۰۰۰ تومان
انار درجه یک ۵۰۰۰ تومان
انار درجه دو ۲۰۰۰ تومان
موز ۳۵۰۰ تومان
کیوی ۵۰۰۰ تومان
گلابی ۸۰۰۰ تومان
گریپ فروت ۳۰۰۰ تومان
خرمالو ۳۰۰۰ تومان
انگور ۳۰۰۰ تومان
سیب فرانسوی ۶۰۰۰ تومان
انواع تره‌بار ( هر کیلوگرم) متوسط قیمت
سیب زمینی ۱۳۰۰ تومان
پیاز ۱۳۰۰ تومان
کلم ۱۵۰۰ تومان
کاهو ۱۰۰۰ تومان
هویج ۱۵۰۰ تومان
هندوانه ۴۵۰ تومان
بادمجان ۲۰۰۰ تومان
کدو ۱۸۰۰ تومان
شلغم ۲۰۰۰ تومان
چغندر ۲۰۰۰ تومان
لیموترش ۸۰۰۰ تومان
فلفل دلمه‌ای ۳۰۰۰ تومان
گوجه فرنگی بوته‌ای ۳۰۰۰ تومان
گوجه فرنگی گلخانه‌ای ۶۰۰۰ تومان

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه