لزوم افزایش سهم کشورهای خزر در بازار بین‌المللی
معاون مناطق ويژه اقتصادي سازمان بنادر تاکيد کرد

لزوم افزایش سهم کشورهای خزر در بازار بین‌المللی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"><br /> معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر گفت: مراقبت از محیط&zwnj;زیست دریایی و تلاش برای افزایش سهم کشورهای خزر در بازار بین&zwnj;المللی و دریایی از موارد مورد بحث در این اجلاس است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  سعید اسلامی صبح امروز در هفتمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای حوزه دریای خزر که در سالن همایش‌های هتل سالاردره ساری برگزار شد، اظهار کرد: هفتمین اجلاس مشترک همکاری‌های دریایی و بندری را در استان مازندران برگزار می‌کنیم و 6 اجلاس قبلی، بستر خوب همکاری بین منطقه‌ای فراهم کرده است.

وی با اشاره به همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و... در حوزه خزر از دیرباز محل علاقه و مورد اهتمام کشورهای حوزه خزر بوده است، افزود: خزر با تراکم جمعیتی حدود 300 میلیون نفر زمینه بسیار روشنی را برای همکاری‌های آینده فراهم کرده است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر با بیان اینکه موقعیت استراتژیک منحصربه‌فرد کشورهای حاشیه خزر، قرار گرفتن در کریدورهای شرق به غرب، ظرفیت‌های ذاتی هر یک از این کشورها شرایطی را فراهم کرده که روز به روز امکان توسعه همکاری‌ها را بیشتر فراهم می‌کند، بیان داشت: تلاش‌هایی که برای افزایش سهم این بازارها از بازار تجارت جهانی به‌ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی و پس‌کرانه‌ای، زمینه خوبی برای همکاری بین بخشی فراهم کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در حالی در این اجلاس جمع شدیم که در 6 اجلاس گذشته پیشنهادات ارزنده‌ای برای توسعه همکاری اتفاق افتاده است، تصریح کرد: نخستین اجلاس با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در بندر انزلی برگزار شد و زمینه کشتی‌رانی کشورهای همجوار و تلاش برای توسعه همکاری کشورها بیشترین بحث در این اجلاس بود.

اسلامی با بیان اینکه توسعه ایمنی دریای خزر در دومین اجلاس در روسیه مورد گفت‌وگو قرار گرفت، ادامه داد: سومین اجلاس در ترکمنستان برگزار شد و تاسیس اتحادیه شرکت‌های کشتی‌رانی دریای خزر، تفاهم‌نامه در زمینه ایمنی دریایی و بندری مهم‌ترین مباحث اجلاس بود.

وی با اشاره به اینکه چهارمین اجلاس در قزاقستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: پنجمین اجلاس در جمهوری آذربایجان برگزار شد و در این اجلاس به توسعه تجاری، افزایش همکاری‌های آموزشی و تخصصی و فنی در بین بنادر کشورهای منطقه مورد توجه قرار گرفت و ششمین اجلاس نیز سال گذشته در روسیه برگزار شد و مباحث تجاری، حجم مبادلات بازرگانی در حوزه خزر و راه‌های روان‌سازی تجاری بین کشورها مورد بحث قرار گرفت.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر با بیان اینکه امیدواریم هفتمین اجلاس محل تضارب آرای کشورها باشد، گفت: همکاری دریایی، فرصت‌سازی و ایجاد امکان سرمایه‌گذاری کشوری، توسعه آموزش‌های بندری، تجسس و نجات و مراقبت از محیط‌زیست دریایی و تلاش برای افزایش سهم کشورهای خزر در بازار بین‌المللی و دریایی از موارد مورد بحث در این اجلاس است.

 

 

 

فارس


ارسال دیدگاه