به گزارش مازند اصناف؛ متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۸۵ حدود ۷۴ میلیون لیتر بود که این رقم با اجرای سهمیهبندی و عرضه این فرآورده نفتی با کارت سوخت، در سال ۱۳۸۶ با رشد منفی به ۶۵ میلیون لیتر در روز رسید.
ادامه اجرای سیاستهای کنترلی مصرف بنزین با کاهش سهمیه بنزین و افزایش قیمت آن موجب شد که مصرف این فرآورده نفتی در سال ۱۳۹۰ به ۶۰ میلیون لیتر کاهش یابد. در این میان توسعه جایگاههای عرضه گاز طبیعی نیز در کاهش مصرف بنزین بیتأثیر نبود به طوری که سهم سی.ان.جی در تأمین سوخت خودروها حدود یک چهارم بود.
پیشتازی حدود ۳۰ میلیون لیتری مصرف بنزین از تولید در سال ۸۵ موجب شد تا کشور مجبور به واردات روزانه ۲۸ میلیون لیتر بنزین شود؛ این شرایط موجب شد تا این بار تحریمها علیه واردات بنزین به کشور وضع شود.
علیرغم تحریمها با اجرای سیاستهای مدیریت مصرف، اجرای طرحهای بنزینسازی در پالایشگاهها و دریافت مؤلفههای مورد نیاز تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی تحریمها خنثی شد؛ به طوری که حجم واردات از ۲۸ میلیون لیتر در سال ۸۵ به یک میلیون لیتر در سال ۹۰ رسید.
علیرغم شرایط پیش گفته شده برای کنترل مصرف بنزین و کاهش واردات این سوخت، متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی از ابتدای امسال تا اواسط آبان با ۷۲ میلیون لیتر، نشان میدهد که حجم مصرف بنزین دوباره به قبل از اجرای سهمیه بندی بازگشته است.
همچنین در این مدت واردات بنزین نیز افزایش چشمگیری داشته است و به ۹ میلیون لیتر در روز رسیده است.افزایش واردات بنزین در حالیست که همزمان با واردات بنزین، وزارت نفت به دلیل کاهش ذخایر استراتژیک بنزین، علیرغم مصوبه سال ۹۳ دولت مبنی بر ممنوعیت استفاده از ریفرمیت پتروشیمیها بخشی از نیاز خود را از این طریق تأمین میکند.
ارسال دیدگاه