صادرات مرکبات مطلوب نیست/ پیش بینی صدور ۴۰۰ هزار تن مرکبات
در جلسه تنظيم بازار قائم‌شهر مطرح شد:

صادرات مرکبات مطلوب نیست/ پیش بینی صدور ۴۰۰ هزار تن مرکبات

<p><span style="font-size: larger;">&nbsp;بررسی صادرات مرکبات مازندران در دوره ۱۰ ساله نشان از آن دارد که این روند جایگاه مطلوبی ندارد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ جلسه تنظیم بازار شهرستان قائم شهر با هدف بررسی آسیب‌ها و موانع حوزه صادرات مرکبات تشکیل و در آن تاکید شد: در حوزه صادرات استان مازندارن ابتدا بایستی توانمندیها را افزایش دهیم.

نبود آموزش در زمینه صادرات و نداشتن کانتینرهای یخچال دار ازجمله مشکلات فراروی صادرات مرکبات عنوان شده است.

صادرات مرکبات جایگاه خوبی ندارد

حسین نگهدار، مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی مازندران صبح شنبه در این جلسه با اشاره به اینکه امروز صادرات مرکبات جایگاه خوبی ندارد، اظهار داشت: در سالهای ۸۳ تا ۹۳ صادرات مرکبات روند کاهشی داشته است و در سال گذشته جمع صادرات مرکبات مازندران فقط ۲۸۷ تن بوده است و این در حالی است که توسعه صادرات مرکبات به‌عنوان یک کالای استراتژیک بسیار مهم است.

نگهدار تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور رکود اقتصادی در بخش صنعت روبروست، بخش کشاورزی با فراوانی تولید می‌تواند راهکار مناسبی برای توسعه باشد.

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی مازندران اذعان کرد: امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش تولید داشتیم که اگر ریزش مرکبات با تنش گرمایی مردادماه پیش نمی‌آمد این فراوانی تولید با برآورد ۲.۲ میلیون تن، مشکل‌ساز می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه صادرات می‌تواند راه نجات صنعت باغداری باشد، گفت: محصولات ما از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و از سوی دیگر ما صادرکنندگان توانمندی هم داریم که نیاز به حمایت دارند.

نگهدار با اشاره به اینکه مشوق صادراتی قیمت تمام‌شده سبب شده تا محصولات ما قدرت رقابت با مرکبات تولیدی کشور ترکیه را ندارد، بیان کرد: باید به ازای هر کیلوگرم کالای صادرشده ما، یک مشوق صادراتی لحاظ شود.

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی مازندران بربسته‌بندی مرکبات تأکید کرد و اظهار داشت: ما در صادرات و شناسایی بازار هدف مشکلی نداریم ولی در بحث بسته‌بندی باید به‌صورت ویژه‌کار کنیم.

وی به تدوین سند توسعه صادرات مرکبات به دستور استاندار مازندران و پیش‌بینی ۴۰۰ هزار تن مرکبات، اشاره کرد و گفت: در این راستا افق و چشم‌انداز صادرات مرکبات ترسیم‌شده که بر اساس آن وظایف خاصی برای دستگاه‌های اجرایی معین‌شده است.

تجار ما تجار حرفه‌ای دنیا نیستند

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران بابیان اینکه در اتاق بازرگانی برای هرکسی کارت بازرگانی صادر شد، گفت: ما استانداردهای صادرات را اصلا رعایت نکردیم و تجار ما تجار حرف‌هایی نیستند و در حال حاضر در استان، ما بیش‌ازاندازه سورتینگ داریم که لازم است به‌جای دادن مجوز برای تأسیس سورتینگ نسبت به تجهیز سورتینگ های موجود اقدام کنیم.

شعبانی اذعان کرد: در مازندران همواره با سیر نزولی صادرات مرکبات روبرو بوده‌ایم و این در حالی است که تولید ما بیش از نیاز استان و کشور است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران در خصوص حمایت از صادرکنندگان، اظهار داشت: تقویت صادرکنندگان، پایین آوردن سود بانکی، برند سازی مرکبات، مشوق‌های صادراتی و در نظر گرفتن تعرفه‌های ترجیحی می‌توانند موجبات توسعه صادرات مرکبات را فراهم کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برداشت زودهنگام محصول باعث پوسیدگی آن می‌شود، تصریح کرد: مرجع همه ما هواشناسی است که اعلام کرده است امسال بارندگی زیادی خواهیم داشت ولی دمای هوا یک تا ۱.۵ درجه گرم‌تر خواهد شد لذا باغداران نیازی به برداشت زودهنگام نخواهند داشت.

بسته‌بندی مرکبات ما موردپسند کشورهای توسعه‌یافته نیست

فرزین فرهادی، مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر بابیان اینکه بسته‌بندی مرکبات ما موردپسند کشورهای توسعه‌یافته نیست، گفت: برند سازی و بسته‌بندی مناسب می‌تواند از ارکان اصلی توسعه صادرات محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات باشد.

وی صادرات مرکبات را از دغدغه‌های شهرستان دانست و گفت: ما باید در خصوص وضعیت تولید و خرید مرکبات و فراهم‌سازی زمینه‌های صادرات آن، با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنیم.


ارسال دیدگاه