از حسابرسی این دو امر در قیامت باید ترسید!

از حسابرسی این دو امر در قیامت باید ترسید!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">کارمند در اداره باید بداند که باید بایت تمام ساعاتی که حقوق گرفته پاسخگو باشد؛ کاسب باید بابت تمام معاملات، قسم های راست و دروغ، سودهای کم و زیاد، ربا و رشوه و... پاسخگو باشد<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ یکی از نام های قیامت "یوم الحساب" یعنی روز حسابرسی بندگان است. مساله رسیدگی به اعمال بندگان و حسابرسی رفتار و عملکرد آنها در دنیا به قدری واضح و روشن است که مولای متقیان علی (ع) در بیان فرق ميان دنيا و آخرت چنین مى فرمايد:
«دنيا سراى عمل و كوشش است و نه جايگاه حساب، و آخرت جايگاه حساب است نه وقت عمل و كوشش!» ((نهج البلاغه: خطبه ۴۲) یعنی باید کوشید تا قبل از دیر شدن
در آیه ۶۲ سوره انعام می خوانیم:
«ثُمَّ رُدُّواْ إِلَى اللّهِ مَوْلاَهُمُ الْحَقِّ أَلاَ لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ.»
«آنگاه به سوى خداوند، مولاى حقيقی شان بازگردانده مى‏ شوند. بدانيد كه حكم از آن اوست و او سريع‏ترين حسابرسان است.»
                                                                                                 ***
سه نکته:
* حسابرسی در قیامت تنها به اندازه دوشیدن شیر!
در روايات آمده است كه خداوند، حساب بندگانش را به اندازه‏ دوشيدن شير يك گوسفند و در زمانى بسيار كوتاه، انجام مى دهد!
از امام على عليه السلام سؤال شد: «كيف يُحاسِبُ اللّه الخلقَ على كثرتهم؟ فقال: كما يَرزقُهم على كثرتهم. فقيل: كيف يُحاسِبهم و لايرونه؟ فقال: كما يَرزقهم و لايرونه»
چگونه خداوند با وجود مخلوقين زياد به حساب آنان رسيدگى مى كند؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه آنان را روزى مى دهد. سؤال شد: چگونه حسابرسى مى‏ كند در حالى كه او را نمى بينند؟ فرمودند: همان گونه كه روزى‏شان مى دهد، ولى او را نمى بينند!


** چرا قیامت طولانی است؟
سؤال اینجاست که با اين همه آيات و روايات مبنی بر حسابرسى سريع الهى، پس طولانى بودن روز قيامت براى چيست؟
پاسخ: بلندى روز قيامت، نوعى عقوبت است، نه به خاطر فشار كار و ناتوانى از محاسبه‏ سريع. ضمن اینکه چطور اینکار برای خالق عالم وجود ممکن نباشد در حالی که بشر كه مخلوق الهى است، در دنياى امروز به وسيله‏ رایانه، در كمتر از يك دقيقه بزرگ‏ترين محاسبات را انجام می دهد.


*** همه باید پاسخگوی این دو امر باشند
این آیات و روایات مبتنی بر حسابرسی دقیق و سریع قیامت باید درسی باشد برای امروز ما. بدانیم که همه اعمال و رفتار ما مورد حساب قرار می گیرند. کارمند در اداره باید بداند که باید بایت تمام ساعاتی که حقوق گرفته پاسخگو باشد؛ کاسب باید بابت تمام معاملات، قسم های راست و دروغ، سودهای کم و زیاد، ربا و رشوه و... پاسخگو باشد؛ مسئولین باید در دادگاه عدل الهی پاسخگو باشند که با امکانات دولتی و بیت المال چه کارهایی انجام داده اند؟ و چرا برخی کارها را که می توانستند انجام بدهند سهل انگاری کرده اند؟ و خلاصه همه ما باید خصوصا پاسخگوی دو امر باشیم:
۱- عمر، که در چه راهی گذشته؟
۲- مال و اموال، که از کجا کسب شده و کجا خرج گشته؟

 

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه