تفاوت خرید تضمینی و قیمت تضمینی با مکانیزم بورس کالا چیست؟
حسين خزلي خرازي

تفاوت خرید تضمینی و قیمت تضمینی با مکانیزم بورس کالا چیست؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"><span style="font-size: small;"> </span></span></p> <p><span style="font-family: Tahoma;"><span style="font-size: small;"> <p style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;" dir="RTL"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"><span style="line-height: 115%;">وزارت جهادکشاورزی مکلف است هر ساله متناسب با شرایط تولید و بازار، محصولات تحت سیاست خرید و قیمت&zwnj;تضمینی را انتخاب و اعلام کند. آیین&zwnj;نامه اجرایی این ماده حداکثر شش&zwnj;ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیأت وزیران می&zwnj;رسد.</span><span style="line-height: 115%;">&quot;</span></span></p> </span></span></p> <p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"><br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ماده 33 قانون قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی مصوب 23/04/89 مجلس شورای اسلامی تصریح دارد:

"ماده٣٣ـ از تاریخ تصویب این قانون، علاوه بر اجرا قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در قالب بودجه‌هایسنواتی و اعتبار مصوب، سیاست قیمت‌تضمینی نیز برقرار می‌شود. تولیدکنندگان محصولات کشاورزی می‌توانند محصولات خود را در بازار بورس تخصصی کالای کشاورزی عرضه نمایند.

 در صورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌گردد.

وزارت جهادکشاورزی مکلف است هر ساله متناسب با شرایط تولید و بازار، محصولات تحت سیاست خرید و قیمت‌تضمینی را انتخاب و اعلام کند. آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر شش‌ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد."

به بیان دیگر با این قانون، علاوه بر تصمیم دولت مبنی‌بر خرید تضمینی برخی محصولات، بازار بورس کالاهای کشاورزی هم به طور اصولی کار خود را کرده و مبنایی برای کشف قیمت خواهد بود.

در سال جاری دولت جمهوری اسلامی ایران بالغ بر 94 هزار میلیارد ریال برای خرید‌تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت‌کرد. بدیهی است خرید 80 هزار تن گندم به روش فوق و پرداخت این حجم از پول کار بسیار سخت و پیچیده ای است، علاوه بر این‌که همواره تأمین این ارقام از وجوه برای دولت بسیار سخت بوده است.

در طرح قیمت‌تضمینی که در سال‌جاری از کالای جو در استان کرمانشاه شروع شد و در آبان ماه جاری با کالای ذرت استان خوزستان ادامه خواهد‌یافت. حلقه‌ای از خدمات دهندگان به محوریّت شرکت بورس کالای ایران، سازمان جهاد‌کشاورزی استان، بانک‌کشاورزی و کارگزاران بورس کالای ایران و درنهایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تأمین‌کننده الزامات این طرح‌‌‌ می‌باشند.

روش اجرایی به صورت مختصر به این شرح است:

    تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی که در ابتدای هر سال وزارت جهاد کشاورزی نوع آن را مشخص‌‌‌ می‌کند، پس از تولید کالای خود را به انبارهای مورد تأیید و ثبت شده نزد بورس کالای ایران‌‌‌ می‌سپارند.
    انبار فوق برگه‌ی رسید کالا یا گواهی سپرده‌یکالایی(که به نوعی خودش اوراق‌بهادار مبتنی‌بر کالاست) را صادر و  تحویل تولید‌کننده‌‌‌ می‌دهد.
    تولید‌کننده‌‌‌ می‌تواند این برگه را به کارگزاران بورس کالا تحویل داده و آن را بر اساس مکانیزم کشف قیمت آن بورس بفروشد.
    خریدار این برگه مالک کالا بوده و‌‌‌ می‌تواند، کالای فوق را از انبار تحویل بگیرد.
    در این فرآیند دارنده برگه‌ی گواهی‌سپرده کالایی فوق در هر صورت مالک کالا بوده و به پشتوانه‌ی کالای موجود در انبارش‌‌‌ می‌تواند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کند.
    شبکه‌ای از شعب بانک کشاورزی هم اکنون در استان خوزستان آماده­گی عاملیّت کارگزاری این بانک را دارا هستند. این شبکه دریافت‌کننده‌ی برگه‌های گواهی‌سپرده‌ی کالایی خواهند بود، و سفارش فروش تولید کننده­گان را از طریق شرکت کارگزاری بانک کشاورزی به بورس کالای ایران منتقل می­کنند.
    سایر شرکت های کارگزاری نیز‌‌‌ می‌توانند، با حضور در محل استان این خدمت را ارائه نمایند.
    اگر محصول فروش رفته در بورس کالای ایران کمتر از قیمت‌تضمینی که دولت در ابتدای سال در بودجه مشخص‌‌‌ می‌کند، باشد. با تأیید شرکت بورس کالای ایرانمابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با قیمت تضمینی راساً توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به حساب تولید‌کننده (کشاورزان) واریز‌‌‌ می‌شود.
    بازار عرضه و تقاضای مکانیزه تحت محیط معاملاتی شرکت بورس کالای ایران کار خود را خواهدکرد و کشف‌قیمت در یک بازار متشکل و تحت نظارت انجام خواهد شد.
    کشاورزان و تولید‌کننده­گان اختیار سفارش فروش کالای خود را دارند.
    دولت هیچ‌گاه مالک کل محصول تولید شده نمی‌شود.
    دولت با یک‌سوم تا یک‌چهارم منابع مالی فعلی‌‌‌ می‌تواند بازار را تنظیم کرده و سوبسید مورد علاقه خود را به کشاورز بدهد.
    خریداران برای خرید کالای خود با دولت و شرکت بازرگانی دولتی روبرو نیستند، خریداران مستقیم با فروشندگان و از طریق شبکه­ی کارگزاری بورس کالای ایران مواجه هستند.
    سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اعتماد به انبارهای بورس‌کالا و مکانیزم کشف‌قیمت در آن بورس در پرداخت مابه‌التفاوت (سوبسید تولید) خیال راحت‌تری خواهد داشت.
    باید جلوی تقلّب در ارائه محصول بی‌کیفیت یا مواد‌افزودنی (مانند شن‌و‌خاک) به داخل محصول و تحویل آن به انبارهای مورد تأیید بورس گرفته شود.
    باید جلوی کالای وارداتی و مخلوط کردن آن به کالای کشاورزی تولید داخل و تحویل آن به انبارهای بورس گرفته شود. (سوبسید ارائه شده توسط دولت برای تولید‌کننده‌گان است نه وارد‌کننده‌گان)
    مشکلات خشک کردن کالا، فساد‌پذیری آن، استانداردهای انبارها، باراندازی، تخلّیه سریع انبارها، حمل و نقل و ... همواره در این گونه طرح‌ها خود نمایی‌‌‌ می‌کند.
    شبکه‌ی کارگزاری مستقر در استانِ محل اجرای طرح،  باید توان دریافت و ارسال مکانیزه سفارش‌ها به بورس کالا راداشته باشد.
    باید بین سامانه‌جامع انبارهای بورس کالای ایران و شبکه‌ی کارگزاری لینک الکترونیک وجود داشته باشد تا محاسبات و پذیرش گواهی‌سپرده‌کالایی یا ارائه تسهیلات به پشتوانه این برگه‌ها مکانیزه باشد.
    خریداران بالقّوه (اتحادیه‌های دامداران، مرغداران و آبزیان) که مصرف‌کننده‌ی عمده ذرت و جو هستند، باید برای خرید به بورس کالای ایران سوق داده‌شوند.
    با این طرح طرف عرضه مکانیزه و سامان داده شده است، به هر صورت باید طرف تقاضا برای خرید و بازارگردانان بالقوه در بورسکالا وجود داشته باشند.
    به شدت از هر‌گونه دست‌کاری قیمت هنگام معامله در بورس کالای ایران توسط ناظرین محترم این بورس گرفته شود. کاهش قیمت (بر منبای ارزش قیمت پایه آن کالا در بورس که تقریبا قیمت تمام شده‌ی واردات آن کالاست) و یا افزایش آن در هر صورت به ضرر مالی دولت یا به ضرر مالی تولید‌کننده­گان تمام خواهد شد.
     

    تأخیر سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی در واریز مابه التفاوت (سوبسید تولید) به حساب‌های اعلامی کشاورزان و تولید‌کنندگان هم‌‌‌ می‌تواند از موانع پیشرفت این طرح و ایجاد بدبینی فعالّانو کشاورزان در این بخش بشود.

به عنوان مثال هم اکنون ذرت در بورس کالای ایران در هر کیلو بین 680 تا 700 تومان معامله می­شود. دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در سال جاری بخاطر حمایت از تولید‌کننده­گان و کشاورزان و به دلیل افت شدید قیمت نهاده­های بخش کشاورزی در دنیا، قیمت تضمینی ذرت را 960 تومان اعلام کرده­است.

بنابراین کشاورزان و تولیدکننده­گان در این روش بعد از فروشِ محصول خود در بورس مابه التفاوت قیمت فوق را از دولت دریافت خواهندکرد.

برخی از مزایای ذیل قابل توجه است:

در اجرای این طرح باید موانع و مشکلات ذیل به خوبی دیده شده و برطرف شود:

امید است با اجرای موفق این طرح برای ذرّت خوزستان که بالغ بر 350 هزار تن برآورد می­شود، در آبان سال جاری و سپس ذرت استان‌های مهم دیگر مانند فارس گام مهمی برای عملیاتی کردن این مهم برای گندم در سال 95 برداشته شود و از سال 95 به بعد برای همیشه دولت از خرید تضمینی کالاهای کشاورزی کنار گذاشته شود.



ان شاءالله

*کارشناس ارشد بازار سرمایه

 

 

 

بازار خبر

 




ارسال دیدگاه