تکیه بر اقتصاد مقاومتی در پسا تحریم
عليرضا خسروي

تکیه بر اقتصاد مقاومتی در پسا تحریم

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">بی&zwnj;شک دستور اوباما برای لغو تحریم، به معنی لغو فوری تحریم نیست زیرا بر اساس بیانیه مشترک آقای ظریف و خانم موگرینی، قرار است ۲ ماه به ایران فرصت داده شود تا شرایط گفته شده در برجام اجرایی شود و در صورت تایید آژانس، در آن صورت تحریم&zwnj;ها به&zwnj;تدریج لغو خواهد شد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  حال با توجه به شرایط جدید و برای اینکه از فضای تنفسی جدید در اقتصاد استفاده کنیم، هیچ راهی جز اینکه هر چه سریع‌تر، به سمت اجرای اقتصاد مقاومتی گام برداریم و تجهیزات و امکانات لازم را فراهم کنیم، نداریم.

در حوزه حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی، باید با مدیریت وزارت راه و شهرسازی، پروتکلی تهیه کرده و مشخص کنیم چه فناوری‌هایی نیاز داریم. در حال حاضر در حوزه حمل‌ونقل ریلی، شرکت‌های مطرحی مانند مپنا و واگن‌سازی پارس در کشور فعالیت می‌کنند که دارای امکانات و شرایط مطلوبی هستند. بنابراین باید بررسی شود که در حوزه ریلی، چه امکانات و فناوری‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم از توان این شرکت استفاده مطلوب داشته باشیم. اگر قرار است در صنعت ریلی با این شرکت‌ها مشارکت کنیم، بهتر است در بازار فروش نیز با آنها مشارکت داشته باشیم. اگر رویکرد استفاده از توان داخلی باشد در صورت وقوع هر اتفاقی، یعنی چه تحریم لغو شود و چه نشود، ما برنده خواهیم بود. بنابراین مبنای کار را باید اقتصاد مقاومتی قرار دهیم. از سوی دیگر در صورت لغو تحریم، باید از کشورهای پیشرفته در حوزه ریلی، فناوری‌های ریلی را طلب کنیم.

در سال‌های گذشته اتفاق‌های خوبی در حوزه حمل‌ونقل ریلی ایران مانند مجهز شدن ایستگاه‌ها به سیستم‌های «ای‌تی‌سی» رخ داده است. از سوی دیگر عزم دولت برای ایجاد قطار پرسرعت، قابل تحسین است و به نظر می‌رسد جای کار ویژه‌تری دارد. یکی از مشکلات فعلی در حمل‌ونقل ریلی، مشکلات سوزن‌های ریل‌هاست. در حال حاضر در این زمینه مشکلاتی داریم و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه چین در این‌باره حرف نخست را در دنیا می‌زند، باید فناوری این حوزه را از چین وارد کنیم. همچنین باید در دوران پساتحریم از فرصت‌های موجود برای بهینه‌سازی ناوگان استفاده کرد و برای افزایش کیفیت ناوگان تلاش کنیم.

یکی از نکات دیگری که باید در زمینه بهبود اوضاع حمل‌ونقل ریلی در دوران جدید به آن پرداخته شود، تقویت زیرساخت‌هاست. درحال‌حاضر یکی از مشکلاتی که رغبت مردم به استفاده از حمل‌ونقل ریلی را کاهش می‌دهد، دور بودن ایستگاه‌های راه‌آهن از شهرهاست. به نظر می‌رسد، بتوان با استفاده از تجربه کشورهای موفق در حمل‌ونقل ریلی، ایستگاه‌های مهم را به درون شهرها آورد.

 

 



*عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

 

 

 

بازار خبر


ارسال دیدگاه