سالانه ۵۵ میلیارد دلار صرف واردات دانه های روغنی می شود
مشاور وزير جهاد کشاورزي:

سالانه ۵۵ میلیارد دلار صرف واردات دانه های روغنی می شود

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه&zwnj;های روغنی گفت: سالانه ۵۵ میلیارد دلار صرف واردات دانه&zwnj;های روغنی و روغن بی&zwnj;کیفیت در کشور می&zwnj;شود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف علیرضا مهاجردرهمایش کشت کلزا که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد اظهار داشت:۷۵ درصد مشکلات داخلی دانه‌های روغنی با ساماندهی بازرگانی رفع می‌شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور گفت: سهامداران شرکت‌های توسعه دانه‌های روغنی و کارخانه‌داران به‌جای حمایت از تولیدات داخلی و تولید روغن داخلی با واردات دانه‌های روغنی و کار کم سود به تولید کشور ضربه می‌زنند و بسیاری از کارخانه‌ها و صاحبان شرکت‌های دانه‌های روغنی به‌جای تولیدات و بازرگانی داخلی به کار واردات دانه‌های روغنی و روغن‌کشی کم سود روی آورده‌اند.

وی بابیان این‌که کلزا را در کنار گندم و برای گندم خواستاریم تصریح کرد: زمانی در دنیا حرفی برای گفتن داریم که شکم‌سیری داشته باشیم و دانه‌های روغنی در کنار گندم و برنج برای پایداری این محصولات کشت شود.

این مقام مسئول بابیان این‌که سالانه ۵۵ میلیارد دلار صرف واردات دانه‌های روغنی و روغن بی‌رویه در کشور می‌شود گفت: استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت باعث بالا رفتن سکته‌های قلبی و کاهش سن سکته قلبی از ۶۰ سال به ۳۰ سال شده است.

مهاجر بابیان این‌که کار کشاورزی شب و روز نمی‌شناسد تصریح کرد: در شرایط کنونی کشت و تولید دانه‌های روغنی برای کشور حیثیتی است و این در حالی است که گیلان بیشترین میزان بیکاری در کشور را دارا است

مهاجر با اشاره به طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی سویا، کلزاو آفتابگردان در کشور ابراز داشت: اکبر جوجه‌ای که در روغن‌های بی‌کیفیت سرخ می‌شود سمی است که به خورد مردم می‌دهند و برای آن نیز تبلیغات وسیع می‌کنند.

مجری طرح د انه های روغنی کشور متذکر شد:  امسال یک‌سوم از اراضی سویا کاری گلستان غلاف نبسته است و این نشانه بی‌توجهی به بذر و انجام نشدن صحیح تحقیقات است.

وی بذور دیر بازده و کم کیفیت را از دیگر مشکلات کشت دانه‌های روغنی برشمرد و افزود: با تولید دانه‌های روغنی و محصولات زودبازده سطح زیر کشت را از ۲ تن به ۵ تن در هکتار ببریم.

این مقام مسئول افزایش درآمد کشاورزان از کشت دانه‌های روغنی را عامل تشویق کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی برشمرد و خاطرنشان کرد: کشاورز در هر ساعت از شبانه‌روز بر سرزمین کشاورزی حضورداشته باشد و مسئولان نیز بدون در نظر گرفتن تعطیلات خدمات را ارائه کنند.  

 

مرجع: مهر مازندران


ارسال دیدگاه