خوش باوری مدیران دولت یازدهم به غربی ها / نگاه غرب به نیروی انسانی یک نگاه ابزاری است

خوش باوری مدیران دولت یازدهم به غربی ها / نگاه غرب به نیروی انسانی یک نگاه ابزاری است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">اگر ما در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی به دنبال توانمندسازی و حفظ استقلال خود نباشیم به مرور زمان عزت خود را از دست خواهیم داد. وی ادامه داد: عده ای در دولت یازدهم رسیدن به توسعه را بر اجرای عدالت مقدم می دانند. اما واقعیت این است که در تمام بحران های مالی در کشورهای اروپایی ، برقراری یک نظام ناعادلانه باعث شده است ثروت مخلی آن کشورها در انحصار یک گروه خاص قرار گرفته و در تمام این بحران طبقات متوسط و ضعیف این جوامع مورد صدمه جدی قرار گرفتند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  دکتر بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: متاسفانه نگاه برخی از مدیران حاضر در جمهوری اسلامی درباره توسعه یک نگاه به خارج است. یعنی تصور می کنند دیگران تکنولوژی و سرمایه خود را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار آنها می گذارد.

وی افزود: این نگاه به تدریج باعث از بین رفتن عزت فکری و استقلال ملی خواهد شد. چرا که برخی از دولت های بیگانه با ارائه امکانات و سرمایه گذاری در کشور ما به دنبال اعمال نفوذ در رفتار و سیاست گذاری های ما در رابطه با مسائل جهانی هستند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: موضوع دیگری که در حال حاضر وجود دارد خوش خیالی برخی از مدیران دولت یازدهم به کشورهای غربی است.  این افراد معتقدند: اگر ما منافع مشترکی با کشورهای غربی داشته باشیم آنها به خاطر منافع خودشان هم شده در راستای حفظ و ارتقاء روابط خود با ایران اقدام می کنند.

عبدی اظهار داشت: اگر ما در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی به دنبال توانمندسازی و حفظ استقلال خود نباشیم به مرور زمان عزت خود را از دست خواهیم داد. وی ادامه داد: عده ای در دولت یازدهم رسیدن به توسعه را بر اجرای عدالت مقدم می دانند. اما واقعیت این است که در تمام بحران های مالی در کشورهای اروپایی ، برقراری یک نظام ناعادلانه باعث شده است ثروت مخلی آن کشورها در انحصار یک گروه خاص قرار گرفته و در تمام این بحران طبقات متوسط و ضعیف این جوامع مورد صدمه جدی قرار گرفتند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نگاه توسعه غربی نسبت به نیروی انسانی یک نگاه صرفا ابزاری بوده و مردم را یکی از اجزای تولید سرمایه می دانند. وی افزود: این در حالی است که ما معتقدیم علاوه بر رسیدن به توسعه باید مبانی ارزشی و فکری ما نیز حفظ شود. که واژه عدالت یکی از اساسی ترین و کلیدی ترین این مبانی است.

وی درباره مصادیق عدالت گفت: شکستن انحصارات موجود و توزیع عادلانه امکانات برای آحاد جامعه از مصادیق مهم عدالت هستند.  عبدی در خاتمه اذعان داشت: ما در طول این سال ها و به خصوص در دوران جنگ تحمیلی با تحمل مشکلات فراوان و پرداخت هزینه درصد قابل توجهی از راه را پیموده ایم و امروز قطعا ادامه راه و تداوم انقلاب اسلامی هموارتر شده است. و اگر این اراده ملی و خواست عمومی وجود داشته باشد می توانیم در چند سال آینده با برنامه ریزی جامع بسیاری از عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.

 

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه