یک روایت غلط درباره رفتار پیامبر(ص) با ثروتمندان

یک روایت غلط درباره رفتار پیامبر(ص) با ثروتمندان

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> برخلاف تصور غلطی که حتی در دوران کنونی نیز برخی به آن معتقدند و می گویند چرا جمهوری اسلامی بجای برقراری رابطه با کشورهای ضعیف و آفریقایی و غیره رابطه خود را با کشورعای قدرتمند دنیا (به تصور آنان) اصلاح نمی کند!<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ گروهی از قریش از كنار مجلس پيامبر (ص) گذشتند در حالى كه "صهيب" و "عمار" و "بلال" و "خباب" و امثال آنها از مسلمانان فقیر و كم بضاعت و كارگر، در خدمت حضرت بودند. از مشاهده اين صحنه تعجب كردند علتش هم فرهنگ غلط فکری آنها بود زیرا شخصیت را در میزان ثروت و مقام افراد می دانستند. لذا بدون توجه به نقش مهم این افراد با ایمان در کمک به ترویج فرهنگ ناب اسلام به رسول اکرم (ص) گفتند: آيا به همين افراد از ميان جمعيت قناعت كرده‏اى!؟ خداوند اينها را از ميان ما انتخاب كرده!؟ ما پيرو اينها باشيم؟ گفتند اینها را از خودت دور کن تا ما نزد تو آییم و از تو پيروى كنيم. در این هنگام آیات سوره انعام نازل شد و پیشنهاد این افراد را با شدت تمام رد کرد.
در آیه ۵۲ سوره انعام می خوانیم:
«وَلاَ تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِم مِّن شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ.»
«و كسانى را كه پروردگار خويش را در بامداد و شبانگاه مى ‏خوانند و او را مى ‏خواهند از خود مران. چيزى از حساب ايشان بر تو نيست و چيزى از حساب تو بر آنان نيست تا از خود برانيشان پس در شمار ستمكاران شوى.»
                                                                                                                                               ***
سه نکته:
* تفکر غلط رابطه با ابرقدرت ها بجای ارتباط با کشورهای ضعیف
در تفسير قُرطبى آمده است که پيامبر خدا (ص) پس از نزول اين آيه، از مجلس فقرا بر نمى ‏خاست تا آنكه اول فقيران برخيزند. در ضمن این آیه نشان می دهد که حفظ نيروهاى مخلص و فقير و مجاهد، مهم‏تر از جذب سرمايه داران كافر است. برخلاف تصور غلطی که حتی در دوران کنونی نیز برخی به آن معتقدند و می گویند چرا جمهوری اسلامی بجای برقراری رابطه با کشورهای ضعیف و آفریقایی و غیره رابطه خود را با کشورعای قدرتمند دنیا (به تصور آنان) اصلاح نمی کند!


** یک روایت اشتباه درباره سیره پیامبر(ص)
در برخی روایات نقل شده که از پیامبر (ص) خواستند ميان اشراف قريش و فقرا تناوب قائل شود، يعنى روزى را براى اينها و روزى را براى آنها قرار دهد تا با هم در يك جلسه ننشينند و پيامبر (ص) اين پيشنهاد را پذيرفت تا شايد وسيله اى براى ايمان آوردن آنها شود. ولى اين روايت اولا با روح تعليمات اسلام سازگار نيست و ثانیا چگونه مي توان باور كرد حضرت بدون انتظار وحى تسليم چنين پيشنهادى شده باشد؟


*** رد تفکر غلط امروز مسیحیت
در مسیحیت امروز دایره اختیار روساى مذهبى به طرز غلط و مضحکی توسعه يافته تا آنجا كه آنها براى خود حق بخشيدن گناه و طرد قائل هستند ولی قرآن کریم در آيه فوق و آيات ديگر صريحا يادآور مي شود كه آمرزش گناه و حساب و كتاب بندگان تنها به دست خدا است و هيچ كس جز او حق دخالت در چنين كارى ندارد.

 

 

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه