رشد ۱۸ درصدی واردات در سایه سیر نزولی صادرات

رشد ۱۸ درصدی واردات در سایه سیر نزولی صادرات

<p style="text-align: justify;"><br /> <span style="font-family: Tahoma;">افزایش ۱۸ درصدی واردات در شهریورماه نسبت به مرداد ماه سال جاری در حالی رقم می&zwnj;خورد که سیاست مسئولان برای توسعه صادرات کماکان جواب نداده است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  حجم تجارت خارجی کشور در 6 ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد در شهریور ماه نسبت به ماه قبل خود از لحاظ ارزش ریالی، واردات 10.4 درصد رشد داشته است. همچنین از لحاظ وزنی واردات در شهریور نسبت به ماه قبل 18.44 درصد رشد نشان می‌دهد، این درحالی است که در صادرات، از لحاظ ارزش ریالی، 0.03 درصد رشد داشته و از لحاظ وزنی 0.8- درصد در صادرات شهریور نسبت به مرداد، کاهش نشان می‌دهد.

این آمار نشان می‌دهد صادرات شهریور ماه همچنان نسبت به واردات روند نزولی طی می کند و تنها 0.03 درصد رشد داشته است.

براساس آمارهای موجود گمرک اردیبهشت ماه بیش‌ترین حجم صادرات از لحاظ وزنی و ارزش رقم خورده است.

بنابر این گزارش در اردیبهشت‌ماه واردات بالغ بر 93 هزار و 798 میلیارد ریال با وزنی معادل 7 میلیارد و 540 میلیون تن بوده است.

ارزش کل واردات در شش ماه نخست سال جاری واردات منفی 20 درصدی و صادرات منفی 14 درصد گزارش شده است.

نکته قابل اهمیت گزارش افزایش جهشی برخی اقلام وارداتی است که نسبت به روند مدت‌های مشابه خود رشد قابل توجه دارند.

براساس گزارش گمرک، افزایش 2466 درصدی لوبیای سویا، 325 درصدی ماشین آلات و و دستگاه‌ها در کنار واردات 100 درصدی محصولات فولادی و روغن خام سویا و مکمل‌های دارویی مشاهده می‌شود.

 فردا روز ملی صادرات است و دولتمردان یکی از اولویت‌های خود را در سال جاری به توسعه صادرات و حمایت از این بخش اختصاص داده‌اند اما آمارها تاکنون گویای موفقیت مسئولان در این عرصه نیست.

 

 

 

 

فارس


ارسال دیدگاه