نظام طراحی حلقه مفقوده صنعت پوشاک
رئيس اتاق اصناف ايران اعلام کرد

نظام طراحی حلقه مفقوده صنعت پوشاک

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">رئیس اتاق اصناف ایران گفت: مهمترین ضعف صنعت پوشاک نبود نظام طراحی است. این در حالی است که در غیاب طراحان قوی ، شبکه های ماهواره ای به خوبی کار کرده اند و پوشاکی خارج از عرف ایرانی و اسلامی را به مصرف کنندگان ما تحمیل کرده اند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ در راستای سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واگذاری امور فرهنگی و هنری به حوزه‌های تخصصی، طی تفاهم نامه ای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به اتاق اصناف ایران واگذار شد.

 

اما عملکرد کارگروه مد و لباس به ویژه در هویت بخشی به موضوع مد و لباس چگونه بوده و اتاق اصناف ایران در این ماموریت چه نقشی دارد؟ پوشاک عرضه شده در بازار چقدر با مبانی فرهنگی و سبک ایرانی – اسلامی همخوانی دارد و وظیفه نظارت در این حوزه بر عهده کدام نهاد یا دستگاه است؟ از این رو در برنامه تیتر امشب، رئیس اتاق اصناف ایران و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با حضور در استودیوی برنامه ، این موضوع را بررسی کردند.


علی فاضلی با اشاره به مشکلات صنف پوشاک گفت: در ۲ سال اخیر رویکرد دولت نسبت به بحث صنف ها از جمله صنف پوشاک تغییر کرده است زیرا دولت به دنبال برون سپاری کارها از بدنه دولت به سمت تشکل ها و نهادهای خصوصی است. وزارت ارشاد موفق شده این کار را در کمترین زمان انجام دهد.


فاضلی افزود: صنف پوشاک در کشورما با مشکلات زیادی دست به گریبان است از جمله ما نظام طراحی در زمینه پوشاک نداریم و یا بحث برندینگ که به آن پرداخته نشده است این در حالیست که شبکه های ماهواره ای در غیاب توجه ما، به خوبی در این زمینه کار کرده اند ولی ما به طور جدی در این عرصه کاری نکرده ایم.


وی ادامه داد: بخش عمده پوشاکی که در کشور به فروش می رسد از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور شده است که همین امر باعث شده تا پوشاکی که فروخته می شود چندان با فرهنگ ایرانی- اسلامی سازگار نباشد زیرا نظام طراحی در کشور ما هیچ نقشی در صنعت پوشاک ندارد.
فاضلی در ادامه گفت: سهم ما در تجارت جهانی صنعت نساجی که حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار است بسیار ناچیز است این در حالیست که کشورهای چین، ترکیه و هند به صورت جدی در این عرصه کار کرده اند و بیشترین سرمایه گذاری را در آسیا به خود اختصاص داده اند.


رئیس اتاق اصناف با اشاره به ۱۳۰۰ میلیارد دلار تجارت صنعت نساجی در دنیا اشاره کرد و گفت : سهم ما از این مقدار فقط ۶۴ میلیون دلار است که کمتر از دو صدم درصد می شود .
فاضلی افزود : بخش اصناف تا به امروز در تدوین سیاست ها نقشی نداشته است و البته در دو سال اخیر با رویکرد دولت مبنی بر برون سپاری ، وزارت ارشاد موفق شده است این برون سپاری را در کمترین زمان انجام دهد .
رئیس اتاق اصناف در خصوص صنعت پوشاک به ذائقه مخاطب اشاره کرد و گفت : بخش اعظم لباس های موجود در بازار از راههای غیر قانونی وارد بازار مصرف می شود که باید این بخش را جدا کرد .


وی افزود : ما در جهت کارهای زیربنایی در صنعت نساجی قدم برنداشته ایم که البته الان با رویکرد جدی، امسال برای نخستین بار بخش اعظمی از بودجه اصناف به موضوع فرهنگ اختصاص داده شد . در حالی که در گذشته دولت از این مجموعه در سیاست گذاری ها استفاده نمی کرد.


فاضلی ادامه داد: تاکنون دو موضوع را در این حوزه تعریف نکرده ایم که یکی از آنها تعریف رابطه منطقی و موثر بین صنایع بزرگ و صنوف است و دوم ارتباط منطقی و کارآمد بین حوزه تامین کنندگان و توزیع است که نخستین هدف کارگروه این است که این حلقه ها را به هم وصل کند.
فاضلی تصریح کرد: در قالب تفاهمنامه قرار نیست ما فقط برگزار کننده نمایشگاه باشیم، بلکه اتاق اصناف ایران عضو کارگروه مد و لباس شده و کمیسیون اصناف و صنف هم به اتاق اصناف سپرده شده است. ضمن اینکه تاکنون فقط حوزه پوشاک در برگزاری جشنواره نقش داشت اما اکنون حداقل ۲۳ اتحادیه در حوزه مد و لباس تاثیر و نقش دارند، در جشنواره حضور خواهند داشت.


وی به برخی مشکلات در زمینه صنعت نساجی و همچنین موضوع تولید وتوزیع از جمله دستفروشان و ورود کالای قاچاق اشاره کرد وگفت : تا کنون عزم و اراده ای برای ساماندهی این موارد وجود نداشته با این حال در رویکرد جدید اراده بر این است که مجموعه دولت با بخش خصوصی همکاریهای لازم را انجام دهد و با قاچاق مبارزه کند .
فاضلی همچنین گفت: نرخ تعرفه های تبلیغات تولیدات داخلی در تلویزیون بسیار بالاست و ما از این بابت از رسانه ملی کمک می خواهیم .
وی افزود : یکی از کارهایی که به آن خواهیم پرداخت ساماندهی دو بخشی است که تا کنون مورد حمایت نبوده است .
رئیس اتاق اصناف در این زمینه به بخش طراحان لباس و مزون ها اشاره کرد و گفت : این دو بخش درست شناسایی نشده اند و نخستین کار ما این است که برای این دو بخش ساختاری طراحی و آن را ساماندهی کنیم .

در ابتدای این برنامه قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به موضوع مهم وزارت ارشاد در بحث مد و لباس گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه بحث اجرائیات است که در تلاشیم تا در مورد این موضوع که همان جشنواره مد و لباس است آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم اگرچه قبلا هم تجربه یک چنین کاری را در زمینه نمایشگاه کتاب داشته ایم که تجربه بسیار موفقی بود.


دبیرکارگروه سامان دهی مد و لباس ادامه داد: واگذاری این کار از وزارت فرهنگ و ارشاد به اتاق اصناف در سایه چنین سیاستی بوده است زیرا مد و لباس، ۲۳ تا ۲۵ اتحادیه در زمینه آرایشگری، طلا و جواهرات، پوشاک، کیف و کفش، لوازم خرازی و غیره را پوشش می دهد که اتاق اصناف می تواند پل ارتباطی مناسبی بین این اتحادیه ها باشد و در حقیقت آنها را تجمیع و یکپارچه کند.
قبادی با اشاره به اینکه حجم اقتصاد پوشاک در کشورمان حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که سهم هر ایرانی مبلغی معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می شود که سهم قابل توجهی در صنف پوشاک به حساب می آید اظهار داشت: متاسفانه در خوش بینانه ترین شرایط ۳۰ درصد و در بد بینانه ترین حالت ۵۰ درصد این مبلغ به جیب قاچاقچیان این عرصه می رود که برای اقتصاد کشور چندان خوشایند نیست.
قبادی در ادامه افزود: واقعیت این است که ما حدود ۲۵۰ سال عقب تر از صنعت پوشاک جهانیم و حتی بعد از انقلاب نیز به دلیل آنکه پوشاک در اولویت های ما نبود نتوانستیم در این عرصه قدم های مثبتی برداریم و کمتر به آن توجه کرده ایم.


دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با تاکید بر اینکه طراحان کشورمان نگاه تجاری به این صنعت ندارند و فعالیت چندانی نیز در این عرصه ندارند تصریح کرد: این در حالی است که در خارج از کشور نگاه طراحان به این صنعت نگاه کاملا تجاری و با اهداف اقتصادی است، ما نیز در تلاشیم تا تولید پوشاک را به سمتی ببریم که تولیدکنندگان نیاز به طراح و طراحی را در این عرصه احساس کنند.


قبادی با اشاره به فروشگاه های ایرانی اسلامی در کشور گفت: ما تا چهار سال پیش هیچ فروشگاه تخصصی در زمینه پوشاک نداشتیم اما امروز به جرات ادعا می کنیم که صاحب ۷۵۰ فروشگاه با موضوع پوشاک ایرانی- اسلامی هستیم اگرچه این فروشگاه ها تازه کارند و ما نیز در حال آزمون و خطا برای به دست آوردن ذائقه مصرف کنندگانیم.


وی در ادامه افزود: یکی از ضعف های ما این است که در کشور چیزی به عنوان برند ایرانی نمی شناسیم و برندهای معروف داخلی نمی توانند تبلیغ کنند زیرا بعد از تبلیغ و شناخته شدن در جلوی پای آن سنگ می اندازیم و بحث مالیات و سایر مسائل مطرح می شود که عملا برند ایرانی را با مشکلات زیادی روبرو می کند که این نگاه باید اصلاح شود.


قبادی با تاکید بر اینکه ما به دنبال توسعه اقتدار و مسئولیت نیستیم گفت: ما به دنبال ضریب نفوذیم و این سیاست کلی ما در این عرصه است و از سوی دیگر بحث نشان ملی را هم در دستور کار داریم تا از این به بعد پوشاک داخلی با این نشان ملی فروخته شود و از طرف دیگر می خواهیم با این کار، فعالیت قاچاقچیان پوشاک را با محدودیت های جدی روبرو کنیم.

 

اصناف ایران


ارسال دیدگاه