به گزارش مازند اصناف؛ آمارهای گمرکی نشان می دهد در شش ماهه اول امسال ۵۳ هزار و ۶۲۹ کیلوگرم انواع لوازم آرایش لب وارد کشور شده که ارزش آن در مجموع ۹۵۴ هزار و ۱۲۴ دلار و معادل بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.
واردات بیش از ۹ میلیارد تومانی لوازم آرایش چشم
فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصول بهار و تابستان نشان می دهد که در این مدت ۱۵۵ هزار و ۱۶۳ کیلورم «لوازم آرایشی تحت عنوان فرآورده های آرایش چشم» وارد ایران شده که مجموع این نوع کالای آرایشی برای کشور بیش از سه میلیون دلار ارزش داشته است.
ارزش ریالی این میزان لوازم آرایشی وارداتی چشم بیش از ۹ میلیارد تومان بوده است.
واردات ۱۴میلیارد تومان لاک
در شش ماهه اول سال جاری در مجموع ۶۴۷ هزار و ۳۷۸ کیلوگرم انواع «فرآورده های آرایش ناخن دست و پا»به ارزش ۵ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۶۶۰ دلار وارد کشور شده است.
آمار واردات لوازم آرایشی ناخن به کشور در فصول بهار و تابستان نشان می دهد که ارزش واردات این محصول نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان بوده است.
واردات ۶۱۵ تنی پودر آرایش
انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست دیگر محصول آرایشی بوده که براساس آمار موجود معادل ۷۸ هزار و ۴۵۷ کیلوگرم و ارزش ۷۲۵ هزار و ۸۷۳ دلار یا حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وارد کشور شده است.
در ادامه فهرست اقلام وارداتی گمرک طی شش ماهه اول سال جاری، فرآورده های زیبایی و آرایشی و مراقبت از پوست به میزان دو میلیون و ۳۶۳ هزار و ۴۳۷ کیلوگرم به ارزش بیش از ۷۵ میلیارد تومان و یا بالغ بر ۲۶ میلیون دلار وارد کشور شده است.
واردات شامپو
همچنین در این مدت ۴ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۷۳ کیلوگرم شامپو به ارزش بیش از ۳۵میلیارد تومان یا ۱۲میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۸۱ دلار وارد کشور شده است.
فرآورده های آرایش مو نیز تحت عنوان های«فیکساتور مو» و «فرآورده هایی برای فر زدن دایمی و باز کردن فر مو» به کشور وارد شده اند.
براساس این ارقام، در فصول بهار و تابستان مجموعا بیش از۷۳ هزار و ۶۲۹ کیلوگرم «فیکساتور مو»به ارزش ۱۵۷ هزار و ۵۷۸ دلار، حدود ۴۵۷ میلیون تومان و چهار هزار و ۵۹ کیلوگرم «فرآورده فر و بازکردن فر مو» به ارزش حدود ۲۲ هزار دلار یا ۶۱ میلیون تومان وارد کشور شده است.
در ادامه این فهرست سایر فرآورده ها بهداشتی و آرایشی مو غیر از شامپو نظیر محصولاتی برای فر زدن دائمی یا بار کردن مو و فیکساتور مو به مقدار دو میلیون و ۱۲۳ هزار و ۱۱۶ کیلوگرم به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد تومان یا ۱۰ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۸۹۴ دلار وارد کشور شده است.
لوازم آرایشی (البته در کتاب فرآورده آرایشی که منظور مواد است، نامگذاری شده) در ردیف ۳۳۰۴ (مثل ماتیک، لاک ناخن، ریمل، ...)طبقه بندی می شود و دارای ۲۶ درصد حقوق ورودی است و چون جزء گروه یک می باشد، با ارز متقاضی (آزاد) و سود بازرگانی دو برابر قابل ورود است، لذا حقوق ورودی آن ۴۸ درصد است که ۹ درصد هم مالیات ارزش افزوده به آن اضافه می شود.
البته بازار لوازم آرایشی و بهداشتی با وجود کاهش میزان واردات به دلیل سوددهی بالا بسیار داغ است به نحوی که برندهای مختلفی که بعضا تقلبی هستند در بازار به چشم می خورند.
براساس آمارهای اعلامی، ایران پس از عربستان دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین مصرف کننده جهان باشد. این بازار مصرف بزرگ توجه تولیدکنندگان این لوازم را به ایران جلب کرده و در عین حال معضل قاچاق را نیز افزایش داده زیرا به نظر می رسد نسبت واردات ثبت شده مواد آرایشی و بهداشتی به کل واردات رقمی بسیار متفاوت است.
اینکه ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار می شود که بدانیم زنان ایرانی به نسبت زنان خاورمیانه سهم ۲.۱ میلیارد دلار از بازار ۷.۲ میلیارد دلاری فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه را در اختیار دارند و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند.
مسوولان این بخش معتقدند بین ۸۰ تا ۹۰ درصد لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می شوند و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند تقریبا تماما قلابی بوده و به طرز ماهرانه ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شوند.
به این ترتیب بخش وسیعی از واردات این لوازم در کشور قاچاق است که مشخص نیست از چه سطح کیفی برخوردار است به طوری که عده ای از پزشکان معتقدند برخی از این مواد تاثیر بسیار بدی روی پوست و ایجاد بیماری های پوستی دارند.
رئیس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات در خصوص واردات آرایشی و بهداشتی گفت: واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی سالانه حدود یک میلیارد دلار است.
محمدرضا بوترابی افزود: حدود ۷۰ درصد واردات آرایشی و عطریات از طریق غیررسمی است و برهمین اساس تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به صورت قانونی انجام می شود.
وی ادامه داد: لوازم آرایشی و عطریات به دلیل اینکه کالاهای کوچک و با قیمتی هستند، ذاتا مستعد قاچاق و تقلب هستند. یک کارتن این اقلام می تواند سود سرشاری را نصیب قاچاقچیان یا تولیدکنندگان غیررسمی کند.
رئیس انجمن واردکنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیات رئیسه مجمع واردات، تصریح کرد: حداقل حدود ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.
به گفته بوترابی، اینکه در سر هر چهار راه، دستفروشی هست که اقلام مختلف آرایشی و عطریات را پهن می کند و به نازل ترین قیمت عرضه می کند، نشان می دهد که تجارت غیررسمی این اقلام چندین برابر واردات یک میلیارد دلاری است که به صورت قانونی انجام می شود.
وی اظهار داشت: قوانین دست و پاگیر اداری سبب می شود کالاهای واردکنندگان قانونی در دست اندازهای مختلف قرار گیرد. این درحالی است که هر روز که کالای یک تاجر در گمرک متوقف می ماند معادل یک درصد ارزش آن کالا ضرر و زیان به شرکت واردکننده وارد می شود. این درحالی است که قاچاقچی با کمترین ریسک جنس خود را سفارش می دهد و در تهران تحویل می گیرد.
وی با بیان اینکه، وضعیت قاچاق این فرآورده ها به قدری اسفبار است که نماینده قانونی یک کالا باید برای قیمت گذاری کالای خود از کالاهای قاچاق کسب تکلیف کند، اظهار داشت: کارشناسان پزشکی معتقدند ترکیبات سرب و آرسنیک که در داخل کرم های آرایشی، رژ لب و غیره به کار رفته است باید به ترتیب زیر ۲ppm و ۱۰pmm باشد.
در این صورت مصرف این مواد آرایشی هیچ عارضه ای به دنبال ندارد اما آیا دغدغه سودجویی قاچاقچیان به آنها این اجازه را می دهد که نسبت به این موارد ملاحظات لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به برچسب اصالت نیز گفت: این برچسب نیز نتوانسته مانع قاچاق این اقلام شود.
منبع: ایرنا
ارسال دیدگاه