وقتی هندوانه ارزان تر از آب معدنی شد!

وقتی هندوانه ارزان تر از آب معدنی شد!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">روزنامه اصفهان زیبا، در شماره روز سه شنبه چهاردهم مهرماه، یکی از پر فروش ترین میوه های آغازین فصل پاییز را تیتر اول صفحه کرد و مشکلات کشاورزان در کاشت، تولید و برداشت هندوانه را انعکاس داد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  اصفهان زیبا ' با ارزانی امسال، هندوانه کمیاب خواهد شد' را روی تیتر آورد و با تیتر'وقتی هندوانه ارزان تر از آب معدنی شد!' نوشت: هندوانه، پر فروش ترین میوه روزهای آغازین فصل پاییز است.

مهم ترین علت داغی بازار هندوانه کاهش قیمت بیش از حد آن است. این ارزانی تاجایی پیش رفته است که قیمت هندوانه حتی از قیمت آب معدنی هم ارزان تر تمام می شود و یک هندوانه شیرین، آبدار و متوسط بیشتر از دو هزار تومان قیمت ندارد.

شاید ارزانی هندوانه شادی مردم را در پی داشته باشد و کامشان از این موضوع شیرین باشد، اما در این میان عده ای هستند که از این قضیه بسیار ناخرسند به نظر می رسند.

کشاورزان زحمتکش همان گروهی هستند که کامشان از کاهش قیمت بی رویه هندوانه تلخ تلخ است و عده کثیری از آنها با یکدیگرهم قسم شده اند که برای سال آینده به کشت هندوانه اقدام نکنند، چرا که هندوانه میوه ای است که به آب فراوان و هزینه زیاد نیاز دارد.

مسلم است که وقتی کشاورز نتواندحتی به اندازه ای که برای کشت یک محصول هزینه کرده است درآمد داشته باشد و متحمل ضرر و زیان شود، دیگراقدام به کشت آن نمی کند.

نکته ای که با یک نگاه جزئی می توان به آن پی برد، وجود یک نوع بی برنامگی و بی تدبیری در بازار میوه است.

یک زمان گوجه نایاب و گران می شود و زمانی موز و گاهی آنقدر سیب زمینی ارزان می شود که کشاورزان به ناچار، آن را به رایگان به مردم می بخشند و اکنون هم هندوانه به طرز غیرمعقولی کاهش قیمت یافته است.

** افزایش ورشکستگی کشاورزان هندوانه کار

رییس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان ضمن اظهار تاسف از شرایط موجود، در این خصوص گفت: بازار داغ هندوانه رضایت مصرف کننده و نارضایتی تولید کننده را در پی داشته است و این موضوع به خاطر عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضاست.

نوروزعلی اسماعیلی اذعان داشت: ارزانی بیش از حد هندوانه، ور شکستگی و بیچارگی کشاورزان را رقم زده است و واقعا مایه تاسف است که هیچ نظارتی توسط دستگاه های مسوول صورت نمی گیرد.

وی سازمان جهاد کشاورزی را مقصر این وضعیت نامطلوب دانست و تصریح کرد: اکنون در بیشترکشورهای دنیا، کشاورزی صنعتی است و میزان عرضه و تقاضا قبل از کشت هرمحصول ارزیابی می شود، اما در کشور ما حتی 20 درصد کشاورزی هم صنعتی نیست و نتیجه این می شود که در هر برهه از زمان یا کشاورز باید ورشکسته شود یا مصرف کننده ناراضی و معترض باشد.

رییس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان عنوان کرد: بخش کشاورزی درکشور ما زمانی می تواند موفق باشد که برای صادرات محصولات برنامه ریزی دقیق بشود.

** پیش بینی گرانی هندوانه برای سال آینده

اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر به علت نبودن آینده نگری و بی برنامگی، بسیاری از زمین های کشاورزی علی رغم کم آبی در بیشتر مناطق کشور به کشت هندوانه اختصاص یافته است، در حالی که این میزان هندوانه مورد تقاضا نیست و نتیجه کاهش شدید قیمت این میوه شده است و هدر رفتن زحمات کشاورزان، به نحوی که نه تنها سودی نداشته اند، بلکه حتی نتوانسته اند به میزانی که هزینه کرده اند درآمد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسوولان بخش کشاورزی برای میزان کاشت و برداشت هندوانه از قبل برنامه ریزی کرده بودند و شرایط صادرات را نیز فراهم می کردند، امروز هزاران کشاورز متضرر نمی شدند.

رییس اتحادیه میوه وسبزی اصفهان گفت: مسوولان بخش کشاورزی هر چه سریع تر برای صنعتی شدن این بخش اقدام کنند تا هرساله این کاستی ها تکرار نشود.

اسماعیلی تاکید کرد: اگر وضع به همین منوال پیش رود سال آینده با گرانی هندوانه روبرو خواهیم بود، زیرا هیچ کشاورزی حاضر به کاشت آن نمی شود.

وی افزود: برای کاشت و برداشت همه محصولات بایدبرنامه ریزی و آینده نگری و صادرات وجود داشته باشد.

اسماعیلی در پایان گفت: تصمیم گیرندگان بخش کشاورزی باید بازارهای هدف محصولات کشاورزی ایران را شناسایی کنند و حتی از کشورهای دیگر بخواهند از وضعیت کشاورزی ما و وجود پتانسیل های فراوان در این بخش بازدید کرده و نوع محصول درخواستی خود را به طور دقیق تعیین کنند تا ما بنا به درخواست آنها محصول تولیدکرده و ارز خوبی نصیب اقتصاد کشورخود کنیم.


ارسال دیدگاه