کشورهای دیگر ۹۰ درصد قیمت خانه را به خریداران وام میدهند/ پیش بینی بازار مسکن در ماههای آینده
عضو هيات مديره انجمن شرکت هاي ساختماني

کشورهای دیگر ۹۰ درصد قیمت خانه را به خریداران وام میدهند/ پیش بینی بازار مسکن در ماههای آینده

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">رکود فعلی در بازار مسکن همچنان ادامه داشته و برخلاف قانون اقتصادی جهان قیمت ها به جای کاهش اندکی هم افزایش خواهند داشت. مالکان خانه ها هر روز بابت سرمایه خود می توانند ۲۰ درصد سود دریافت کنند اما حالا با عدم فروش خانه خود، سرمایه شان به صورت مسکوت مانده است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  محمد علی پورشیرازی عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی درباره تاثیر افزایش وام مسکن بر رکود موجود در بازار به خبرنگار تراز گفت: موضوع مسکن، باید به صورت ریشه ای و اساسی مورد بررسی قرار گیرد. در بسیاری از کشورهای دنیا حدود ۹۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن از طریق تسهیلات فراهم می شود. اما گردش مالی وام گیرنده بررسی شده و براساس آن و با بهره کمتر از ۳ درصد این تسهیلات پرداخت می شود. این در حالی است که در ایران برخی از دریافت کنندگان این تسهیلات توان بازپرداخت آن را نداشته و گاها میزان اقساط این تسهیلات از درآمد آن ها نیز بیشتر است.

وی با تاکید براینکه افزایش میزان تسهیلات راه حل مشکل مسکن نیست افزود: به نظر من مشکل اصلی مسکن از جایی غیر از مسکن نشات می گیرد. مسئله مهم این است که ما باید جلوی شناور شدن مردم را بگیریم متاسفانه در طی سال های گذشته ما مردم را عامدانه آواره کرده و به خاطر سیاست های اشتباه دولت روز به روز بر جمعیت شهرهای بزرگ ما افزوده شده است. برای مثال ملکی که در دی ماه ۸۴ ، متری ۱۵۲ هزار تومان بود در سال ۸۶ به بیش از ۳ میلیون تومان افزایش یافت. دلیلش این است که تا حرفی از مسکن زده می شود همه شهرهایی مانند: تهران، اصفهان، مشهد و تبریز را مطرح می کنند.

پورشیرازی درباره مسکن مهر تصریح کرد: مسکن مهر طرح بسیار خوبی بود که شبیه به آن قبلا در کشورهایی مانند فرانسه و مالزی در دوران ماهاتیر محمد اجرا شده بود. اما متاسفانه دقت کافی در مکان یابی و کیفیت پایین ساخت مشکلاتی را برای این طرح ایجاد کرد.

وی در ادامه در باره دلایل افزایش قیمت مسکن در طی این سال ها خاطرنشان کرد: در دی ماه سال ۸۴ اوضاع مسکن آرام بود اما به دلیل افزایش دخالت های دولت در بازار مسکن، در پایان این سال وام های ۳ میلیونی و بعد ۸ میلیونی و۱۰ میلیون تومانی و بعدها در اردیبهشت ۸۵ افزایش شدید قیمت آهن آلات از ۵۵۰ هزار تومان به بیش از یک و نیم میلیون تومان باعث به هم ریختگی بازار مسکن شد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی، درباره اولویت تقویت عرضه یا تحریک تقاضا در موضوع مسکن به تراز گفت: سوال من این است که این تسهیلات شامل چنددرصد از قیمت تمام شده یک واحد مسکونی است ؟ ضمن اینکه در هیچ کجای دنیا مگر شهرهای خاص، مسکن کالای سرمایه ای محسوب نمی شود. برای مثال من خودم شخصا شاهد بودم. فردی ۱۵ سال پیش مسکنی را در اطراف پاریس خریده بود بعد از ۱۲ سال وقتی می خواست آن را بفروشد به این آدم ۱۷ درصد سود تعلق می گرفت. وقتی به نوتر که به نوعی همان دفتر اسناد رسمی ما، محسوب می شود. اعتراض کرد. آنها گفتند: قرار نیست بعد از ۱۲ سال قیمت مسکن شما ۳ برابر شود. یعنی در دنیا مسکن کالای سرمایه ای نیست و نهایتا بعد از گذشت ۱۲ سال حدود ۱۷ درصد به سرمایه خواهد افزود.

پورشیرازی خاطرنشان کرد: من افزایش تسهیلات را راه حل مناسبی برای تامین مسکن نیازمندان نمی بینم. باید مسکن را از زاویه دیگری دیده و مشکلات آن را حل کنیم. کما اینکه ممکن است خیلی از افراد این تسهیلات را گرفته و بعد با جابه جایی آن، این مبالغ را در امور دیگری هزینه کنند.
وی در مورد طرح هایی مانند بورس مسکن گفت: بورس به طور کلی یک واحد ازدیاد قیمت است. در حقیقت در بورس یک جنگ اقتصادی و دوی ماراتن در حال انجام است. واصولا بورس یک مرکز تهییج سرمایه گذاری و سود بری است و ایجاد آن برای مسکن بسیار خطرناک و اشتباه است و نه تنها با این کار قیمت مسکن کاهش و تبادلات راحت تر نمی شود بلکه باعث افزایش قیمت ها نیز خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های ساختمانی در مورد اخذ مالیات از واحدهای مسکونی ادامه داد: مالیات بر خانه های خالی در همه جای دنیا وجود داشته و این حرف که ملک مسکونی نباید خالی از سکنه باشد حرف درستی است. به نظرمن نیز هیچ فرد عاقلی خانه خود را خالی نمی گذارد. دلیل اصلی ایجاد چنین مسئله ای در کشور ما، وجود مشکل اساسی در قانون مالک و مستاجر است که طبق آن اگر شخصی، خانه خود را به کسی اجاره دهد و مستاجر به هردلیلی به تعهدات خودش عمل نکند. باید ماه ها دوندگی کند تا بتواند حکم تخلیه خانه خود را بگیرد. در واقع به نظر من، یکی از دلایلی که صاحبان خانه ها راضی به اجاره دادن املاک خود نیستند ریشه در قوانین مالک و مستاجر دارد.

وی افزود: صنعت مسکن با بیش از ۲۶۰ حرفه ارتباط دارد و ایجاد رکود در این بخش به رکود کلی در کشور دامن می زند. دولت موظف است مثل اکثر کشورهای دنیا، برای رونق در بخش مسکن اقداماتی اتخاذ کند تا قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات نوسان چندانی نداشته باشد و از ثبات نسبی برخوردار باشند

پور شیرازی درباره آینده بازار مسکن گفت: رکود فعلی در بازار مسکن همچنان ادامه داشته و برخلاف قانون اقتصادی جهان قیمت ها به جای کاهش اندکی هم افزایش خواهند داشت. وی درباره دلایل افزایش قیمت با توجه به رکود موجود در کشور گفت: مالکان خانه ها هر روز بابت سرمایه خود می توانند ۲۰ درصد سود دریافت کنند اما حالا با عدم فروش خانه خود، سرمایه شان به صورت مسکوت مانده است. لذا این افراد با گذشت زمان بر قیمت واحدهای مسکونی خود خواهند افزود.

 

 

 

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه