آیا دوپینگ مالی دولت صنعت خودرو را تکان می دهد؟

آیا دوپینگ مالی دولت صنعت خودرو را تکان می دهد؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">برخلاف تصور مردم که انتظار داشتند خودروسازان به دلیل کیفیت پایین محصولاتشان مورد بازخواست و تنبیه قرار بگیرند، به تازگی توافقنامه ای بین دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسیده که بر اساس آن قرار شد تا ۲۰۰ میلیارد تومان از یارانه تولید در اختیار خودروسازان قرار گیرد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  برخلاف تصور مردم که انتظار داشتند خودروسازان به دلیل کیفیت پایین محصولاتشان مورد بازخواست و تنبیه قرار بگیرند، به تازگی توافقنامه ای بین دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسیده که بر اساس آن قرار شد تا ۲۰۰ میلیارد تومان از یارانه تولید در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

در حالی که اختصاص گرفتن یارانه ۲۰۰ میلیار تومانی به خودروسازان مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت، سایت اقتصادنیوز در گزارشی نوشته:  
 
«آنگونه که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به خودروسازان خبر داده، دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای تولید درنظر گرفته که بخشی از آن را به صنعت خودرو ارائه خواهد داد.

در ادبیات مالی خودروسازان ارقامی مانند ۲۰۰ میلیارد تومان برای دو یا سه روز بیشتر کفایت نمی‌کند (!)  و چنینی مبلغی باری زیادی را از روی دوش خودروسازان بر نخواهد داشت. این رقم آنقدر ناچیز است که مشاور انجمن خودروسازان از آن به عنوان مسکن سه روزه یاد کرده است.

دو شرکت بزرگ خودروساز کشور ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان را فقط به عنوان حقوق به کارکنان خود می‌پردازند تا ۹۶ هزار نفری که به طور مستقیم در دو کارخانه ایران‌خودرو و سایپا مشغول کارند، بتوانند بهنگام حقوق و مزایایشان را دریافت کنند.»

سوالی که در این میان پیش می آید، اگر مبلغ تعیین شده برای خودروسازان ناچیز است و تنها هزینه سه روز آنها را تامین می کند، چرا این هزینه صرف صنعت خودروسازی شود؟ می توان این مبلغ را به سایر صنایع نیازمند اختصاص داد.
 
سایت اقتصاد نیوز در بخش دیگری از گزارش خود آورده است:

بر اساس آمار اعلام شده از سوی خودروسازان هم اکنون در شرکت ایران خودرو ۵۶ هزار نفر و در سایپا ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم مشغول کارند که با در نظر گرفتن تعداد نمایندگی‌های این دو شرکت در سراسر کشور، تعداد کارکنان دو خودروساز به بیش از یکصد هزار نفر هم می رسد. از سویی دیگر فقط در شرکت ایران خودرو، روزانه ۴۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان داخلی و خارجی، پرداخت می‌شود تا قطعات مورد نیاز خطوط تولید تامین شود. با فرض اینکه اگر تمامی ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه گفته شده در اختیار دو خودروساز قرار گیرد، چنین مبلغی فقط می‌تواند نقدینگی لازم برای سه روز آن ها را تامین کند.»
 
اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مگر سایر صنایع نیروهای انسانی مختص به خود را ندارند و به کارگرها و کارکنان شان حقوق نمی دهند؟ مسلما وقتی با فروش خودروهای بی کیفیت که قیمت آن سر به فلک می کشد، چرخ صنعت خودروسازی نمی چرخد، تعطیل شدن آن به نفع مردم و شرکت های خودروسازی است! آیا تاوان مخارج بالای شرکت های خودروسازی را سایر صنایع باید بدهند؟!

پرداخت تسهیلات به خودروسازان؛ خیانتی به سایر صنایع
 
در چنین شرایطی که صنایع مختلف کشور چشم انتظار دریافت یارانه تولید هستند، برخی کارشناسان اقتصادی، پرداخت یارانه به خودروسازان را نوعی تبعیض و اجحاف در حق سایر صنایع می دانند.

ماه گذشته بود که کمبود نقدینگی ایران خودرو و سایپا در جلسه کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد و در آن جلسه مدیران شرکت‌های خودروساز و برخی نمایندگان خواستار اختصاص تسهیلات بانکی به خودروسازان شده بودند. این مسئله با مخالفت برخی اعضای کمیسیون صنایع نیز روبرو شد و در نتیجه تصمیم‌گیری نهایی در این مورد صورت نگرفته بود.

به گفته علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع مجلس، خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند و در این شرایط، پرداخت دوباره تسهیلات به آنها یک دور باطل خواهد بود.
علیلو در این مورد با اشاره به بعضی لابی‌ها بین خودروسازان، برخی نمایندگان مجلس و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص تسهیلات بانکی به خودروسازان، به فارس گفته بود: پرداخت تسهیلات به خودروسازان خیانت به سایر صنایع است.

در شرایطی که بسیاری از صنایع نیازمند تسهیلات بانکی هستند و بانکها از نبود منابع برای اختصاص به این بخش سخن می‌گویند، پرداخت تسهیلات به خودروسازان خیانت به سایر صنایع و کشور خواهد بود. همچنین پرداخت تسهیلات به خودروسازان کاری اشتباه است و نباید به شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند، تسهیلات پرداخت شود.
 
نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو صفر است
 
به تازگی اما یک عضو ناظر شورای رقابت در باره اینکه نه خودروسازان و نه مردم از نحوه قیمت‌گذاری خودرو راضی نبوده‌اند، گفته: به این دلیل است که تا به حال خودروسازان از مکانیزم‌های شورای رقابت تبعیت نکرده‌ و نهادهای نظارتی نیز به وظیفه خود در این زمینه عمل نکردند.

وی افزوده: اگر خودروسازان به مکانیزم‌ها و دستورالعمل‌های شورای رقابت پایبند باشند هم به نفع مردم و هم به نفع خودشان است اما تبعیت نمی‌کنند و نظارت بر آن نیز صفر است.

این مسئول بیان کرده: خودروسازان در تعیین قیمت خودسرانه عمل می‌کنند.
 
وی در پایان با تأکید بر اینکه تعیین مکانیزم قیمت‌گذاری موضوع کوچکی است، گفته: بهتر است وزیر صنعت به جای آنکه به این کار رسیدگی کند به کارهای خودش برسد که یکی از آن‌ها رسیدگی به کارخانه‌های خوابیده است.

 

 


منبع: اقتصاد نیوز


ارسال دیدگاه