تولید و توزیع دارو در کشور ساماندهی شوند
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي مازندران:

تولید و توزیع دارو در کشور ساماندهی شوند

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساماندهی سلسله فعالیت&zwnj;های دارویی(تولید و توزیع) در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: ساختار کنونی فعالیت دارویی کشور نمی&zwnj;تواند مشکلات مردم را در بحث غذا و دارو تامین کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس،محمد آزادبخت  با بیان اینکه یکی از واحدهای اصلی که نقش مستقیمی در سلامت جامعه دارد غذا و دارو است، اظهار داشت: این مهم در کشور مغفول مانده است.

وی افزود: سازمان غذا و دارو در کشورهای پیشرفته سابقه 100 ساله دارد.

آزادبخت با اعلام اینکه روند کنونی غذا و دارو در کشور نمی‌تواند تمامی مسائل غذا و دارو در کشور را پوشش دهد، تصریح کرد: 12 سال قبل اتحادیه اروپا سازمان غذا و دارو را تشکیل داد.

این مسئول یادآور شد: وجود سازمان‌های جداگانه غذایی به صورت خرد در کشور فعالیت می‌کنند اما کل بحث غذا مجموعه‌ای کوچک است که به صورت محدود تضمین‌ کننده سلامت جامعه محسوب می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه 400 کارخانه و 4 هزار مواد غذایی موجود در استان دارای پروانه تولید هستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مواد غذایی به‌ویژه تولیدات لبنی به صورت فله‌ای در بازار به فروش می‌رسند که میزان سلامت غذایی نامشخصی دارند.

وی با تاکید بر اینکه معاونت غذایی استان باید به سازمان تبدیل شود، افزود: برای انجام وظایف حاکمیتی نیاز است بحث غذا به صورت سازمانی اداره شود.

آزادبخت در تشریح مسائل دارویی به دو بعد مواد اولیه و محصول نهایی اشاره کرد و ادامه داد: مواد اولیه دارای درجه دارویی بالا هستند که قبل و بعد از انقلاب از کشورهای چند ملیتی وارد کارخانه‌های دارو سازی کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های داروسازی کشورهای پیشرفته به صورت تخصصی و پزشکی فعالیت می‌کنند تصریح کرد: فعالیت پزشکان در کارخانه‌های داروسازی کشور اندک است.

این مسئول با اعلام اینکه قبل و بعد از انقلاب کشور ما یکی از صادرکنندگان مواد خام دارویی محسوب می‌شود یادآور شد: بیشترین منابع ارزی کشور برای مواد اولیه دارویی صرف می‌شود.

آزادبخت ساماندهی سلسله فعالیت‌های دارویی (تولید و توزیع) در کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: ساختار کنونی فعالیت دارویی کشور نمی‌تواند مشکلات مردم را در بحث غذا و دارو تامین کند.

وی به کیفیت محصولات غذایی و دارویی کشور تاکید کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی در کیفیت محصول نهایی غذا نقش کم‌رنگی دارد.

آزادبخت نقش معاونت غذا و دارو را در محصول نهایی و نظارت موثر دانست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تجهیز و سرمایه‌های موجود آزمایشگاهی در دانشگاه خبر داد و گفت: منابع موجود با نگرش و ساختار بهتری می‌تواند سلامت جامعه را تضمین کند.

وی با اعلام اینکه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در بیمه‌ها نقش زیادی ندارند، تصریح کرد: مرکز اطلاع‌رسانی دارویی در بهمن ماه سال جاری در مازندران افتتاح می‌شود.

آزادبخت با بیان اینکه سردمدار اطلاع‌رسانی دارویی در کشور دانشگاه شهید بهشتی است ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی با 20 هزار رکورد در هفته بیشترین اطلاع‌رسانی دارویی و پزشکی را دارد.

وی اذعان داشت: عموم مردم می‌توانند با تماس به مرکز 1490 سوالات پزشکی خود را مطرح و پاسخ دقیق پزشکی دریافت کنند.


ارسال دیدگاه