سهم شیر در سبد خانوار باز هم آب رفت!

سهم شیر در سبد خانوار باز هم آب رفت!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">اگرچه خانواده&zwnj;ها در سال ۹۳ شیر کمتری نسبت به سال قبل از آن خریداری کرده&zwnj;اند اما برای همین مقدار شیر خریداری شده ۱۰ درصد بیشتر پول داده&zwnj;اند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  اگرچه خانواده‌ها در سال ۹۳ شیر کمتری نسبت به سال قبل از آن خریداری کرده‌اند اما برای همین مقدار شیر خریداری شده ۱۰ درصد بیشتر پول داده‌اند.
 
هر خانوار در سال ۹۳ براي خريد ۱۳۴ كيلوگرم شير در طول يك سال ۲۵۲ هزار و ۳۷۴ تومان هزينه كرده است در حالي كه در سال ۹۲ به طور متوسط ۱۳۸ كيلوگرم شير را با ۲۲۸ هزار و ۵۷۴ تومان هزينه خريده بود.
 
به اين ترتيب در حالي كه مصرف شير در كشور ۲.۸ درصد كاهش يافته، بهاي پرداختي هر خانوار براي اين ميزان شير ۱۰ درصد بيشتر شده است.
 
اخیرا باز هم قيمت شير افزايش يافته است. يك ليتر شير پاستوريزه نيم چرب كه با قيمت ۲۵۰۰ تومان فروخته مي‌شد، به ۷۵۰ سي سي كاهش يافت و با همان قيمت فروخته شد. اين چندمين بار در طول يك سال گذشته است كه قيمت اين ماده غذايي دستخوش تغييرات ناگهاني بدون اجازه سازمان حمايت شده است.
 
از سال ۸۹ كه قانون هدفمندي يارانه‌ها اجرا شد تا امروز قيمت شير ۲.۷ برابر (۱۲۷ درصد رشد) شده و در مقابل در طول همين سال‌ها ميزان مصرف اين ماده غذايي با ارزش ۴۲ درصد كاهش يافته است.
 
پيش از حذف يارانه‌ها از شير، قيمت هر ليتر از اين محصول براي مصرف كننده به طور متوسط ۱۰۰۰ تومان برآورد مي‌شد اما امروز قيمت متوسط طبق جداول بانك مركزي ۲۷۴۲ هزار تومان در هفته منتهي به سوم مهر ماه سال جاري بوده است.
 
همزمان با رشد قيمت شير، مصرف آن نيز از ۲۳۲ كيلوگرم براي هر خانوار در سال به ۱۳۴ كيلوگرم رسيده است كه اعدادي دور از اهداف تعيين شده در برنامه‌هاي توسعه‌ای است.

 

 


منبع: تابناک


ارسال دیدگاه