اتاق بازرگانی مرکز واردات است/بانک‌ها دست از سر تولیدکنندگان بردارند
دبير انجمن کانون کارفرمايان صنايع مازندران:

اتاق بازرگانی مرکز واردات است/بانک‌ها دست از سر تولیدکنندگان بردارند

<p><span style="font-size: larger;">دبیر انجمن کانون کارفرمایان صنایع مازندران مهم&zwnj;ترین مشکل صنایع تولیدی استان را سود بسیار زیاد بانکی اعلام کرد و گفت: بانک&zwnj;ها دست از سر تولیدکنندگان بردارند.<br /> <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛موضوع تعطیلی واحدهای تولیدی در مازندران بارها و بارها به صورت جسته و گریخته در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شد ولی کمتر درباره دلائل آن صحبت به میان می‌آمد.

برخی‌ها واردات، نبود نقدینگی واحدهای تولیدی، همکاری نکردن مسئولان مرتبط با صنایع، چالش‌های اداری و غیره را مشکل تعطیلی واحدهای تولیدی مطرح می‌کردند.

در ارتباط با تعطیلی واحدهای تولیدی استان مازندران هم اطلاعات دقیقی در دست نبود که با چند و پرسش و پاسخ به دفتر انجمن کانون کارفرمایان صنایع استان مازندران رسیدیم و صحبتی با سیدامیر خاکزادیان دبیرکل کانون کارفرمایان استان داشتیم تا وضعیت صنایع استان و میزان حمایت‌های که در این حوزه انجام می‌شود را بشنویم و به نگارش در آوریم.

 ابتدا درباره فعالیت انجمن کارفرمایان صنایع استان توضیحاتی بفرمایید؟

 این کانون برای رفع مشکلات صنایع استان مازندران در حوزه‌های مختلف تشکیل شد و طبق برنامه مدون رسیدگی به مشکلات بانکی، بیمه، مالیات و سایر بخش‌ها را برعهده دارد.

مهم‌ترین مشکلات صنایع استان در کدام حوزه است؟

مهم‌ترین مشکل صنعت‌گران در حوزه بانکی است، بانک‌ها شرایط خاص و مربوط به خودشان را دارند، وقتی در حوزه تولید وارد می‌شوند به مسائل مربوط به تولید، مشکلات تولیدی کاری ندارند و این در حالی است که در زمان شروع کار با قصد همکاری می‌آیند ولی در بین راه تنها مدافع حقوق خودشان هستند و به ضرر و زیان تولید کننده، قوانین مربوط به دادگستری و قوانین تولید کاری ندارند و حتی رسیدن به اهداف تولید هم برای آنها مطرح نیست.

بسیاری از بانک‌ها دست تولیدکننده را در بین راه رها می‌کنند و به همین دلیل هم، مشکلات جدی برای تولیدکنندگان از جانب بانک‌ها ایجاد می‌شود.

 آمارهای متفاوتی از وضعیت فعالیت صنایع در استان مطرح است، آیا شما آماری دقیقی در این زمینه دارید؟

 30 درصد از واحدهای تولیدی استان با ظرفیت 60 تا 70 درصد فعالیت می‌کنند،بقیه واحدها تنها با 30 درصد و در این روزها نیز بسیاری از واحدهای تولیدی از رده خارج شدند.

برخی مشکلات مربوط به عدم شفاف‌سازی در حوزه تولید است، تولیدکنندگان واقعی با افرادی که تنها برای دریافت تسهیلات بانکی به این حوزه وارد شدند به خوبی از هم تمیز داده نمی‌شوند.

 مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان در حال حاضر چیست؟

 تولیدکنندگان طعمه زیادی‌خواهی‌های بانک‌ها شدند، بانک‌ها کمر تولیدکنندگان را شکستند، درک درستی از تولید در نزد بانک‌ها وجود ندارد، مشارکت بانک‌ها در تولید دسیسه‌ای بود برای نابودی تولیدکنندگان واقعی، بانک‌ها در تولید فقط به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کردند که تولید زمین‌گیر شود.

سودهای بانکی مشکلات جدی برای تولیدکنندگان واقعی ایجاد کرد، بانک‌ها در حال حاضر هم از در تولیدکننده و هم از در واردات و در حوزه تجارت هم وارد شدند،برخی از تولیدکنندگان به دلیل مشکلات بانکی که دارند به زمین فروشی افتادند.

 درباره مشارکت بانک‌ها در تولید توضیح می‌دهید که چطور بوده و چرا تولیدکنندگان نتوانستند به موقع به تعهدات خویش عمل کنند؟

بانک‌ها برای مشارکت در تولید ابتدا با در باغ سبز وارد می‌شوند، پس از نهایی شدن قوانین خاص خودشان را دارند، همین قوانین باعث زمین‌گیر شدن تولیدکننده می‌شود.

از طرفی بانک در سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی تنها به دنبال حفظ منافع خودش هست و همه قراردادها را به نفع خودش می‌بندد، از سویی دیگر یکی از علت زمین‌گیر شدن واحدهای تولیدی، عدم همکاری بانک در به ثمر رسیدن تولید است، بانک در ساخت سوله و ساختمان مشارکت می‌کند، اما برای خرید ماشین‌آلات و سرمایه در گردش با تولیدکننده همراهی نمی‌کند، تولیدکننده با ساختمان خالی با بدهی بانک واقعا چه کار می‎تواند بکند، رها کردن تولیدکننده با تنها سوله مهم‌ترین مشکلی است که بسیاری از تولیدکنندگان با آن مواجه هستند.

 آماری از تولیدکنندگان واقعی در اختیار دارید؟

تعداد تولیدکنندگان واقعی مازندران زیاد هستند، به مقداری هست که آنها وقت ندارند خودشان را معرفی کنند، بسیاری از آنها درگیر بروکراسی اداری هستند، از سوی دیگر تولید در مازندران گزینشی رشد کرد، بسیاری از تولیدات در استان تامین کننده خواسته‌ها و نیازهای استان نیست.

برخی از تولیدکننده‌های غیرواقعی برای نابود کردن بخش گردشگری و محیط زیست مازندران رشد کردند، در کنار تولید در استان باید گردشگری و کشاورزی رونق پیدا می‌کرد ولی عملا این موضوع دراستان اتفاق نیافتد.

 کانون کارفرمایان استان در این زمینه چه اقداماتی انجام داد؟

 این کانون قبلا تا حدی دست خوش مشکلات داخلی خودش بود ولی مدیریت جدید این کانون همه هدفش را از بین بردن مشکلات داخلی و ایجاد تحول در صنعت است،رفع مشکلات بانکی را در دستور کار قرار دادیم که این موضوع به صورت جدی در برنامه کاری است.

 میزان حمایت دولت از تولیدکنندگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میزان حمایت دولت از تولیدکنندگان در حد سکوت بود، دولت در بحث تولید نه به تولیدکنندگان واقعی بها داد و نه گوش افراد متخلف در صنعت را کشید.

بسیاری از افراد به نام تولیدکننده فقط سرمایه را از مملکت خارج کردند، به اسم واحد تولیدی میلیاردها دلار پول از کشور خارج کردند، یکی از درخواست‌های ما از دولت این بود که واحدهای تولیدکننده واقعی را شناسایی کنیم و این موضوع در کانون کارفرمایان صنعت استان پیگیری می‌شود.

 راهکار که شما برای رفع مشکل پیشنهاد می‎کنید چیست؟

دولت تولیدکنندگان واقعی را شناسایی کند،چه جایی اینکه تاکنون در این زمینه کاری انجام نشد، دو سه ماه دیگر بازار واردات در کشور داغ می‌شود، مشکلات تولیدکنندگان دوباره شروع می‌شود، ورود بسیاری از کالاها در زمان تحریم قدغن بود بسیاری از تولید کنندگان مشکل داشتند بعد از رفع تحریم مشکل تولیدکنندگان جدی‌تر می‌شود.

در زمان تحریم وضعیت تولید در استان چه طور بود؟

 در دوران تحریم کارخانجات حتی با وجود مشکلات جدی در خدمت کشور بودند، حتی بسیاری از تولیدکنندگان با پول نزول کارگران را سر بنگاه تولیدی نگه داشتند، خیلی از کارخانجات بنا به ضرورت ملی و برای حفظ آبروی کشور با سرمایه‌گذاران مشارکت کردند تا کشور در دوران تحریم با مشکل مواجه نشود.

 انتظار شما پس از تحریم از دولت‌مردان چیست؟

پس از تحریم انتظار این است که بانک‌ها دست از سر تولیدکنندگان بردارند، بسیاری از تولید کنندگان ظرفیت تولید در کشور را دارند ولی درگیر دادگاه و پاسگاه هستند، روش برخورد بانک‌ها با تولیدکنندگان مناسب نیست، تولیدکنندگان خادمان اصلی کشور هستند، دولت راهکاری را پیدا کند که بتوانند تولیدکنندگان زمینه اشتغال را فراهم کنند.

 رئیس کل دادگستری استان مازندران قول حمایت از صنعت‌گران را مدتی است که مطرح می‌کند، آیا در این زمینه اقداماتی انجام شد؟

رئیس کل دادگستری پای حرفش در این زمینه ایستاد، ولی مشکل ما شناسایی تولیدکنندگان واقعی است و این مشکل هم بر می‌گردد به عدم شناساندن صنعت‌گران واقعی که مربوط به سنوات قبل است، در یک دوره‌ای انجمن کارفرمایان صنایع استان مازندران فرمی را برای شناساندن صنعت‌گران واقعی تهیه کرده بود که این فرم بعدا با دخالت اداره صنایع دست‌خوش تغییرات شد و همین موضوع باعث شد که در شناسایی صنعت‌گران واقعی دچار مشکل شویم.

 با توجه به اینکه شما به عنوان فعال صنعتی مشغول کار هستید، آیا بررسی شده که دلیل موفقیت برخی کشورهای دیگر در صنعت چه طور هست؟

سایر کشورها بر روی فکر تولیدکنندگان مصوبات قانونی خویش را تنظیم می‌کنند، اعتبارات مطابق نیاز تولیدکنندگان اختصاص پیدا می‌کند، متولیان باید دست از سر تولیدکنندگان بردارند، در کشور ما برای احداث ساختمان تولید وام می‌دهند ولی برای سرمایه در گردش و خرید ماشین‌آلات اصلا طرح و برنامه‌ای وجود ندارد.

 در استان مازندران اتاق بازرگانی هم فعالیت می‌کند، این اتاق چه اقداماتی برای رونق صنعت در استان انجام داد؟

اتاق بازرگانی مرکز واردات است، همه برنامه‌های اتاق برای واردات است، در استان تولید خاصی نداریم، اتاق بازرگانی پرتگاه هست، فردی که به سمت اتاق بازرگانی می‌رود از تولید پرت می‌شود، اتاق بازرگانی جای پول درآوردن راحت است، بحث حمایت از تولید چندان در اتاق بازرگانی مطرح نیست، خواسته‌های تولید کنندگان در اتاق بازرگانی چندان حمایت نمی‌شود.

اتاق بازرگانی برای موفقیت بخش تولید از زبان برای مسئولان گریه کنند، حرف‌های ما را به متولیان انتقال دهند و درخواست‌های تولیدکنندگان واقعی را مطرح کند.

اخیرا مسئولان اتاق بازرگانی و دولتی‌ها سفرهای را به کشورهای همسایه داشتند، به نظر شما آیا این سفر تاثیری در روند تولید و یا صادرات استان مازندران داشت؟

 این سفرها بی‌نتیجه بود، به این دلیل که اصلا تولیدی در استان نداریم که بخواهد ارائه شود، جز چند قلم کالا بقیه واحدهای تولیدی استان تعطیل هستند، وقتی قرار است در این سفرها صادراتی انجام نشود این سفرها هم بی‌فایده است.

 مهم‌ترین خواسته‌هایتان تولیدکنندگان واقعی استان را مطرح کنید؟

این خواسته‌ها را بارها و بارها مطرح کردیم، تنفس حداقل پنج‌سال به واحدهای تولیدی برای برون‌رفت از مشکل فعلی، اهدا وام و سرمایه بعدی با وثیقه خود طرح، پرداخت بدهی بانک‌ها توسط بانک مرکزی از منابعی مانند یارانه، جلوگیری از واردات محصولات مشابه تا زمان جا افتادن تولیدات واقعی مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند چالش‌های تولید در استان را کاهش دهد.

 

فارس مازندران

 


ارسال دیدگاه