هنوز هیچ تصمیمی درباره گرانی شیر گرفته نشده است
دبير انجمن صنايع لبني

هنوز هیچ تصمیمی درباره گرانی شیر گرفته نشده است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">تصور من این است که همه ذی نفعان مشکلاتی دارند که بزرگترین آن مصرف کنده ها هستند که با افزایش قیمت ها محدودیت بیشتری در قدرت خریدشان ایجاد خواهد شد. بنابراین باید سعی کنیم در جمع بندی نهایی راه حلی پیدا کنیم که حداقل منافع همه گروه ها در آن لحاظ شده باشد.&nbsp;&nbsp;&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در باره سرانجام ماجرای چند ماهه افزایش قیمت شیر گفت: هنوز تصمیم مشخصی در این زمینه اتخاذ نشده و همچنان نمایندگان ذی نفع در این موضوع در کارگروه ها مشغول مطالعه و بحث هستند.


وی در مورد ماجرای افزایش پلکانی قیمت شیر خام افزود: تمام این طرح ها به صورت پیشنهاد بوده و هنوز تصمیم قطعی و اجرایی اتخاذ نشده است و هر بخشی برای حل مشکلات بخش خود پیشنهاداتی ارائه می دهد. از آنجا که دامداران، تولیدکنندگان علوفه و نهاده های دامی، کارخانجات صنایع لبنی و مردم به عنوان مصرف کننده همگی در این موضوع ذی نفع محسوب می شوند نهایتا باید تصمیمی گرفته شود که منافع همه این گروه ها را در بر بگیرد.
باکری درباره موضوع افزایش پلکانی قیمت شیر به تراز گفت: همان طور که گفتم هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است. به هرحال دامداران، وزارت جهاد، ستاد تنظیم بازار و.... هرکدام پیشنهاداتی دارند که این پیشنهادات در حال بررسی می باشد. اما قطعا راه حلی که فقط منابع بخشی از ذی نفعان را در نظر بگیرد با تعارضات اجتماعی مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: کارگروه هایی در حال بررسی تجریبات کشورهای دیگر در زمینه رفع این مسائل هستند ضمن اینکه اساتید دانشگاهی نیز در این کارگروه ها در حال مطالعه و تهیه گزارشاتی در این زمینه هستند.


دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: پرداخت یارانه به صنایع لبنی صرفا یکی از پیشنهادات صنایع لبنی است و پیشنهادات دیگری نیز در این زمینه مطرح است. وی افزود: با توجه به شرایط رکود حاکم و کاهش قیمت جهانی نفت، دولت به عنوان ذی نفع توان مالی پرداخت یارانه را ندارد در حالی که دولت در سال های گذشته همواره با تزریق منابع مالی به بخش کشاورزی و دامداری از صنایع لبنی حمایت می کرد به نظرم با توجه به شرایط موجود دولت نیز با محدودیت منابع مالی روبه روست.

باکری خاطرنشان کرد: تصور من این است که همه ذی نفعان مشکلاتی دارند که بزرگترین آن مصرف کنده ها هستند که با افزایش قیمت ها محدودیت بیشتری در قدرت خریدشان ایجاد خواهد شد. بنابراین باید سعی کنیم در جمع بندی نهایی راه حلی پیدا کنیم که حداقل منافع همه گروه ها در آن لحاظ شده باشد. چون با شرایط موجود دستیابی به حداکثر منافع همه گروه ها قابل تامین نیست لذا باید تلاش کنیم حداقل ها لحاظ شود.


وی در مورد زمان به جمع بندی رسیدن مطالعات این کارگروه ها گفت: ما منتظر تکمیل گزارشات اساتید دانشگاه هستیم ان شا الله به محض آماده شدن این گزارش ها و دریافت آن، راه حل های مسذله طرح خواهد شد.


این فعال صنایع لبنی درباره ساز و کار و وظایف سازمان حمایت تصریح کرد: سازمان حمایت طبق اساسنامه موجود سازمان قیمت گذار نیست بلکه سازمان نظارت و بررسی کننده صحت قیمت گذاری بنگاه های تولیدی و تجاری است. طبق دستورالعمل مصوب این سازمان که در ۲۵ مرداد سال ۸۹ به روز رسانی شده است به همه بنگاه های تولیدی تجاری ابلاغ کرده است که با رعایت این ضوابط و دستورالعمل ها می توانید کالاهای خود را قیمت گذاری کنید و در نهایت سازمان حمایت نیز بر صحت قیمت گذاری این بنگاه ها نظارت می کند. البته بنا به شرایط خاص اقتصادی موجود، کارگروه تنظیم بازار کشور نیز آمده و برخی از کالاها را به عنوان " گروه یک کالاهای اساسی " تقسیم بندی کرده و مصوب کرده است که همه قیمت های پیشنهادی توسط گروه های تولیدی و تجاری باید به تایید این کارگروه برسد






تراز


ارسال دیدگاه