کاهش صادرات زعفران ایران به دیگر کشورها/ قیمت هر کیلو زعفران در بازار امروز تهران
نايب رئيس شوراي ملي زعفران

کاهش صادرات زعفران ایران به دیگر کشورها/ قیمت هر کیلو زعفران در بازار امروز تهران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> امروزه اکثر مصرف زعفران در خارج از کشور مصارف صنعتی و استفاده از زعفران در صنایع شکلات سازی ، صنایع دارویی و... است و مصرف این محصول به صورت خانگی درصد بسیار کمی را شامل می شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره دلایل کاهش صادرات این محصول گفت: افزایش قیمت زعفران در داخل کشور یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات است. ضمن اینکه تولید زعفران نیز در سال گذشته با کاهش مواجه بود. اما برداشت زعفران امسال هنوز آغاز نشده و برداشت این محصول از ۲۵ مهر تا  اواخر پاییز ادامه خواهد داشت.

وی دلیل کاهش صادرات زعفران در بسته ها ی خرد را موضوع عرضه و تقاضا دانسته و افزود: خریداران ما بیشتر به بسته های بزرگ تر علاقه مند هستند و همین موضوع باعث کاهش صادرات زعفران در بسته های خرد و کوچک شده است. میری ادامه داد: امروزه اکثر مصرف زعفران در خارج از کشور مصارف صنعتی و استفاده از زعفران در صنایع شکلات سازی ، صنایع دارویی و... است و مصرف این محصول به صورت خانگی درصد بسیار کمی را شامل می شود.  

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: تمام صادرات زعفران ایران به خارج از کشور به صورت بسته بندی های ۱ تا ۵۰۰ گرمی بوده و هیچ زعفران به صورت فله یا بدون بسته بندی صادر نمی شود. وی خاطر نشان کرد: سقف مقداری این بسته بندی ها حداکثر ۵۰۰ گرم بوده و این محصول با بسته بندی های بیشتر از ۵۰۰ گرم صادر نمی شود.

میری با اشاره به کیفیت بالای زعفران در ایران به خصوص خراسان رضوی به تراز گفت: قطعا زمین، خاک و نیروی انسانی ماهر در افزایش کیفیت محصول زعفران موثر هستند همان طور که کیفیت این محصول در برخی از استان های ما به کیفیت و مرغوبیت زعفران خراسان نیست. سایر کشورها از جمله افغانستان نیز که با قاچاق پیاز زعفران از ایران در حال کاشت این محصول در کشور خود هستند به هیچ وجه به پای کیفیت زعفران ایران نمی رسد.

وی خاطر نشان کرد: قیمت زعفران درسال گذشته قیمت زعفران در ابتدای سال  حدود ۳ میلیون و هشتصد هزار تومان بود که الان به بیش از ۵ میلیون تومان رسده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد صادرات زعفران از مشهد انجام می‌شود، گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان مردادماه ۴۸ تن و ۷۳ کیلوگرم زعفران به ارزش ۶۹ میلیون دلار صادر شده و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: میزان صادرات و ارزآوری زعفران در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود. که البته آمار صادرات زعفران عددی بیش از این مقدار است اما به دلیل وجود تعرفه در گمرگ و اینکه آنها تعرفه خاصی دارند میزان صادرات این محصول طبق اعلام گمرک سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه