تاخير در واريز يارانه رکورد شکست

تاخير در واريز يارانه رکورد شکست

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;"><br /> طبق گفته اکبر ايزدي مديرعامل سازمان هدفمند سازي يارانه ها يارانه نقدي شهريورماه با 7 روز تاخير شنبه (28 شهريورماه) به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ به نقل از میزان، طبق روال گذشته يارانه نقدي بيست و يکم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز و قابل برداشت بود اما پرداخت يارانه از ابتداي سال جاري تاکنون با تاخير 4 روزه همراه بود که اين تاخير در شهريور ماه سال جاري به هفت روز رسيد و به عبارتي رکورد شکست.

طرح هدفمندي يارانه ميراثي و يادگاري است از دولت گذشته که به اعتقاد کارشناسان اقتصادي و شهروندان نتيجه اي جز گراني و تورم نداشته است، طرحي که يکي از اهدافش توزيع عادلانه درآمد و کاهش فاصله طبقاتي بود.

افزايش حجم نقدينگي در جامعه و به کاري گيري پول هاي سرگردان در بازارهاي کاذب و دلالي به جاي توليد، سبب شده تا اقتصاد کشور از دست يافتن به توسعه پايدار بازماند.

دولت روحاني نيز برخلاف منطق اقتصاد و هدف تعيين شده در طرح هدفمندي يارانه ها، تاکنون مجبور شده تا يارانه را به همه افراد جامعه و هر ماه با تاخير چند روز پرداخت کند. ناگفته نماند که درآمدهاي نفتي طي سال هاي گذشته از 113 دلار در هر بشکه به کمتر از 50 دلار در هر بشکه رسيده است و از سوي ديگر تحريم ها نيز تشديد شده است.

طبق اعلام رسمي ربيعي وزير کار دولت تاکنون 2 ميليون پردرآمد را از ليست يارانه بگيران حذف کرده است که مقصد نهايي حذف يارانه بگيران 6 ميليون نفر است اما اعتقاد نمايندگان مجلس بر حذف 10 ميليون يارانه بگير است.

اکنون دولت درصدد حذف يارانه بگيران ثروتمند به منظور تحقق توزيع عادلانه درآمد است اما نمايندگان مجلس خبر از قطع کامل اين طرح مي دهند، اين در حالي است که محمدباقر نوبخت رئيس سازمان مديريت و سخنگوي دولت در نشست خبري اخير خود از ادامه طرح هدفمندي يارانه در سال آينده خبر داد و گفت: اين طرح سال 95 هم ادامه خواهد داشت.

تاکنون 190هزار ميليارد تومان يارانه نقدي در 53 وعده يارانه نقدي بين 76 ميليون ايراني توزيع شده است و بايد ديد اين طرح که به اعتقاد برخي از نمايندگان مجلس و کارشناسان شکست خورده است تا چه زماني ادامه دارد.

لزوم توقف طرح يارانه؟!

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش درآمدهاي دولت، گفت: طرح هدفمندي يارانه ها و پرداخت يارانه نقدي لازم است متوقف شود.

محمدعلي عبدالله زاده اظهار کرد: بالاخره يک روزي لازم است اين طرح جمع شود و به دنبال راهکار ديگري باشيم.

وي ادامه داد: دلايل بي فايده بودن طرح هدفمندي يارانه ها بحث فسلفي طولاني دارد که به آن اشاره نمي کنم ولي سرانجام بايد طرح هدفمندي يارانه متوقف و به پايان برسد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: با اين روشي که در هدفمندي يارانه ها در پيش گرفته ايم کشور هيچ تکان و پيشرفتي نمي کند.


ارسال دیدگاه