بازار نیمه‌تعطیل خرید و فروش املاک و مستغلات در تنکابن
در ششمين ماه از سال 94

بازار نیمه‌تعطیل خرید و فروش املاک و مستغلات در تنکابن

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">تأثیر چنین شرایطی بر بازار کسب&zwnj;وکار بنگاه&zwnj;داران به&zwnj;گونه&zwnj;ای بوده است که سطح قیمت زمین و مسکن در مقایسه با افزایش نرخ تورم، رشد نزولی داشته ...<br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ قریب به 6 ماه از سال 94 را در شرایطی سپری می‌کنیم که بسیاری از بنگاه‌داران، ضمن ابراز نگرانی، وضعیت موجود بازار خرید و فروش املاک و مستغلات در تنکابن را همانند ادامه شرایط حاکم در ماه‌های پایانی سال 93، بازاری کسالت‌آور و نیمه تعطیل توصیف می‌کنند.

اطلاعات به‌دست‌آمده از برخی منابع آگاه، حاکی از آن است که صدور پروانه‌های ساختمانی به نسبت سال‌های 91 و 92 (دوره رونق) با کاهش چشمگیری مواجه بوده است و لذا مجموع آثار و شواهد موجود گویای آن است که به لحاظ تعداد معاملات، عمق رکود مسکن در نیمه دوم سال 93 و دهه نخست سال 94 به وقوع پیوسته است.

تأثیر چنین شرایطی بر بازار کسب‌وکار بنگاه‌داران به‌گونه‌ای بوده است که سطح قیمت زمین و مسکن در مقایسه با افزایش نرخ تورم، رشد نزولی داشته و روند تولید مسکن نیز متأثر از روند قیمت و دیگر عوامل، روند نزولی شدیدی را تجربه کرده است و در یک جمع‌بندی کلی می‌توان بدین نکته توجه کرد که بازار خرید و فروش و تولید در مسکن، 6 ماه پایانی سال 93 و نیمه نخست سال 94، به‌صورت نیمه تعطیل سپری شده است.

در چنین شرایطی آینده‌نگری رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور از وضعیت خرید و فروش مسکن در سال 94 نیز به نوبه خود جالب و بازگو کردن آن خالی از لطف نیست، چراکه حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور، در فروردین‌ماه امسال ضمن گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: تفاهم صورت گرفته در راستای مذاکرات هسته‌ای کشورمان با کشورهای عضو 1+5، در حال حاضر تأثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت، اما آنچه را که می‌توان با قاطعیت از آن سخن گفت این است که بازار مسکن در سال جاری رونق خواهد گرفت.


در نیمه نخست سال 94 بازار مسکن به رونق ایده‌آل خود باز می‌گردد!


عقبایی بابیان اینکه به‌طور قطع بازار مسکن در سال 94 رونق خواهد گرفت تصریح کرد: در آبان ماه، آذرماه، دی‌ماه و بهمن‌ماه سال 93 به ترتیب 81 هزار، 89 هزار، 100 هزار و 103 هزار مورد معامله در سامانه کد رهگیری کشور به ثبت رسیده است و به‌طور یقین سیر صعودی به ثبت رسیده در سال 94 نیز ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک تا پایان نیمه نخست سال 94 بازار مسکن به‌طور کل از حالت رکود خارج‌شده و به رونق ایده‌آل خود باز می‌گردد!



در هفت ماه اخیر حتی یک مورد معامله نیز صورت نگرفته است!



«در مصاحبه، بنگاه داران تقاضا کردند که نام کامل آنها نوشته نشود.»

بهرام‌ از بنگاه‌داران باسابقه در تنکابن در گفت‌وگو با خبرنگار تنکابن 24، بازار خرید و فروش مسکن در سال جاری را ساکن و راکد تشبیه و اظهار کرد: در طی یک سال گذشته و یا به عبارتی دقیق‌تر، از هفت ماه پیش تاکنون، حتی یک ریال از محل حق‌العمل‌کاری خرید و فروش مسکن و یا زمین، درآمدی کسب نکردم و در طی این مدت هزینه اجاره‌بهای مغازه و دیگر هزینه‌های جانبی صنفی را از جیب و حقوق بازنشستگی خود پرداخت کردم.

وی افزود: بی‌شک رکود بازار خرید و فروش مسکن بر میزان ساخت‌وساز و تولید مسکن نیز تأثیر منفی خواهد داشت؛ چراکه مصداق بارز این رابطه را می‌توان در کاهش تعداد مراجعات روزانه متقاضیان اخذ پروانه ساخت از واحد ساختمانی شهرداری مشاهده کرد.

بهرام‌ بیان کرد: در سال‌های گذشته، حجم انبوهی از متقاضیان اخذ پروانه ساخت، در پشت درب واحد ساختمانی شهرداری حضور داشتند، درحالی‌که اگر در ماه‌های اخیر به شهرداری مراجعه کرده‌باشید، واحد ساختمانی را از خلوت‌ترین واحدهای شهرداری مشاهده می‌کنید.

وی مسامحه و تأخیر بانک‌های عامل در شهرستان‌ها نسبت به پرداخت اعتباراتی تحت عنوان تسهیلات بافت فرسوده را از دلایل رکود بازار تولید مسکن عنوان کرده و افزود: مدت‌ها پیش مجلس شورای اسلامی، مصوبه دولت با عنوان تسهیلات بافت فرسوده را مورد تأیید قرار داده و دستورالعمل اجرای آن را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

این بنگاه‌دار ادامه داد: پس از هفت ماه از تصویب، دستورالعمل واگذاری تسهیلات بافت فرسوده، به‌تازگی به بانک‌های عامل در شهرستان‌ها ابلاغ شده و امید است با اجرای این دستورالعمل، بازار تولید مسکن از این حالت رکود و رخوت خارج شود.

وی همچنین نبود نقدینگی در بازار مسکن و انحصاری بودن پرداخت تسهیلات تنها از سوی بانک مسکن را از دیگر دلایل رکود حاکم بر بازار تولید مسکن برشمرد.

بهرام‌ با اشاره به استیجاری بودن بسیاری از بنگاه‌های معاملات ملکی در تنکابن، افزود: بالغ‌بر 500 بنگاه معاملات ملکی در شهر تنکابن مشغول به فعالیت است که از این میزان، تعداد بسیاری از واحدها به‌صورت استیجاری در اختیار بنگاه‌داران قرار دارد.

وی با بیان اینکه درآمد حاصله از بنگاه‌داری جوابگوی تأمین هزینه اجاره مغازه نیز نیست ادامه داد: رکود حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن و املاک و مستغلات در شهرستان تنکابن موجب شد تا در یک سال گذشته تعداد زیادی از همکارانمان در این صنف، از ادامه فعالیت خود صرف نظرکرده و به شغل دیگری روی‌آورند.

این بنگاه‌دار در پاسخ به سؤالی که آیا می‌توان بنگاه‌های معاملات ملکی را دلیلی بر تجاوز به حریم جنگل‌ها و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی و دیگر تخلفاتی از این قبیل معرفی کرد، گفت: به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست، بلکه تجاوز به حریم قانونی جنگل‌ها و یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و دخل و تصرف به زمین‌های خارج از بافت مسکونی روستاها، بیانگر عدم توانایی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ذی‌ربط هم‌چون اداره جنگلبانی و آبخیزداری، محیط‌زیست، بخشداری و یا عدم اطلاع متولیان روستاها همانند دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی نسبت به قوانین است.

این بنگاه‌دار در پاسخ به سؤالی که آیا می‌توان بنگاه‌های معاملات ملکی را دلیلی بر تجاوز به حریم جنگل‌ها و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی و دیگر تخلفاتی از این قبیل معرفی کرد، گفت: به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست، بلکه تجاوز به حریم قانونی جنگل‌ها و یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و دخل و تصرف به زمین‌های خارج از بافت مسکونی روستاها، بیانگر عدم توانایی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ذی‌ربط هم‌چون اداره جنگلبانی و آبخیزداری، محیط‌زیست، بخشداری و یا عدم اطلاع متولیان روستاها همانند دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی نسبت به قوانین است.

در مراجعه به یکی دیگر از باسابقه‌ترین بنگاه‌داران شهر تنکابن، مشاهده کردم که وی به‌اتفاق همکار خود که از دبیران بازنشسته شهرستان بود، بیرون از فضای مغازه و در زیر سایه درختی سرگرم بازی شطرنج هستند.

نزدیک شدم و سلام کردم.

از زیر عینک سرتاپاهایم را مورد ارزیابی قرارداد و با بی‌حوصلگی جواب سلامم را علیک گفت.

گویی متوجه شده که مشتری نیستم، زیرا برخلاف روال مرسوم در دفاتر معاملات ملکی، نسبت به حضور بنده هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداد.

به‌ناچار سکوت را شکسته و خود را معرفی و سؤالم را مطرح کردم.

در شش ماه اخیر وضعیت بازار خریدوفروش املاک و مستغلات و زمین در شهرستان تنکابن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رغبتی به گفت‌وگو نداشت اما پافشاری کردم و آنها نیز وقتی سماجتم را دیدند، به‌ناچار باب سخن را باز کردند.

گویی حجم سنگینی از غم و غصه درون سینه‌اش جمع شده بود، آهی از اعماق وجودش کشید و گفت: چه بگویم، دیگر وضعیتی برایمان نمانده است تا چگونگی‌اش را برای شما مورد ارزیابی قرار دهیم.

شرایط زمانی موردسنجش قرار می‌گیرد که اتفاق یا رویدادی به وقوع پیوسته باشد، اما زمانی که از صبح تا شب کسی وارد مغازه نمی‌شود و حالمان را نمی‌پرسد دیگر ارزیابی شرایط معنایی ندارد!

وضعیت همین است که می‌بینید.

سؤال دومم را مطرح کردم.

این وضعیت از چه زمانی آغاز شده است؟

از اواخر سال گذشته (93) خریدوفروش زمین و مسکن با نوسان مواجه شد اما باگذشت زمان و با آغاز سال 94 نوسان موجود در بازار با شیب تندی به سمت رکود متمایل شد.

وی افزود: رکود حاکم بر بازار معاملات ملکی، در سه‌ماهه فصل تابستان امسال به اوج خود رسید، به‌گونه‌ای که هر چه بر درجه دمای هوا افزوده و شدت گرما زیادتر شد ضخامت قطر یخ بازار خریدوفروش مسکن نیز افزایش یافت.

همکار وی وارد گفت‌وگویمان شد و با ناراحتی گفت: سی و اندی سال پای تخته‌سیاه در مدارس همین شهر ایستادم و خروارها گردوخاک و گچ را درون ریه و سینه خود فرو بردم، اما آن زمانی که به استراحت نیاز داشتم، مشکلات زندگی یک روز استراحت و خواب راحت را به آرزویی دست‌نیافتنی در دوره حیات در این دنیا برایم تبدیل کرده است. امیدوارم پس از مرگم بتوانم استراحت کنم.

سخنش را ادامه می‌دهد:

آری پس از بازنشستگی و از آنجائی که بنده و بسیاری از همکارانم پیش از سال 79 بازنشست شدیم هیچ‌گونه از مزایای بازنشستگان سال‌های اخیر به ما تعلق نگرفت.

لذا مشکلات اقتصادی به‌یک‌باره و از هر سو بر من و زندگی‌ام هجوم آورد و به‌ناچار به دوست عزیزم پناه آورده و نزد ایشان مشغول به فعالیت شدم.

وی ادامه داد: متأسفانه در یک سال اخیر شدت رکود در بازار خریدوفروش املاک و زمین در تنکابن به حدی بوده است که در طی 6 ماه اخیر حتی یک ریال درآمد نیز از این محل دریافت نکردیم.

این دبیر بازنشسته بیان کرد: متأسفانه باگذشت زمان هیچ اثری از بهبود شرایط مشاهده نمی‌شود، حتی برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر بهبود بازار خریدوفروش املاک و مستغلات در فصل تابستان، تمام روزهای بلند و گرم تابستان امسال را با بازی شطرنج سپری کردیم.



منبع: تنکابن 24

 


ارسال دیدگاه