عرب‌ها، مالک بیشترین خودروهای لوکس خاورمیانه

عرب‌ها، مالک بیشترین خودروهای لوکس خاورمیانه

<p><span style="font-size: larger;">کشورهای عرب منطقه خاورمیانه به دلیل تقاضای بالا برای خودروهای لوکس، بازار هدف غول&zwnj;های خودروسازی دنیا هستند و در سال&zwnj;های اخیر سهم صادرات این شرکت&zwnj;ها در منطقه خاورمیانه به بیش از 40 درصد افزایش یافته است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ کشورهای عرب منطقه خاورمیانه به دلیل تقاضای بالا برای خودروهای لوکس، بازار هدف غول‌های خودروسازی دنیا هستند و در سال‌های اخیر سهم صادرات این شرکت‌ها در منطقه خاورمیانه به بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند ایران می‌تواند با توسعه همکاری با شرکت‌های بزرگ در صادرات قطعه و تامین نیاز خودروهای اقتصادی این کشورها سهم مهمی کسب کند.کشورهای عربی خاورمیانه در 2 سال اخیر میلادی در تمام بخش‌های صنعتی جهش و رشد 2 رقمی را تجربه کرده‌اند، از این‌رو براساس گزارش «میدل ایست» بیشترین درصد مالکیت خودروهای لوکس در میان خانواده‌های عرب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بوده تا جایی که مصرف نشان(برند)هایی همچون بنتلی و جگوار در این منطقه تا ۴۰درصد افزایش یافته است که بخشی ناشی از قیمت یارانه سوخت و درآمد بالای شهروندان این کشورهاست.

جنرال‌موتورز یکی از شرکت‌هایی است که حضور فعالی در کشورهای عربی دارد و فروش آن در سال ۲۰۱۳م نزدیک به ۳/۹ میلیون دستگاه بوده که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰م میزان فروش خودروهای این شرکت در کشورهای عرب خاورمیانه به ۷میلیون دستگاه برسد. البته در میان کشورهای عرب منطقه خاورمیانه، عربستان شرایط متفاوت‌تری را تجربه می‌کند و بازار خودروی این کشور بیشتر در اختیار شرکت‌های ژاپنی است، با این حال این کشور یکی از بازارهای هدف خودروسازان امریکایی است، چراکه براساس راهبرد شرکت جنرال‌موتورز عربستان به‌عنوان بزرگترین بازار شرق آسیا در کنار الجزایر و ایران برای این شرکت اهمیت بالایی دارد و در سال‌های آینده اقدامات این شرکت برای حضور گسترده‌تر در این کشورها خواهد بود.

با وجود اینکه در برخی کشورهای عربی همچون عربستان رانندگی زنان ممنوع است، با این حال در کشور عربستان سالانه بیش از ۷۵۰هزار خودرو خریداری می‌شود، چراکه متوسط جمعیت خانواده‌ها در این کشور به ۶ نفر می‌رسد و بر پایه همین اطلاعات «بیزینس مانیتور» پیش‌بینی کرده که افزایش واردات خودروی این کشور تا میزان ۱۵درصد همچنان ادامه داشته باشد. هرچند این میزان رشد تقاضا برای خودرو در کشورهایی مانند امارات بیشتر خواهد بود. در واقع این ظرفیت برای خودروسازان به قدری جذاب بوده که از هم‌اکنون با پیشنهاد دوبی برای میزبانی نمایشگاه خودرو در سال ۲۰۲۰م موافقت کرده‌اند.در میان خودروهای لوکس، خودروهای مازاراتی و بنتلی بیشترین محبوبیت را در کشورهای عربی پیدا کرده‌اند، تا جایی که در سال‌های اخیر میزان فروش این خودروها تا ۸۰درصد افزایش یافته است، البته با تداوم کاهش قیمت ممکن است شرایط کمی متفاوت‌تر شود. خودروسازی «بی.ام.و» مانند دیگر رقیب آلمانی خود یعنی فولکس واگن بیشترین فروش را در کشور قطر داشته و این موضوع را پس از تعلیق فعالیت‌های خود در سوریه با شدت بیشتری دنبال می‌کند.

به گزارش سایت «اینترکت امارات» تجارت خودرو و قطعات جانبی در دوبی حال و هوای دیگری دارد، به گونه‌ای که ارزش تجارت قطعات در سال ۲۰۱۴م این کشور به بیش از ۴۴میلیارد درهم و واردات خودرو در این کشور به ۲۲میلیارد درهم رسیده بود. از این‌رو احمد محبوب موسابه، رییس گمرک دوبی اقدامات این سازمان برای تسهیل واردات کالا را گامی برای بهبود تجارت این کالاها می‌داند، چراکه دوبی به‌عنوان رابط بین بازارهای اروپایی، امریکای شمالی، آسیایی و منطقه خاورمیانه عمل می‌کند. از این‌رو بخشی از نیاز خودروی منطقه از طریق گمرک آنجا انجام می‌شود. در واقع سهم تجارت قطعات خودرو از طریق گمرک دوبی به ترتیب در اختیار کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین، آلمان و امریکا است. بیشترین سهم صادرات قطعات خودرو از این بندر نیز به کشورهای عربستان با ارزش ۲/۳میلیارد دلار، عراق بیش از یک‌میلیارد دلار و افغانستان ۸۰۰میلیون دلار بوده است.


بازارهای عربی در برنامه صادرات خودرو

کشورهای عربی منطقه یکی از بازارهای هدف خودروسازان ایرانی است که در سال‌های گذشته با توجه به راه‌اندازی خطوط مونتاژ در کشورهایی مانند عراق و سوریه بخشی از نیاز بازار این کشورها تامین شده است اما برای بهبود صادرات نباید تنها به این ۲ کشور اکتفا کرد و باید راه‌های توسعه بازار به آرامی از سوی این شرکت‌ها اجرا شود.
معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا با اشاره به صادرات خودرو به کشورهای عربی منطقه به گفت: بیشترین سهم صادرات خودروهای ایرانی به بازار عراق و سوریه بوده است، گرچه با آغاز بحران‌های منطقه‌ای و توقف تولید سایت‌های تولید در سوریه بخشی از تامین نیاز این بازار از سوی شرکت‌های ایرانی از بین رفت، با این حال همچنان این کشورها به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ منطقه برای خودروسازان ایرانی محسوب می‌شوند.محسن دستخوش‌جوان با تاکید بر اینکه صادرات خودروهای اقتصادی به کشورهای عربی در دستور کار شرکت‌های ایرانی خواهد بود، اضافه کرد: با برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات به‌طور قطع بر پایه اولویت‌های بازار که بر مبنای سطح اقتصادی کشورها است، نیاز بازار خودروی آنها و نفوذ به آن بازارها در دستور کار قرار خواهد گرفت. در واقع بخشی از نیاز بازار کشورهای عربی با وجود اینکه محصولات لوکس جایگاه ویژه‌ای دارد، خودروهای اقتصادی است و برنامه خودروسازان ایرانی نیز باید بیشتر روی این بخش متمرکز باشد.


همکاری با غول‌های خودروسازی، متضمن صادرات قطعات

بخشی از ارزش‌افزوده این صنعت به تولید و صادرات قطعات و لوازم جانبی برمی‌گردد. از سوی دیگر تنها با داشتن زنجیره تامین با کیفیت می‌توان صنعت خودروسازی داخلی را تقویت کرد.محبی‌نژاد، دبیر صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز در گفت‌وگو با صمت ضمن تاکید بر اهمیت تقویت قطعه‌سازان برای صادرات قطعه به کشورهای منطقه افزود: صادرات قطعات و لوازم جانبی خودرو علاوه بر اینکه منوط به ارتقای کیفیت این محصولات است، باید در قراردادهای بین خودروسازان ایرانی و شرکت‌های خارجی سهم تولید داخلی قطعات افزایش یابد. به عبارت دیگر از آنجایی که ۱۴درصد از تولید یک خودرو به رنگ و مونتاژ محصول برمی‌گردد، در قراردادهایی که بین خودروسازان ایرانی و شرکت‌های خارجی در تولید مشترک بسته می‌شود، اگر سهم تامین قطعات ایران کمتر از ۴۰درصد باشد، نقش قطعه‌سازان ایرانی چندان پررنگ نخواهد بود. به همین دلیل شرایط باید به گونه‌ای ایجاد شود که در کنار تقویت خودروسازان، قطعه‌سازان نیز خود را تقویت کنند.

آرش محبی‌نژاد با نگاهی به برنامه آینده قطعه‌سازان ادامه داد: در برنامه ۲۰ساله تقویت خودروسازی کشور صادرات ۶میلیون قطعه در دستور کار قرار گرفته است حال اگر همکاری با شرکت‌های خارجی افزایش یابد، ایران می‌تواند نیاز این نشان(برند)ها در بازارهای عربی را تامین کند. به عبارت دیگر بسیاری از خودروسازان بزرگ در بازارهای عربی حضور دارند و خودروهای مختلفی صادر می‌کنند، حال اگر فرصتی فراهم شود که شرکت‌های ایرانی بتوانند قطعات محصولات مشترک این خودروسازان با شرکت‌های ایرانی را تولید کنند، زمینه صادرات این محصولات به کشورهای عربی فراهم خواهد شد زیرا این کشورها هیچ‌گونه زیرساختی برای تولید قطعات و... ندارد و بیشتر آنها محصولات موردنیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.


ارسال دیدگاه