کارخانجات آرد مازندران در معرض تعطیلی قرار دارند
رئيس انجمن صنايع غذايي خانه صنعت مازندران:

کارخانجات آرد مازندران در معرض تعطیلی قرار دارند

<p><span style="font-size: larger;">رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران از احتمال تعطیلی کارخانجات آرد استان خبر داد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، اسماعیل خاتمی‌مقدم در سومین نشست که صبح روز یک‌شنبه 15 شهریورماه در سالن اجتماعات خانه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز به‌دنبال منافع سازمان‌های دولتی به‌عنوان یک تشکل بوده و برای پیاده‌سازی سیاست‌های دولت حرکت می‌کند و همچنین مدافع منافع اعضای خود بوده و در تلاش است تا در راستای رسالتی که بر عهده انجمن نهاده شده، عمل کند.

وی به چهار بخش اصلی انجمن صنایع غذایی استان شامل لبنی، آردی، گوشتی و روغنی اشاره کرد و افزود: 18 کارخانه آرد در استان وجود دارد و برای بررسی و حل و فصل مشکلات و معضلات این واحدها و تجزیه و تحلیل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانجات آرد استان این نشست ترتیب داده شده است.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه در دوران پساتحریم به‌دنبال بهره‌برداری از فرصت‌ها بوده و البته به افق‌های پیش‌رو چشم دوخته و امید بسته‌ایم، اضافه کرد: گرچه به دولت چندان دل نبسته‌ایم اما منافع کلان ملی واحدها را پیگیری می‌کنیم.

خاتمی‌مقدم با اعلام اینکه تنها 45 درصد ظرفیت واحدهای آردی فعال است که برای رفع این معضل نیاز به افزایش تقاضا است، اضافه کرد: به‌همین دلیل لازم است که بیشتر به فکر صادرات باشیم که انتظار هم می‌رود دولت در این ارتباط با بازنگری سیاست‌ها به‌دنبال برنامه‌های جدید صادراتی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی نقاط ضعف در بخش صنایع آردی استان اشاره کرد و گفت: انتظار داریم سیستم مدیریتی واحدهای آردی استان دچار تغییرات شود و همچنین سیستم مالی این واحد بروزرسانی شوند و به حوزه کارشناسی و تخصصی توجه لازم صورت گیرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران ادامه داد: گرچه ضعف‌های مدیریتی کارخانجات آرد بیشتر به نوع نگاه و رابطه سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به این‌گونه واحدها برمی‌گردد ولی باید در تعرفه واردات بازنگری شود.

خاتمی‌مقدم خواستار گریدبندی کارخانجات آرد استان با کمک دانشگاه‌ها و مراکز مشاوره‌ای شد.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران در ادامه این نشست اظهار کرد: طی سه سال گذشته فقط 20 تومان به کارمزد کارخانجات آرد اضافه شده و این در حالی است که هزینه‌ها افزایش آنچنانی داشته است.

ایوب خانی اضافه کرد: در این وضعیت انتظار داریم مسئولان به‌ویژه مدیران استانی به ما کمک کنند و انصاف نیست این واحدها به درد سایر کارخانجات استان دچار شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های آرد استان حدود 700 نیروی کار مستقیم دارند و صدها نفر اشتغال غیرمستقیم نیز از این طریق امرار معاش می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران، خواستار قیمت‌گذاری مناسب فروش سبوس، آزادسازی 20 درصد و جلوگیری از قاچاق آرد به استان شد.

دبیر اجرایی انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران نیز در ادامه این نشست، مشکل اصلی این واحدها را کارمزد تعیین شده از سوی دولت اعلام کرد، یادآور شد: در پی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه اقدامات خوبی انجام گرفت اما بعد از مدتی برنامه‌ها و مصوبات به فراموشی سپرده شد و متاسفانه همان سیستم قدیمی و حواله‌ای همچنان برقرار شد و استمرار یافت.

قدرت‌الله رضایی اضافه کرد: با اینکه در قوانین ضوابط قیمت‌گذاری لحاظ شده اما کارمزد را با حداقل تغییرات نگه داشته‌اند.

وی یادآور شد: صاحبان این کارخانجات به‌دلیل حاشیه سود پایین و نبود تسهیلات ارزان‌قیمت، توان بازسازی و نوسازی ندارند.

دبیر اجرایی انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران به سایر چالش‌ها و موانع اشاره کرد و گفت: ادارات مالیاتی به‌تدریج دارند سر تولید را می‌برند و با بهانه‌های مختلف مالیات واحدها را به‌ویژه مبدل می‌کنند و این روزها موضوع مالیات به بدترین معضل تولید تبدیل شده؛ علاوه بر افزایش آنچنانی مالیات سایر هزینه‌ها نظیر برق و گاز به‌شدت افزایش یافت.

اعضای حاضر اختصاص ارز مرجع 2 هزار و 920 تومانی برای صادرات آرد، تسهیل صادرات، تخصیص تسهیلات از محل منابع مالی صندوق توسعه ملی و اختصاص سهمیه آرد بیشتر به استان مازندران و تغییر آنالیز قیمت‌گذاری برای برخی واحدهای دریافت‌کننده آرد از سیلوی نکا را خواستار شدند.

مقرر شد نشست‌های بعدی به‌ویژه همایش ملی برای حل مشکلات طرح‌شده برگزاری و برخی موانع و معضلات جمع‌بندی شده در ستاد تسهیل و پشتیبانی امور تولیدی استان مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد.


ارسال دیدگاه