صادرات ۱.۵ میلیارددلاری پسته ایران به دیگر کشورها/ برداشت پسته از چند روز دیگر آغاز میشود
رئيس سابق انجمن پسته

صادرات ۱.۵ میلیارددلاری پسته ایران به دیگر کشورها/ برداشت پسته از چند روز دیگر آغاز میشود

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">اگر این پسته ها بسته بندی شوند به عنوان محصول نهایی تلقی شده و اکثر کشورهایی که واردکننده پسته تعرفه های بالاتری دارند برای همین به صورت فله صادر می شوند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ علی احمدیان رئیس سابق انجمن پسته ایران درباره تولید پسته در سال جاری گفت: تولید پسته به گونه ای است که عموما یکسال پربار و یکسال کم باراست و در واقع تولید خوب یکسال در میان است، منتهی امسال با اینکه باید سال کم باری بود، اما به دلیل اینکه یک سری مناطق جدید به محصول دهی رسیده اند،میزان تولید پسته امسال نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته است.


وی در مورد قیمت پسته صادراتی نیز افزود: قیمت پایه پسته بین ۸.۵ تا ۹.۵ دلار است که سالیانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری دارد. احمدیان ادامه داد: اکثر این پسته ها به صورت فله و بدون بسته بندی به سایر کشورها صادر می شود. اگر این پسته ها بسته بندی شوند به عنوان محصول نهایی تلقی شده و اکثر کشورهایی که واردکننده پسته تعرفه های بالاتری دارند برای همین به صورت فله صادر می شوند.


رئیس سابق انجمن پسته ایران تصریح کرد: البته بخش عمده ای از صادرات پسته ایران به دلیل مصارف صنعتی مانند: شیرنی پزی ها و انواع موادغذایی نیازی به بسته بندی ندارند.


وی در مورد قیمت پسته در داخل کشور گفت: برداشت پسته امسال از چند روز دیگر آغاز می شود و معمولا تا ۱۵ روز بعد از برداشت محصول پسته قیمت ها کشف می شوند ولی عموما تابعی از قیمت پسته صادراتی است. از آنجا بیشترین تقاصای پسته در کشور مربوط به ایام عید نوروز است تقاضای داخلی تغییری نمی کند و قیمت پسته بیشتر وابسته به صادرات است.


احمدیان در مورد رئیس جدید انجمن پسته خاطرنشان کرد: ظاهرا هنوز رئیس جدید انجمن تعیین نشده است منتهی آقای حسنی فعلا به عنوان جانشین مسئول انجمن هستند.

 

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه