قیمت شیر فعلا گران نمیشود/ مردم به لبنیات سنتی اعتماد نکنند/ پرده برداری از بیماری " ورم پستانی"
مديرعامل اتحاديه صنايع لبني

قیمت شیر فعلا گران نمیشود/ مردم به لبنیات سنتی اعتماد نکنند/ پرده برداری از بیماری " ورم پستانی"

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> طبق آمار دامپزشکی درصد بسیار بالایی از دام های ما به ورم پستانی مبتلا هستند. مردم در ظاهر قضیه فقط سفیدی شیر را می بینند اما نمی دانند که استفاده از این محصولات می تواند چه عواقبی داشته باشد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ محمد رضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی درباره ابهام در قیمت شیر گفت: کارخانه ها مصر هستند که به نفع مصرف کنندگان و عدم کاهش فروش خود قیمت ها افزایش نیابد، چرا که با افزایش قیمت محصولات لبنی ، قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت و این مسئله هم به ضرر مردم و هم کارخانه دار و دامدار است.


وی افزود: به هرحال وقتی قیمت خرید شیر از ۱۲۵۰ تومان به ۱۴۴۰ تبدیل شود یک افزایش ۱۵ درصدی در قیمت ها رخ می دهد سوال این است که در این صورت آیا مردم قدرت دارند این افزایش قیمت ها را تامین کنند. لذا دولت باید با حمایت و کمک های خود صنعت لبنیات را کمک کند، امنیت غذایی و حفظ سلامت کشور ارتباط زیادی با صنایع لبنی دارد.


اسماعیلی در مورد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده نیز به تراز گفت: البته این مالیات به شیر و پنیر تعلق نمی گیرد و بیشتر مربوط به محصولات سنتی می باشد. وی در باره محصولات لبنی سنتی نیز تصریح کرد: محصولات سنتی یکی از معضلات صنایع لبنی محسوب می شود، ظروف مورد استفاده، عدم برخورداری از اتاق قرنطینه و آزمایشگاه های تایید سلامت این محصولات و... جز مشکلات محصولات لبنی سنتی به حساب می آید. از سال ۱۹۳۰ که پاستوریزه عملیاتی شد استفاده از این لبنیات جرم محسوب می شود.


مدیر اتحادیه صنایع لبنی خاطرنشان کرد: این محصولات توسط هیچ نهاد و سازمانی تایید نشده و حتی سازمان غذا و دارو رسما اعلام کرده بود: مصرف این لبنیات به هیچ وجه توصیه نمی شود و مردم چطور می توانند به سلامت این محصولات اعتماد کنند. متاسفانه مردم در مصرف این نوع لبنیات اشتباه می کنند . امروز همه کارخانه های محصولات لبنی دارای آزمایشگاه، سردخانه ، کنترل کیفی و اتاق قرنطینه بوده و از سوی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مورد ارزیابی و نظارت قراردارند.


وی ادامه داد: فروش شیر و لبنیات سنتی در جایی که استعداد و توانایی تهیه محصولات استاندارد وجود دارد نباید در اختیار مردم قرار بگیرد قرار گرفتن این محصول به منزله این است که انسان برای سلامتی خودش ایجاد مشکل کند. متاسفانه این محصولات فقط از طریق دامپزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرد محصولی که آزمایش های کنترل کیفی و میکروبی را انجام نداده است اگر مبتلا به مرضی باشند حتی با جوشاندن این شیر نیز از بین نخواهد رفت.


اسماعیلی افزود: طبق آمار دامپزشکی درصد بسیار بالایی از دام های ما به ورم پستانی مبتلا هستند. مردم در ظاهر قضیه فقط سفیدی شیر را می بینند اما نمی دانند که استفاده از این محصولات می تواند چه عواقبی داشته باشد.


وی در مورد تغییر نام برخی از شیرها توسط کارخانه های تولیدکننده گفت: دولت در کنار دخالت در امور اصناف باید از اصناف حمایت نیز داشته باشد یعنی هرکجا دخالت وجود دارد باید خمایت نیز وجود داشته باشد . سازمان حمایت وظیفه حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده را برعهده دارد. خود ما به عنوان تولید کننده قبول داریم مردم قدرت خرید کافی نداشته و در شرایط فعلی نمی توانند به اندازه استاندارد از لبنیات استفاده کنند. اگر الان قیمت خرید شیرخام ۱۵ درصد برای دامدار افزایش یابد در نهایت مصرف پایین آمده و به ضرر همه می باشد. اما اگر با اضافه شدن ماده ای به شیر جهت افزایش کیفیت آن قیمت ها افزایش یابد باید مجوزهای لازم گرفته شود.


اسماعیلی در پاسخ به این سوال که شنیده هایی حاکی از تغییر نام شیر برخی از کارخانجات بدون تغییر مواد آن است گفت: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد قطعا عملی خلاف و غیرقانونی بوده و می تواند توسط سازمان حمایت و تعزیرات مورد پیگرد واقع شود.


وی در انتها افزود: ما طرح هایی داریم که اگر دولت ازآنها حمایت کند تعهد می دهیم هزینه های درمانی کشور در آینده به شدت کاهش یابد.

 

 

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه