بازار های هفتگی سوادکوه؛ فرصت یا تهدید؟/از فروش کالای قاچاق تا افزایش گردش نقدینگی

بازار های هفتگی سوادکوه؛ فرصت یا تهدید؟/از فروش کالای قاچاق تا افزایش گردش نقدینگی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">بازارهای هفتگی مناسب ترین مکان برای خرید و فروش بدون واسطه و خالی گذاشتن جیب دلالان است، دلالانی که با دست به دست کردن کالا سود کلانی به جیب می زنند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ بازارهای هفتگی که معمولاً با نام‌های ایام هفته همراه است «سه‌شنبه‌بازار، پنج‌شنبه‌بازار و ...» از کنار هم قرار گرفتن چندین دست‌فروش در نقطه مکانی مشترک تشکیل می‌شود و در این بازارها کالای مورد احتیاج روزانه زندگی، خواروبار و حتی پوشاک نیز ارائه می‎شود.

شهرستان سوادکوه دارای دو بازار هفتگی سه‌شنبه‌بازار زیراب و پنج‌شنبه‌بازار پل‌سفید و سوادکوه شمالی نیز یک یکشنبه‌بازار است.

یکی از امتیازهای مهم بازارهای هفتگی متعادل نگه داشتن بهای اجناس، کالاها و جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت هاست و البته این امتیاز در همه بازارها لحاظ نشده و نمی‌شود.

بازارهای هفتگی مناسب‌ترین مکان برای خرید و فروش بدون واسطه و خالی گذاشتن جیب دلالان است، دلالانی که با دست به دست کردن کالا، سود کلانی به جیب می‌زنند.

وجود بازارهای هفتگی باید در بهبود نسبی مشکلات اقتصادی مردم تا حدی تاثیر بگذارد و بسیاری از جوانان بیکار با حضور در این بازارها، بخشی از مشکلات خود را سر و سامان  دهند.

عده‌ای دیگر نیز باوجود کار دام‌داری، کشاورزی، باغداری و ... در روزهای بیکاری به فروشندگی در این بازارها بپردازند تا با کسب روزی حلال، بخشی از زخم‌های زندگی را مرهم نهند، حال آنکه در بازارهای هفتگی شهرستان سوادکوه اینچنین نیست و بسیاری از فروشندگان غیربومی هستند.

كالاهای عرضه‌شده در اين بازار، معمولاً كالاهای ارزان‌قيمت‌تر و نيازمندی‌‌های روزمره شهروندانی است كه اين بازار را مكانی براي دستيابی به مشخصه صرفه اقتصادی برای خانواده خود می‌دانند.

بسياری از شهروندان نيز به علل اجتماعی و جذابيت‌های بازارهای هفتگی بدون هدف خريد كالايی خاص به اين بازار می‌آيند و البته چه بسا كه دست پر از اين بازار خارج شوند.

از سوی دیگر تاثیرات منفی این بازارها به شکل‌های مختلف در شهرستان نمود دارد که مهم‌ترین آنها تخریب نما و زیبایی شهر، نبود آرامش برای شهروندان، ایجاد ترافیک در برخی نقاط شلوغ، مزاحمت برای پیاد‌ه‌ها، تشدید بی‌اعتمادی، مشکلات فرهنگی و ... است.

غرفه‌های دست‌ساز فروشندگان نمای ناهمگونی به اين بازار بخشيده است، حال آن كه با برپايی سازه‌های ساده، سبک و قابل اطمينان برای غرفه‌های عرضه كالا می‌توان به اين بازار زيبايی بخشید.

صرف نظر از توجيه اقتصادی اين كار برای شهرداری‌ها، يک معماری زيبا و به صرفه برای ايجاد غرفه‌هايی همگون، ساده و سبک، علاوه بر رفع مشكل اين بازار در روزهای بارانی، می‌تواند به‌منظور ديگری نيز استفاده شود.

از آنجایی که این بازارها به‌وسیله دست‌فروشان و خرده‌فروشان ایجاد می‌شود، معایب دست‌فروشی را نیز به همراه خود دارد.

از مهم ترین معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ترویج و استفاده از کالای خارجی که عمدتاً به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است.

2. از بین بردن تثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری باتوجه به پایین بودن قیمت انواع کالاهای عرضه‌شده در این بازارها

3. افزایش شلوغی و حتی ترافیک برای وسایط نقلیه و عابرین

4. افزایش گردش نقدینگی

5. عدم امکان اعمال نظارت سریع، دقیق و گسترده بر کار دست‌فروشان

6. استاندارد نبودن کالاهای عرضه‌شده در این بازارها

7. مشخص نبودن مسیر توزیع

8. عرضه کالا به قیمت ارزان و بدون همراه بودن اطلاعات کالا نظیر وزن، تاریخ تولید، انقضا و ...

9. عدم وجود امکانات و تسهیلات رفاهی در هنگام خرید نظیر کارت‌های اعتباری، پارکینگ و ...

10. ایجاد اختلاف هزینه‌ها در فروشگاه‌ها و اصناف

از سوی دیگر مشکلاتی که برای اصناف مختلف در سطح شهرستان ایجاد می‌شود، تاثیرات مستقیمی بر بازار و اقتصاد شهرستان می‌گذارد.

اصناف برای تجارت و شغل خود علاوه بر پرداخت عوارض سالیانه، هزینه‌های جاری محل کسب خود از جمله هزینه برق، آب و ... را پرداخت می‌کنند، این در حالی است که به‌وجود آمدن این بازارها سبب می‌شود تا دست‌فروشان بدون پرداخت عوارض و هزینه‌های جانبی، علاوه بر فروش اجناس غیراستاندارد، موجب اختلاف هزینه‌ها و قیمت‌ها میان اصناف شوند.

 

منبع: بلاغ


ارسال دیدگاه