جاخالی دولت به صادرکنندگان فرش
نايب رئيس اتحاديه صادرکنندگان فرش دستباف

جاخالی دولت به صادرکنندگان فرش

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">طبیعتا فرش کشورهای هند ، پاکستان و نپال به دلیل ارزان بودن نیروی کار و کیفیت پایین این محصولات، از فرش ایرانی بسیار ارزان تر بوده و از لحاظ قیمتی با فرش ایران قابل مقایسه نیست .<br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مرتضی عراقچی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف درباره دلایل کاهش صادرات فرش ایرانی به خبرنگار تراز گفت: دلیل اصلی کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی ، رکود موجود در اقتصادهای جهانی است. از آنجا که عمده فرش ایران به اروپا صادر می شود با توجه به وجود رکود اقتصادی موجود و کاهش توان خرید در اکثر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، پرتغال و... که قبلا مشتری فرش ایران بودند میزان صادرات ما در یکی دو سال اخیر کاهش یافته است.
وی افزود: البته از آنجا که در گذشته حدود ۳۰ درصد از فرش ایران به امریکا صادر می شد تحریم های امریکا نیز در کاهش صادرات ما موثر بود.
عراقچی ادامه داد: تورم موجود در داخل کشور، افزایش قیمت فرش دستباف و همچنین افزایش تولید فرش ماشینی باعث شده است تا فروش این محصول در داخل کشور نیز کاهش یابد.
این صادرکننده فرش در مورد تغییر شغل برخی از قالیبافان و رفتن به سمت باغداری و کارگری خاطرنشان کرد: از وقتی یارانه های نقدی پرداخت می شود عده ای از این افراد دیگر کار نمی کنند .عده ای نیزبه تهران مهاجرت کرده اند. اما اگر این افراد واقعا قالیباف باشند بعید است به سمت شغل های دیگری بروند.
وی در مورد قیمت فرش ایرانی تصریح کرد: طبیعتا فرش کشورهای هند ، پاکستان و نپال به دلیل ارزان بودن نیروی کار و کیفیت پایین این محصولات، از فرش ایرانی بسیار ارزان تر بوده و از لحاظ قیمتی با فرش ایران قابل مقایسه نیست .
عراقچی در مورد بازار گسترده چین برای مصرف فرش ایرانی گفت: باید روی این بازار بیشتر کارشود تا بازار چین از فرش ایران شناخت بیشتری پیدا کند. متاسفانه یک سری از فعالیت ها در توان بخش خصوصی نیست از طرفی دولت نیز سرش اینقدر شلوغ است که برای برنامه ریزی دراین امور فرصتی ندارد. لذا خود اتحادیه و صادرکنندگان در سطح محدودی فرش های خودشان را در شهرهای اروپایی که مشتری این محصول هستند تبلیغ می کنند اما دولت باید در سطح بالا برای صنعت فرش ایران تبلیغات گسترده ای کند که متاسفانه دولت در این زمینه هیچ اقدامی نکرده است.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خاطر نشان کرد: مثلا کشورآذربایجان در زمینه جهانگردی کشورش را در در سطح جهان تبلیغ کرده و در کنار آن محصولات کشورش را نیز به دنیا معرفی می کند. با توجه به اینکه فرش ایران از لحاظ کیفیت وطراحی مادر فرش های دنیا محسوب می شود اما متاسفانه دولت در زمینه معرفی این هنر به دنیا هیچ اقدامی نکرده است.

 

وی صادرات ایران در حال حاضر را حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال دانست و افزود: دولت علاوه بر تبلیغات فرش می تواند با کمک به صادرات باعث افزایش صادرات و ارز آوری بیشتر شود. امروز به خاطر تورم هر ساله در کشور، قیمت فرش دستباف ما نیز هر سال افزایش می یابد این در حالی است که بازار اروپا افزایش قیمت های سالیانه را نمی پذیرد. از طرفی فرش هند و پاکستان به خاطر احاطه بیشتر به بازار، قیمت های خود را کاهش می دهند که این مسئله باعث می شود ما روز به روز بازارهای خود را بیشتر از دست بدهیم.
عراقچی در انتها تصریح کرد: دولت هند و پاکستان به صنایع فرش یارانه می دهد و در ازای صادرات بیشتر به این صنعت کمک بیشتری می کند البته در کشور ما نیز تا سال ۸۹ چنین کمک هایی به صنعت فرش وجود داشت اما الان چند سالی است که این کمک ها جمع آوری شده است که این مسئله به صادرات فرش ما لطمه زده است.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه