سود بانکی عامل اصلی تورم در ایران
رسول خضري

سود بانکی عامل اصلی تورم در ایران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کتاب &laquo;چیستی&zwnj;های تورم در کشور&raquo; را اثری جامع در حوزه شناخت علل تورم در کشور معرفی کرد و با اشاره به بخش&zwnj;هایی از این کتاب، گفت: تورم در کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل سود پایین بانک&zwnj;ها بسیار پایین است، در حالی که سود بانکی در کشور ما سر به فلک می&zwnj;کشد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ رسول خضری نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی کتاب «چیستی‌های تورم در کشور» به قلم امیر محسنی را به‌عنوان آخرین اثری که مطالعه کرده است معرفی کرد و گفت:

این کتاب به  طرز علمی و عمیق ریشه‌‌ها و دلایل تورم را ریشه‌یابی کرده است و نکات قابل توجه‌ای دارد. کتاب «چیستی‌های تورم در کشور» می‌گوید؛ تورم در کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل سود پایین بانک‌ها بسیار پایین است و از یک درصد تجاوز نمی‌کنند و تنها در موارد بحرانی به 4 درصد رسیده‌اند، در حالی که سود بانکی در کشور ما سر به فلک کشیده است.

این کتاب با آمار و ارقام دقیق و به‌روز، دلایل تورم در کشور را تشریح کرده و معتقد است علم اقتصاد قوانین مشخصی دارد که اگر این قوانین رعایت نشود نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد.  

در کتاب «چیستی‌های تورم در کشور» مثالی آورده شده مبنی براینکه بیشترین سود یک تولیدکننده‌ی کارخانه‌دار در  ایران 8 درصد است که در این شرایط رقابت عجیبی ایجاد خواهد شد بنابراین خیلی از افراد به تولید روی می‌‎آورند.

در حالی که در خوشبینانه‌ترین حالت 8 درصد سود دارند و این فرد تولیدکننده برای رسیدن به این 8 درصد ریسک مالی و حیثیتی بسیاری می‌کنند مالیات و عوارض و هزینه‎های کارگر را نیز متقبل می‌شود. اما فرد متمولی که در امر تولید نقش ندارد، فقط با گذاشتن پول خود باعنوان سپرده بلند مدت در بانک‌ها، سود 28 درصدی می‌گیرد بدون آنکه اشتغال و تولید ایجاد کرده باشد ضمن آنکه موجب افزایش تورم هم می‌شود!

جالب است بدانیم که این تولیدکنندگان هستند که در اشتغال‌زایی، کاهش تورم و خروج از رکود نقش اساسی  دارند اما شامل این سودهای بانکی نمی‌شوند هرچند مجلس سال 93 قانون خروج از رکود و حمایت از تولید را تصویب کرد اما هنوز بخشنامه‌ها و مقررات این قانون از سوی دولت ابلاغ نشده است.

 


 

*عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

 

 

 

 

 

بازار خبر


ارسال دیدگاه