9 کارشناس مهدوی از نهم ربیع‌الاول می‌گویند

9 کارشناس مهدوی از نهم ربیع‌الاول می‌گویند

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>نهم ربیع الاول آغاز امامت حضرت مهدی(عج) و نویدبخش حکومت عدل جهانی موعود و بشارت دهنده جامعه زیبای معنوی است. آرمان شهر الهی که در همه ادیان گفته شده است، با تولد و به امامت رسیدن امام مهدی(عج) وارد فاز عملیاتی شده است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، یکی از روزهای مهم ماه ربیع الاول، روز نهم این ماه است، روزی که بسیاری به اشتباه تصور می کنند مناسبت این روز قتل خلیفه دوم است؛ حال آنکه مورخان 28 ذی‌الحجه را روز درگذشت وی می‌دانند، نهم ربیع الاول نخستین روز امامت و ولایت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) به این مقام نائل شده‌اند. به مناسبت این روز مبارک، به سراغ کارشناسان عرصه مهدویت رفتیم و درباره اهمیت این روز و وظیفه ما شیعیان آن حضرت در این باره، گفت وگو کردیم، اینکه آغاز امامت امام عصر(عج) چه اهمیتی دارد و چرا باید این روز را جشن گرفت؟

 

 

*بزرگداشت نهم ربیع الاول توجه به امر امامت است

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی (مدیر مرکز تخصصی مهدویت): همه انبیا و ائمه یک روزی، روز شروع و آغاز کارشان بود که به امر الهی اقدام به دعوت به سوی پروردگار کرده‌اند، ولی حضرت مهدی(عج) امام حی و زنده ما هستند و آخرین وصی و حجت الهی؛ بنابراین آغاز امامتشان یک تمایزی با آغاز ولایت دیگر اولیای الهی دارد و ما با بزرگداشت این روز، توجه و وظیفه خودمان را نسبت به امر امامت آن حضرت ابراز می کنیم.

*گرامیداشت این روز، تلاش برای ریشه‌دارتر کردن باور انتظار است

حجت‌الاسلام جواد محدثی (نویسنده، پژوهشگر): به همان دلیلی که باید «غدیر خم» را جشن گرفت و اهتمام ورزید و جایگاه امامت و رهبری امام معصوم را ارج نهاد، آغاز امامت هر امام نیز، شایسته تکریم است، ولی نسبت به ائمه دیگر چنین رسمی نبوده و معمولاً روز وفات یا شهادت هر امام، آغاز امامتِ امام بعدی هم هست و در یک فرصت، هم داغ شهادت امام است، هم سرور برای امامت جانشین او؛ لیکن درباره حضرت ولی عصر(عج) این مسأله اهمیت خاصی پیدا می‌کند، چون آن امام، هم اکنون زنده است و دوران ما، دوران امامت اوست و آن حضرت، «امام عصر» ما است و برای اینکه دل‌ها و ذهن‌ها توجه بیشتری به آن حضرت پیدا کند و مسأله امامت در عصر غیبت از یادها نرود و شوق انتظار در دل ها برافروخته‌تر شود، سالروز آغاز امامت آن حجت الهی را یاد می‌کنیم و جشن می‌گیریم؛ به خصوص با توجه به شرایط حاضر در جهان معاصر که نسبت به وجود آن حضرت، از سوی دشمنان اهل بیت، تشکیک می‌شود و «مهدی باوری» را زیر سؤال می برند، گرامیداشت این روز، تلاش برای ریشه‌دارتر کردن این باور اسلامی و شیعی در دل‌های اهل ایمان و منتظران ظهور آن حضرت است.

*مهم‌ترین بحث نهم ربیع، آغاز ولایت امام عصر(عج) است

حجت‌الاسلام علی صدوقی (استاد و مشاور اخلاق و تربیت مهدوی): مهم‌ترین و محوری‌ترین بحث نهم ربیع، آغاز ولایت امام عصر(عج) است، اگر بتوانیم از نهم تا هفدهم ربیع الاول را که تولد پیامبر اکرم(ص) است، به عنوان دهه امامت و رسالت نامگذاری کنیم، کاری بسیار مهمی کرده‌ایم؛ در این صورت بهتر می‌توانیم از فرصت ایجاد شده بهره ببریم. بدانیم که در این روز مأموریت اصلی سه چیز است؛ اول، باید شناخت و معرفت به امام را در جامعه بیشتر کنیم، دوم، انس به آن حضرت را در جامعه افزایش دهیم، سوم اینکه وظایف و تکالیف مردم را در عصر غیبت بیان کنیم.

*برگزاری هر چه باشکوه‌تر این روز وظیفه منتظران است

حجت‌الاسلام محمدرضا فؤادیان (معاون پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)): درباره آغاز امامت امام زمان(عج) جشن باشکوه و ویژه می‌گیریم، اما باید مراقب باشیم که مرتکب اعمال خلاف شرع نشویم چرا که علمای ما اصرار دارند که به مقدسات دیگر مذاهب توهین نشود و سیره اهل بیت(ع) هم این گونه نبوده است که مجالسِ توهین‌آمیز برگزار شود. الان هم در شبکه‌های ماهواره‌ای گوشه‌هایی از برخی مراسمات غلط را برای مسلمانانِ جهان پخش می‌کنند و می‌گویند شیعیان چنین حرف‌هایی را درباره صحابه می‌زنند؛ بنابراین برای برگزاری این گونه جشن‌ها باید یک تجدید نظر و تدبیر خاصی انجام شود. شادی در دین جایگاه مهمی دارد، ولی امروزه تندروی‌هایی در این باره صورت می‌گیرد که قطعاً اهل بیت(ع) از آن راضی نیستند.

*نهم ربیع الاول نویدبخش حکومت عدل جهانی موعود است

حجت‌الاسلام رحیم کارگر (عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): نهم ربیع الاول آغاز امامت امام مهدی(عج) و نویدبخش حکومت عدل جهانی موعود و بشارت دهنده جامعه زیبای معنوی است. آرمان شهر الهی که در همه ادیان گفته شده است و همه مکاتب درباره آن صحبت کرده‌اند، با تولد و به امامت رسیدن امام مهدی(عج) وارد فاز عملیاتی شده است. غیبت آن حضرت به معنای انقطاع و دور دست بودن این جامعه نیست؛ بلکه به این معنا است که بشر باید خود را آماده کند. به همین سبب، این روز را باید بسیار بزرگ بدانیم. این روز، روز شکرانه ولایت و نعمت بزرگ الهی است. بنابراین جا دارد در مساجد و محافل و نشست‌ها، برنامه شکرگزاری داشته باشیم؛ حتی در مسیحیت هم یک روز شکرگزاری هست. چه خوب است که روز شکرگزاری ما روز آغاز امامت امام مهدی(عج) باشد.

*با برگزاری مجالس جشن در هر سال با امام زمان(عج) تجدید بیعت می‌کنیم

حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری (کارشناس مباحث مهدویت و فرقه‌های انحرافی): این روز را برخی به نام عید الله اکبر، غدیر دوم بیان کردند. در غدیر با حضرت علی(ع) بیعت کردند. این روز هم ما با امام زمان(عج) بیعت می‌کنیم، در این روز به نوعی اظهار علاقه خود را نسبت به امام زمان خودمان داشته باشیم. آغاز امامت امام عصر(عج) را برای این جشن می‌گیریم که ایشان تنها امامی است که زنده بوده و الان غایب است و ما با برگزاری مجالس جشن و شادی در هر سال با امام زمان(عج) تجدید بیعت می‌کنیم؛ یعنی به نوعی می‌خواهیم این نگاه را داشته باشیم که در دوران عدم ظهور حضرت مهدی(عج) و دوران غیبت کبری، امام، حاضر و ناظر بر برنامه ها و کارهای ماست.

*امام مهدی(عج) تحقق بخش آرمان‌های الهی و ثمره تلاش حجت‌های آسمانی هست

حجت‌الاسلام مهدی یوسفیان (کارشناس و استاد مباحث مهدویت): برای حرکت در مسیر دین هم انسان باید متناسب با زمان خودش دین را کامل‌تر بشناسد و هم نیاز دارد به اینکه کسی او را راهنمایی و راهبری و دستگیری کند. امامت ادامه رسالت پیامبر خاتم(ص) و امام جانشین او کسی است که راهبری و راهنمایی انسان را به عهده دارد و انسان را دستگیری می کند، بنابراین ما چون در زمان امام عصر(عج) هستیم، ایشان کسی است که راهنمایی ما را به عهده گرفته و واضح است که ما باید نسبت به ایشان توجه خاصی داشته باشیم و روز ولادت و روز آغاز امامتشان را که سرپرستی ما را به عهده گرفته‌اند، گرامی بداریم. علاوه بر آن، امام عصر(عج) یک ویژگی دیگر دارند که سایر حجت‌های الهی نداشته‌اند و آن اینکه این بزرگوار تحقق بخش آرمان‌های الهی و ثمره تلاش حجت‌های آسمانی هستند و جهان را از آلودگی‌ها پاک می کند. طبیعتاً آغاز امامت ایشان یک لذت و سروری دارد که باید به صورت ویژه جشن گرفته شود.

*آیا استمرار امامت و شناخت اینکه با او بودن حیات دل است، شادی ندارد؟

حجت‌الاسلام محمد یوسفیان (کارشناس مباحث مهدویت): با آغاز امامت ایشان، علاوه بر اینکه زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود، اهل زمین هم در امانِ حجت خدا باقی می مانند؛ همچنین استمرار دوری از مرگ جاهلی (من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة) و پایان فصل بهره‌مندی مستقیم از امام ظاهر و آغاز بهره‌مندی و انتفاع از امام غایب است و با آغاز امامت امام غایب می‌توانیم اعلام کنیم بعد از هزار سال، همچنان امام زمان داریم، آیا استمرار امامت و شناخت اینکه با او بودن حیات دل است، شادی ندارد؟

*در این دوران شناختن حضرت ولی عصر(عج) از اهم واجبات است

حجت‌الاسلام سیدجعفر موسوی نسب (کارشناس مباحث مهدویت و نویسنده کتاب غدیر دوم): ما در دوران غیبت کبرای امام عصر(عج) هستیم. طبق حدیث پیامبر(ص) که فرمودند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است»، همه باید امام زمان خود را بشناسند. در این دوران شناختن حضرت ولی عصر(عج) از اهم واجبات برای ما است که همه زندگی ما (اجتماع، اقتصاد و همه مباحث حول محور مهدویت) زیر مجموعه ولایت است. ما باید با برگزاری مراسم جشن و اجتماعات بزرگ به تبیین جایگاه امام در هستی و شناخت آن حضرت بپردازیم.


ارسال دیدگاه