تحلیل رئیس سابق دانشکده اقتصاد اصفهان از تغییر نماینده ایران در بانک جهانی / آیا بانک جهانی به ایران وام هم میدهد؟

تحلیل رئیس سابق دانشکده اقتصاد اصفهان از تغییر نماینده ایران در بانک جهانی / آیا بانک جهانی به ایران وام هم میدهد؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">اگر ما نیز بخواهیم از این منابع جهت سرمایه گذاری استفاده نکنیم دریافت تسهیلات از این بانک فایده ای نخواهد داشت.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ هوشنگ شجری اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد اصفهان در مورد تغییر نماینده ایران در بانک جهانی به تراز گفت: به نظرم با توجه به شرایط جدید کشور، رابطه ایران با نهادهای بین المللی مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بهبود یابد.


وی افزود: اعتقاد من این است که رابطه با بانک جهانی نه تنها منابع اضافی را عاید ما خواهد کرد بلکه راه حل های فنی و حرفه ای نیز در اختیار کشور قرار می دهد. چرا که این بانک کارشناسان حرفه ای دارد و می تواند برای هر مدل اقتصادی نکات فنی و دقیقی را به کشورها ارائه کنند و این تصور که کار این بانک فقط ارائه تسهیلات و منابع است اشتباه است.


شجری ادامه داد: امیدوارم این نگاه که چنین نهادهایی برای دوشیدن و استعمار سایر کشورها هستند رخت ببندد؛لذا باید بدانیم از آنجا که ما سهامدار این بانک هستیم باید متناسب با سهام خود از اعتبارات و امکانات مالی و کارشناسی این نهاد استفاده کنیم. به نظر می رسد انتخاب نماینده جدید توسط دولت با تغییر نگاه به این نهاد بی ارتباط نباشد.


این اقتصاددان در مورد ایجاد مشکلات در موعد بازپرداخت این تسهیلات، تصریح کرد: بانک جهانی این تسهیلات را فقط برای سرمایه گذاری در اختیار کشورها قرار می دهد. البته اعتبارات این بانک در کشورهایی مثل برزیل منحرف شد و در سال های پیش مسئولان این کشور، منابع دریافتی از این بانک را هدر دادند. قطعا اگر ما نیز بخواهیم از این منابع جهت سرمایه گذاری استفاده نکنیم دریافت تسهیلات از این بانک فایده ای نخواهد داشت.


وی در ادامه گفت: اکثر اعتبارات بانک جهانی بر اساس پروژه ها پرداخت می شود حال اگر کشوری بخواهد با ارائه پروژه های صوری و تقلبی این منابع را هدر دهد به سیاست های آن کشور مربوط است.


شجری افزود: چطور ممکن است کشوری از تسهیلاتی با بازپرداخت طولانی و نرخ بهره کم استقبال نکند. شاید این موضوع که ما از بانک جهانی تجربه خوبی نداشتیم درصد زیادی از این ناکامی به سیاست های خود ما مربوط است. برای مثال، سیستم آبیاری خوزستان با اعتبار ۷۰۰ میلیون دلاری بانک جهانی راه اندازی شد.


وی در خاتمه خاطرنشان کرد: البته امکان فساد و انحراف منابع در هر جایی وجود دارد. اما امیدوارم رابطه دولت با این موسسات افزایش یافته تا بتوانیم از امکانات آنها استفاده کنیم.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه