گرانی چراغ خاموش لبنیات/بازگشت شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد
تحولات بخش کشاورزي در هفته‌اي که ‌گذشت

گرانی چراغ خاموش لبنیات/بازگشت شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>قیمت لبنیات در هفته گذشته به رغم وعده قبلی دولت افزایش یافت و شرکت پشتیبانی امور دام نیز بر اساس قانون انتزاع دوباره به وزارت جهاد کشاورزی برگشت.</span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، هفته گذشته قیمت شیر و خامه 100 تومان افزایش یافت و این برخلاف وعده‌ دولت بود که قیمت لبنیات نباید تا آخر سال افزایش یابد.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس آن را افزایش قیمت ندانست، بلکه تغییر قیمتی خواند که به دلیل افزایش قیمت ظروف بسته‌بندی محصولات لبنی اتفاق افتاده است.

وی گفت: افزایش 100 تومان در قیمت خامه و شیر به دلیل بالا رفتن ظروف تتراپک وارداتی است که با تغییر از ارز وارداتی 1226 به نرخ آزاد قیمت تمام شده افزایش یافته است.

البته افزایش قیمت به صورت چراغ خاموش از شگرد اصلی کارخانه‌های لبنی طی دو سال گذشته است که روزبه‌روز هم به تجربیاتشان افزوده شده و اکنون کاملا حرفه‌ای عمل می‌کنند.

در دو سال گذشته کارخانه‌های لبنی همواره قیمت ها را به طور خودسرانه افزایش دادند و بعد از مدتی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و ‌تولیدکننده را مجبور کردند که مجوز قیمت افزایش یافته را بدهد.

در برخی موارد مجوز سازمان حمایت پائین‌تر از قیمت افزایش‌یافته خودسرانه توسط کارخانه‌های لبنی بود، اما این قیمت ها هیچ‌وقت به سطح مصوب برنمی‌گشت.

به طوری که افزایش 200 درصدی قیمت لبنیات در دو سال گذشته بخش کوچکی با مجوز سازمان حمایت بوده و بخش زیاد آن به صورت خودسرانه توسط کارخانه‌ها انجام شده است.

اگرچه رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد اگر اعتبار 300 میلیارد تومانی مصوب هیئت دولت، به صنایع لبنی تزریق شود امکان برگشت دوباره قیمت به میزان قبلی وجود دارد، اما تجربه دو سال گذشته ثابت کرده است که کارخانه‌های لبنی هیچ زمانی چنین برگشتی نکرده‌اند، بلکه این تنها شگرد آنها بوده است که با این ترفند قیمت‌ها را افزایش دهند.

*انجام عملیات انتقال شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد


اتفاق مهم دیگر هفته گذشته بخش کشاورزی بازگشت دوباره شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد کشاورزی بود.

این شرکت که مسئولیت حمایت و پشتیبانی دام کشور را برعهده دارد، 3 سال پیش بر اساس تصمیمی که به شدت مورد انتقاد کارشناسان بود به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد.

با این انتقال، شرکت از وظایف ذاتی و اصلی خود که حمایت از تولید است، فاصله گرفت و به امور بازرگانی و توزیع پرداخت و لطماتی هم به بخش تولید وارد شد.

بر اساس یکی از بندهای قانون انتزاع (تمرکز وزارت کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی) شرکت پشتیبانی امور دام باید به وزارت جهاد برگردد، دو هفته پیش مجلس با دعوت از وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، صورت‌جلسه‌ای امضا کردند که شرکت پشتیبانی امور دام تا 9 دی به طور کامل به وزارت جهاد برگردد.

قانون انتزاع در  91 تصویب و ابلاغ شد که بر اساس آن سیاست‌های واردات و صادرات محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد مدیریت شود و شرکت پشتیبانی امور دام هم به از وزارت صنعت به وزارت جهاد منتقل شود.

حسن رکنی معاون بهبود امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: تغییر و تحولات انتقال شرکت پشتیبانی امور دام از وزارت صنعت به وزارت جهاد در حال انجام است.


ارسال دیدگاه