به گزارش مازنداصناف ميزان پرش باتريهاي معمولي پس از افتادن، خالي يا پر بودن آنها را مشخص ميکند.
دستگاههاي امروزي بيشتر از باتريهاي ليتيومي قابل شارژ استفاده ميکنند، اما هنوز هم ميتوانيم در اطرافمان دستگاههايي را پيدا کنيم که نياز به باطريهاي AA معمولي دارند. از ريموت کنترلها گرفته تا ماشين حسابها يا حتي دستههاي بازي، هنوز هم ما را مجبور ميکنند تا هر چند وقت يک بار برايشان باتري تهيه کنيم.
پس احتمالا در کشويتان ميتوانيد باطريهاي مختلفي پيدا کنيد. برخي از آنها تمام شدهاند، برخي ديگر قديمي هستند و برخي هم ممکن است بهخوبي کار کنند. با اين حال، تشخيص اين موضوع که آيا از آنها ميتوان هنوز هم استفاده کرد يا نه کار سادهاي نيست. اما محققان امروز راه جديدي را براي آزمايش باتريها نشان دادند.
تيم محققين دانشگاه «پرينستون» ثابت کردهاند که ميزان پرش يک باتري، ميزان شارژ داخلاش را نشان ميدهد. به اين صورت که باتريهاي خالي، با رها شدن از فاصلهاي روي زمين ميپرند، در صورتي که باتريهاي پر، سر جايشان ميايستند.
باتريها با خالي شدن، دچار تغييراتي فيزيکي و شيميايي ميشوند. يک طرف باطري، حاوي عنصر زينک به صورت يک ژل است. اين زينک به مرور زمان که از باتري استفاده ميشود، اکسيد شده و تغيير حالت ميًهد. اين اکسيداسيون، باعث ميشود تا ژل زينک تبديل به "پل"هايي کوچک و زياد شود و مثل يک فنر عمل کند. در نتيجه باتري حالتي پرشي پيدا ميکند.
با اين حال اگر باتريهايتان ميپرند، آنها را به دور نياندازيد. آزمايشها نشان داده است که ميزان پرش باتريها، زماني به اوج خود ميرسد که باتري تنها 50 درصد مصرف شده باشد. با اينکه توليد اکسيد زينک بيشتر شده، اما از اين ميزان به بعد، مقدار پرش کاهش مييابد.
محققان ميگويند که از پريدن يا نپريدن باتريها فقط براي فهميدن اين موضوع که آيا استفاده شدهاند بهره گيريد، چون اطلاعات دقيقتري از آن نميتوان گرفت.
صبحانه
ارسال دیدگاه