تحریم فرصتی برای کاهش وابستگی به نفت/ مالیات بر خانه‌های گران قیمت وضع شود
استاد اقتصاد دانشگاه کمبريج مطرح کرد

تحریم فرصتی برای کاهش وابستگی به نفت/ مالیات بر خانه‌های گران قیمت وضع شود

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>کاندیدای جایزه نوبل اقتصاد گفت: با توجه به تحریم، فرصت مناسبی برای کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفت است و باید مالیات بر خانه&zwnj;های گران قیمت اخذ شود و پولدارها بیشتر مالیات دهند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، صبح امروز نشست تخصصی چالش‌ها و تحولات اقتصادی ایران با حضور کاندیدای جایزه نوبل اقتصادی و معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و نیز دیگر کارشناسان در محل وزارت اقتصاد برگزار شد.

در این نشست محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی کاندیدای جایزه نوبل اقتصادی در بخش پرسش و پاسخ به سؤالات حاضران در خصوص نقش دولت‌ها برای کنترل تورم اظهار داشت: دولت نقش زیادی در کاهش تورم انتظاری دارد و باید مردم به دولت‌ها اعتماد کنند و در عین حال دولت‌ها نیز اطلاعات شفاف از عملکردها و رویکردهای خود به مردم ارائه کنند و در حقیقت سیاست‌های اجرایی براساس علامت‌دهی باشد.

استاد دانشگاه کمبریج لندن تصریح کرد: حدس می‌زنیم که با روند موجود سال آینده تورم روند کاهشی داشته باشد و به کمتر از 20 درصد برسد مگر اینکه مشکل جدیدی رخ دهد.

وی افزود: اما روند کنونی نشان می‌دهد که نرخ تورم با توجه به کاهش قیمت ارز روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد و البته باید به صورت علمی و براساس آمار آن را بررسی کرد.

پسران در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه سرانه درآمدهای مالیاتی در ایران بین 6 تا 7 درصد بوده و برای سال آینده نیز درآمدهای مالیاتی در بودجه افزایش یافته و چگونه می‌توان به تحقق درآمدهای این بخش اطمینان داشت، تصریح کرد: شوک اقتصادی به دولت به درآمدها برمی‌گردد و اکنون درآمدهای نفتی ایران نصف شده پس معقول این بوده که هزینه‌های دولت کاهش یابد. اکنون به واسطه شوکی که رخ داده باید نقش دولت در اقتصاد کاهش یابد و با توجه به اینکه نمی‌توان هزینه‌های جاری را کاهش داد می‌توان با کم کردن نقش و سهم دولت در اقتصاد به رشد و کاهش تورم امیدوار بود.

به گفته کاندیدای جایزه نوبل اقتصادی بخش خصوصی هنوز نقش خود را در اقتصاد نیافته است، زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت بخش خصوصی را از دور خارج کرده اما الان موقع آن رسیده است که با توجه کاهش درآمدهای نفت تحریم‌ها و شوک‌های اقتصادی وابستگی به نفت کاهش یابد و بخش خصوصی واقعی به اقتصاد ورود پیدا کند و راهکارهای حضور این بخش طراحی و گسترش یابد.

وی ادامه داد: جوانان در بخش‌های مختلف اید‌ه‌ها و ظرفیت‌های فراوانی دارند که می‌توانند در کاهش وابستگی‌های نفتی در اقتصاد کمک کنند.

اقتصاددان دانشگاه کمبریج لندن با بیان اینکه باید توسعه سیاست‌های مالیاتی در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: در شرایطی که کشور رکود تورمی دارد درآمدهای دولت کاهش یافته و در این شرایط کارایی مالیاتی باید افزایش یابد و دولت روی این بخش تمرکز کند و این موضوع به آن معنا نیست که پایه مالیاتی افزایش یابد.

این اقتصاددان تأکید کرد: خانه‌های گران‌قیمتی که در شمال شهر وجود دارند و توسط ثروتمندان خرید و فروش می‌شوند باید مالیات بیشتری بدهند.

پسران افزود: در ایران از پولدارها مالیات کمتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا اخذ می‌شود و نباید به گونه‌ای رفتار کرد که فشار مالیاتی روی مردمی باشد که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

اقتصاددان دانشگاه کمبریج لندن در خصوص مکانیزم‌های کنترل نقدینگی و ابزارهای پولی بیان داشت: افرادی که بیشترین فشار تحریم را تحمل می‌کنند، در حال حاضر کمترین نقش را در تصمیم‌گیری‌ها دارند و مسئولان انگار شرایط بحران را درک نمی‌کنند و باید برای این موضوع سازوکار و اجماعی ایجاد شود.

به گفته کاندیدای جایزه نوبل اقتصاد بانک مرکزی به تنهای نمی‌تواند تعیین کننده سیاست‌‌های ضد تورمی باشد و استقلال آن به این معنا که تعیین کننده و تضمین‌کننده سیاست‌ها باشد معنا ندارد و به همین دلیل باید از این تفکر که بانک مرکزی می‌تواند استقلال داشته باشد باید بیرون آییم چون نیاز به همراهی همه دستگاه‌ها و مسئولان و مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: تورم در ایران به دلیل جریان‌های اقتصادی نیست و هدفگذاری برای کاهش تورم باید رساندن این نرخ به زیر 5 درصد باشد که البته این موضوع قطعاً نیاز به جسارت دارد و باید همه در این راستا کمک کنند.


ارسال دیدگاه