عوامل طبیعی تهدیدی جدی در فعالیت‌های بخش کشاورزی ساری

عوامل طبیعی تهدیدی جدی در فعالیت‌های بخش کشاورزی ساری

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>عوامل طبیعی تهدیدی جدی در فعالیت&zwnj;های بخش کشاورزی استان مازندران و شهرستان ساری هستند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس، عوامل کنترل‌ناپذیر نظیر عوامل جوی از جمله سیل، تگرگ، باران‌های سیل‌آسا، خشکسالی، گرما و سرمای شدید،باد، طوفان و هجوم آفات و بیماری‌ها در کنار تغییرات بازار و نظام سنتی آن از سوی دیگر همواره تهدیدی جدی در فعالیت بخش کشاورزی بوده و سرمایه‌گذاری در آن را مخاطره‌آمیز می‌کند.

بیمه تدابیر عقلانی در حمایت از تولید

مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ساری بیان داشت: از آنجایی‌که بیمه یکی از تدابیر عقلانی حمایت از تولید، سرمایه و ثروت است و در هر اقتصادی می‌تواند از نقاط اتکای مهم سیستم‌ها باشد از مهم‌ترین ساز و کارهای ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری محسوب شده و شاخص‌ترین ابزار حمایتی برای تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک است.

علی‌اصغر محمدی افزود: اگر چه صندوق بیمه بر اساس قراردادهای تنظیمی تمامی خسارت‌های زیرپوشش را برابر مقررات جبران می‌کند اما تا تامین درصد قابل قبول کل خسارت‌ها و افزایش موارد زیر پوشش بیمه راهی طولانی در پیش است.

محمدی تاکید کرد: از چالش‌های مهم و تاثیرگذار در گسترش فعالیت بیمه، محدودیت منابع مالی دولت در حمایت از صندوق بیمه و ضعف مشارکت بخش خصوصی و توقعات مدیران دولتی مبنی بر تامین خسارت با دید وسیع حمایتی صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده با وجود مفید بودن صندوق بیمه به موارد مندرج در قرارداد بیمه برابر دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه و بی‌توجهی به عواقب این گونه توقعات است.

وی تصریح کرد: این امر موجب دیدگاه‌های متفاوت از اهداف صندوق بیمه می‌شود و در برخی موارد هزینه‌های غیرمتعارفی را به صندوق بیمه و در نهایت به دولت تحمیل کرده و نیز سبب افزایش حق بیمه سهم کشاورز در سال‌های آتی و به نوعی تشویق بیمه‌گذاران پرخطر و تولید در مناطق نامناسب، پرمخاطره و از بین رفتن حقوق کشاورزی متعارف می‌شود.

مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران اضافه کرد: در صورتی که از طرفی با در پیش گرفتن سیاست‌ها و راهکارهایی در سطح مدیریت منطقه‌ای و از سوی دیگر با بهره‌گیری راهکارهایی در سطح کلان می‌توان سیستم یارانه‌ای دولت در بخش کشاورزی را به طرف صندوق بیمه سوق داد تا فعالیت بیمه گسترش یافته و بسیاری از عوامل خسارت را زیرپوشش قرار دهد راهکارهای منطقه‌ای برای حفظ سرمایه، تولید پایدار، رشد و توسعه بخش کشاورزی باید برخی موارد را در نظر داشته باشد.

محمدی تصریح کرد: راهکارهای کلان شامل تنوع خدمات و تعرفه‌ها و جایگزینی تدریجی بیمه به جای ساز و کارها صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده، توزیع نظام‌مند کمک‌های مالی دولت در این بخش و تفکیک فعالیت بیمه‌ای به دو بخش سهم یارانه‌ای و بدون یارانه، استفاده از یارانه در زراعت‌ها و فعالیت‌های استراتژیک و بیمه اجباری زراعت‌های استراتژیک از  راهکارهای کاهش خسارت یاد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با تلاش مدیران، سیاستگذاران و قانون‌گذاران در ارکان نظام با اتخاذ راهکارهای همزمان منطقه‌ای و کشوری شاهد شکوفایی فعالیت بیمه به منظور حمایت از تولید در بخش کشاورزی باشیم.

مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران افزود: در صورت حمایت دولت و تامین اعتبار مورد نیاز صندوق بیمه توانایی ارائه خدمات بیمه‌ای جدید برای حمایت تاثیرگذار از تولیدکنندگان را داشته و می‌تواند آخرین دستاوردهای صنعت بیمه کشاورزی در جهان را در ایران اجرایی کند.

محمدی گفت: در تمام کشورها به جای نظام تعرفه‌ای به منظور حمایت از تولید داخلی در بخش کشاورزی از سال 1995 به بعد با توانمندسازی بیمه و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تعریف بیمه‌های جدید شامل بیمه درآمد، بیمه تضمین تولید، بیمه قیمت داخلی و بیمه قیمت بازرگانی را به منظور حمایت از تولیدکننده بخش کشاورزی تعریف کردند.

وی اظهار داشت: این کشورها حمایت از تولیدکنندگان را نظام‌مند کرده و در مقابل تغییرات قیمت جهانی محصول و تعرفه‌های بازرگانی از تولیدکننده بخش کشاورزی حمایت می‌کنند.

مدیر گروه خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: سال زراعی 92-91 در زیر بخش زارعت به تعداد 41 هزار و 882 قرار بیمه به سطح 67 هزار و 467 هکتار منعقد شده و حق بیمه دریافتی سهم بیمه‌گذار به مبلغ 9 میلیارد و 120 میلیون و 202 هزار و 576 ریال دریافت شد و به تعداد 2 هزار و 730 نفر افراد خسارت دیده به سطح 4 هزار و 519 هکتار به مبلغ 4 میلیارد و 395 میلیون و 663 هزار و 522 ریال غرامت پرداخت شد.

حمید رضوی‌نیا میزان قرارداد بیمه در زیر بخش باغات را 2 هزار و 468 مورد در سطح 3 هزار و 429 هکتار اعلام کرد و گفت: حق بیمه دریافتی سهم بیمه‌گذار به مبلغ یک میلیارد و 485 میلیون و 684 هزار و 90 ریال بوده و به تعداد 113 نفر افراد خسارت‌دیده در سطح 97 هکتار مبلغ 439میلیون و 979 هزار و 540 ریال غرامت پرداخت شد.

به گفته وی، در بخش دام نیز به تعداد 2 هزار و 837 قرارداد بیمه به سطح 68 هزار و 188 راس دام منعقد با حق بیمه دریافتی سهم بیمه‌گذار به مبلغ 5 میلیارد و 50 میلیون و 22 هزار و 482 ریال به تعداد هزار و 779 نفر افراد خسارت‌دیده به تعداد 2 هزار و 686 راس دام به مبلغ 3 میلیارد و 873 میلیون و 48 هزار و 500 ریال غرامت داده شد.

مدیر گروه خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی مازندران اضافه کرد: در بخش آبزیان به تعداد 89 قرار داد بیمه به سطح 837 هکتار منعقد شده و حق بیمه دریافتی سهم بیمه‌گذار به مبلغ یک میلیارد و 42 میلیون و 674 هزار و 555 ریال دریافت شد و به تعداد 17 نفر افراد خسارت‌دیده به سطح 3 هزار و 445 هکتار مبلغ 349 میلیون و 388 هزار و 100 ریال غرامت پرداخت شد.

رضوی‌نیا گفت: در زیر بخش طیور به تعداد 13 هزار و 249 قرار داد بیمه به تعداد 213میلیون و 399 هزار و 289 قطعه منعقد و حق بیمه دریافتی سهم بیمه‌گذار به مبلغ 118میلیارد و 396 میلیون و 554 هزار و 14 ریال دریافت شد و به تعداد یک هزار و 384 نفر افراد خسارت‌دیده به سطح 3میلیون و 451 هزار و 995 قطعه به مبلغ 65میلیارد و 60 میلیون و 456 هزار و 414 ریال غرامت پرداخت شد.

وی افزود: گروه خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک در استان مازندران طی سال زراعی 92-91 در تمام زیربخش‌ها تعداد 60 هزار و 525 نفر بهره‌بردار و تولیدکننده بخش کشاورزی را زیر پوشش بیمه قرار داده است که با مجموع حق بیمه دریافتی سهم بیمه‌گذار به مبلغ 135 میلیارد و 095 میلیون و 137 هزار و 717 ریال دریافت کرده است.

مدیر گروه خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی مازندران اضافه کرد: در این مدت تاکنون  تعداد 16 هزار و 353 نفر مشمول دریافت خسارت شدند وغرامت تنظیم شده به مبلغ 74میلیارد و 118 میلیون و 536 هزار و 175 ریال است.


ارسال دیدگاه