سوداگری دلالان در میادین میوه و تره‌بار

سوداگری دلالان در میادین میوه و تره‌بار

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">میوه شلیل که از حدود یک ماه گذشته با تلاش باغداران وارد بازارهای مصرف شد با آشفته بازار قیمت و سوداگری دلالان در میادین میوه و تره&zwnj;بار روبه&zwnj;رو است.<br /> </span></p>

به گزارش مازنداصناف شلیل میوه‌ای است با طبع سرد که از لحاظ خواص و مواد شباهت بسیاری با هلو دارد که چیزی در حدود 2 هزار سال پیش از کشور چین نشأت گرفته است.

میوه شلیل در کنار تصفیه خون خاصیت ضداسپاسم نیز دارد اما باید توجه داشت مصرف زیاد دانه شلیل به‌خاطر وجود آمیگدالین و اسید سیانیدریک که آزاد می‌شود خطرناک است.

شلیل که بسیار کم‌کالری و کاهش‌دهنده چربی خون است و در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری قلبی عروقی موثر به‌شمار می‌رود، این روزها خریداران بسیار زیادی دارد.

بیشترین پرورش میوه شلیل در کشور در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد که باغداران مازندرانی سهم بیشتری در برداشت شلیل نسبت به دیگر استان‌ها دارند.

 

 

 

 

باغداران مازندرانی که از حدود یک ماه گذشته مراحل برداشت شلیل را در ابتدای ماه مبارک رمضان زیر آفتاب گرم و هوای شرجی شمال آغاز کردند، این روزها نسب به فروش محصولات‌شان اظهار رضایت نسبی می‌کنند.

البته کشاورزان مازندرانی از آشفته بازار قیمت شلیل در بازارهای میوه و تره‌بار گلایه‌هایی هم دارند و مشکل اصلی آنان وجود دلالان و واسطه‌ها است.

خرید میوه شلیل با قیمت پایین توسط دلالان و عرضه آن با سود چند برابر به مصرف‌کنندگان مشکل بزرگی است که باغداران استان مازندران به جد با آن روبه‌رو هستند.

قیمت شلیلی که دلالان در مزرعه از باغداران خریداری می‌کنند به حدود 3 هزار تومان می‌رسد ولی نکته بحث‌برانگیز اینجاست که چرا این محصول باید با قیمت چند برابر به‌دست مصرف‌کنندگان برسد.

قیمت انواع شلیل در بازارهای فروش به بیش از 6 هزار تومان می‌رسد اما دلالان و واسطه‌ها این محصول را از کشاورزان با قیمت بسیار پایینی خریداری می‌کنند.

 

 

 

 

ابوالفضل کریمی باغدار مازندرانی، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هزینه تولید و نگهداری درخت شلیل در برابر درآمد حاصل از فروش آن همخوانی ندارد.

 

 

 

 

 

* حمایت دولت برای رونق تولید مرکبات

وی با بیان اینکه در 6 سال اخیر قیمت انواع سموم افزایش چشم‌گیری داشته، افزود: قیمت شلیل نسبت به هزینه‌های تولید بسیار پایین است و باغداران تنها هزینه‌های کود، سموم و کارگر خود را از محل فروش آن به‌دست می‌آورند.

این باغدار مازندرانی با اشاره به اینکه دولت‌ها هیچگونه حمایتی از کشاورزان و باغداران به‌عمل نمی‌آورند، تصریح کرد: دولت برای رونق تولید مرکبات داخلی و برای رسیدن به مرز خودکفایی باید از باغداران حمایت کند.

 

 

 

 

 

* واسطه‌ها؛ کم‌ترین نقش اما بیش‌ترین سود

کریمی با انتقاد از وجود دلالان و واسطه‌ها در فروش محصولات، گفت: واسطه‌ها کم‌ترین نقش را تولید میوه شلیل دارند اما بیشترین سود را نسبت به کشاورزان از آن خود می‌کنند.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه دولت باید برای رسیدن میوه از دست باغداران به دست مصرف کنندگان چاره‌ای بیندیشد، ادامه داد: باغداران از وضعیت نابه‌سامان فروش محصولات و از وجود دلالان و واسطه‌ها گلایه‌مند هستند.

این باغدار مازندرانی با بیان اینکه بیشترین سود از تولید مرکبات را واسطه‌های میادین میوه و تره‌بار استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: با وجود این وضعیت و متضرر شدن، باغداران انگیزه‌ای برای تولید میوه شلیل با کیفیت بالا را ندارند.

 

 

 

 

 

* دریافت 10 دردصد کمیسیون از سوی واسطه‌ها

کریمی با اشاره به اینکه واسطه‌های میادین میوه و تره‌بار برای فروش مرکبات کشاورزان 10 درصد حق کمیسیون دریافت می‌کنند، بیان کرد: برای مثال اگر کشاورزی با وجود این همه گرانی کود و سموم از محل فروش میوه شلیل 10 میلیون تومان دریافت کند، باید یک‌میلیون تومان آن را به واسطه‌های میادین میوه و تره‌بار دهد.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه واسطه‌های میادین میوه و تره‌بار با کدام زحمت از باغداران بیشترین سود را می‌برند، تصریح کرد: فعالیت این‌چنینی میادین میوه و تره‌بار و جولان واسطه‌ها همیشه مورد انتقاد باغداران بوده است.

* تولید شلیل در 4 هزار و 867 هکتار باغ

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با فارس، گفت: از حدود 30 روز گذشته میوه شلیل به بازارهای مصرف آمده و قیمت مناسبی برای تولیدکنندگان داشته است.

محمدتقی شکوهی با بیان اینکه در 4 هزار و 867 هکتار از باغ‌های استان مازندران میوه شلیل تولید می‌شود، افزود: سال گذشته 70 هزار تن شلیل از باغ‌های استان مازندران برداشت شد.

 

 

 

 

 

* پیش‌بینی تولید 75 هزار تن شلیل

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در سال جاری پیش‌بینی می‌شود بیش از 75 هزار تن شلیل از باغ‌های استان برداشت شود، تصریح کرد: تاکنون 70 درصد میوه شلیل از باغ‌های استان برداشت و راهی بازارهای مصرف شده است.

 

 

 

 

این مسئول کیفیت میوه شلیل در سال جاری را نسبت به سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: بیشترین میوه شلیل از باغ‌های شهرستان‌های بهشهر، نکا، میاندورود، ساری برداشت می‌شود.

شکوهی تصریح کرد: بیشترین و مطلوب‌ترین میوه شلیل شمال کشور در مازندران برداشت و به بازار مصرف استان‌های تهران، خراسان، اصفهان و قزوین ارسال می‌شود.

وی یکی از مشکلات پیش‌روی حوزه تولید مرکبات را بی‌انگیزگی باغداران برای پرورش درختان شلیل در استان دانست و تصریح کرد: دلالان و واسطه‌ها بیشترین سود را نسبت به کشاورزان می‌برند و در این موضوع عدالت برقرار نمی‌شود.

 

 

 

 

 

* ایجاد اتحادیه خرید مرکبات باغداران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای حمایت از باغداران باید شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های خرید مرکبات و عرضه مستقیم به بازارها ایجاد شود، بیان کرد: دولت باید برنامه ویژه‌ای برای حمایت از باغداران و تولید کنندگان مرکبات در نظر گیرد.

 

 

 

 

 کشاورزان و باغداران مازندرانی می‌گویند اگر مکان‌هایی احداث شود تا محصولات خود را به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان برسانند، دیگر شاهد آشفته بازار قیمت مرکبات در مراکز فروش میوه نیستیم و همچنین سوداگری دلالان هم از بین می‌رود.


فارس

 



ارسال دیدگاه