بازارچه سنتی کلاردشت؛ تماشایی اما ابتدایی

بازارچه سنتی کلاردشت؛ تماشایی اما ابتدایی

<p><span style="font-size: larger;">پنجشنبه&zwnj;ای دیگر از راه رسید و نوای دستفروشان و فروشندگان در بازار سنتی کلاردشت شنیده می شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازنداصناف کافی است در یکی از پنجشنبه های سال گذرتان به کلاردشت، شهری که از آن به عنوان پایتخت اکوتوریسم ایران یاد می شود، بیفتد و گذری به بازار سنتی و هفتگی آن داشته باشید.

از صبح زود، فروشندگان و دوره گردها و حتی مغازه دارها از جای جای استان و کشور به کلاردشت می روند تا کالاهایشان را رودرو و بدون واسطه به مشتریان و مسافران عرضه کنند.

کلاردشت شهرستانی تازه تاسیس در غرب مازندران است که به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و رویایی اش همواره مقصد گردشگران و طبیعت گردان است و پنجشنبه بازار آن نیز کم کم بین مسافران جا افتاده است.

در گوشه ای از شهر کلاردشت، هر هفته پنجشنبه بازاری برپا می شود که به گفته شهروندان و مسافران در آن می توان همه چیز را مشاهده کرد و بقول معروف از شیر مرغ تا جون آدمیزاد.

از فاصله نه چندان دور می توان نوای فروشندگان و دستفروشان را که اینک پنجشنبه بازار کلاردشت برایشان پاتوقی شده است، شنید، فروشندگانی که با نوای « حراجه، حراج» مشتریان را به سوی خود می خوانند.

به سراغشان که می روی، لبخندزنان و با شعفی خاص تقاضا دارند تا کالایی را خریداری کنی. با آنکه اینجا از واسطه و دلال خبری نیست، اما می توان رد واسطه ها را دید چرا که برخی از فروشندگان، واسطه هایی برای فروش اجناس

عطر سبزی های معطر، میوه های تازه، نان ها محلی، اجناسی با ترکیب رنگهای شاد و مختلف نشاط و سرزندگی را در بازار جاری کرده است

بی کیفیت هستند.

فیضه کاووسی بانوی کلاردشتی که از «حسن کیف» برای فروش صنایع دستی و مواد لبنی به این بازار آمده است با بیان اینکه خدا را شکر، کاسبی بد نیست می گوید: هر هفته کالاهایم مشتریانش را دارد و حتی برای هفته های آتی نیز سفارش می دهند.

در گوشه ای از بازارچه سنتی کلاردشت، حیدری فروشنده صنایع دستی که هر هفته از رامسر در این بازار روز، بساط پهن می کند به خبرنگار مهر می گوید: بیش از ۲۰ سال در حرفه دستفروشی اشتغال دارم و در اغلب روز بازارهای مازندران حضور دارم، اما بازار کلارشت به دلیل موقعیتش میزبان مسافران زیادی و این به نفع فروشندگان است.

فروشنده دیگری که از زنجان آمده و در بازار روز کلاردشت غرفه ای برپا کرده است، نیز می گوید: بهتر است تدبیری اندیشده شود تا ما که برای عرضه محصولات خود از مسافت طولانی می آییم، برای گرفتن غرفه به مشکل بر نخوریم و به کاسبانی که هر هفته حضور دارند یک غرفه دائمی اجاره دهند.

پیشینه برپایی روزبازار کلاردشت به یکماه نمی رسد و به گفته شهروندان و فروشندگان، این بازار سنتی تا حدی توانسته حباب کاذب قیمت ها را بشکند که هم به نفع مشتری است و هم فروشنده.

عطر سبزی های معطر، میوه های تازه، نان ها محلی، اجناسی با ترکیب رنگهای شاد و مختلف نشاط و سرزندگی را در بازار جاری کرده استو بازارهای سنتی هم فال است و هم تماشا.

پنجشنبه بازار کلاردشت با همت اتاق اصناف و مسولان شهرستان کلاردشت برپا شد و هر هفته به دلیل استقبال فراوان بر شمار غرفه هایش افزوده می شود.

فرهاد کریمایی رئیس اتاق اصناف کلاردشت در گفتگو با خبرنگار مهر مهر با بیان اینکه برپایی روز بازار در منطقه از همان ابتدا در برنامه کاری اتاق اصناف قرار داشت تصریح کرد: سرانجام این بازار با حمایت مسئولان و کارشناسی های به عمل آمده برپا شد.

وی، مهمترین اهداف برگزاری بازار هفتگی در کلاردشت را علاوه بر نیاز منطقه، کارآفرینی و اشتغالزایی، حمایت از مشاغل خانگی، رونق و چرخش اقتصادی پول در شهرستان اعلام کرد و مدیریت و نظارت در بحث عرضه و تقاضا را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: اتاق اصناف به خوبی توانسته از عهده این کار برآید.

نظارت بیشتر بر قیمت ها، تاریخ تولید و انقضاء محصولات، بهداشتی بودن لوازم آرایشی، بهداشتی ومواد لبنی، حفظ امنیت و آرامش برای مشتریان و فروشندگان از دیگر نیازهای پنجشنبه بازار کلاردشت است



وی تصریح کرد: اگر چه این بازار هفتگی تازه تاسیس است و برخی کمبودها روبروست اما برای رفاه حال کسبه ها و مردمی که برای بازدید می آیند سعی می کنیم در کمترین زمان به مشکلات رسیدگی و آنها را برطرف کنیم.

 گشتی در بازار سنتی کلاردشت نشان می دهد که این بازار تازه تاسیس نیازهایی مانند، تکمیل سرویس بهداشتی، افزایش روشنایی، احداث آبخوری و ساماندهی غرفه ها دارد، همچنین قبل از فرارسیدن فصل سرما نیز برای گرمایش و پوشش سقف برخی غرفه ها باید تدابیری اندیشده شود.

نظارت بیشتر بر قیمت ها، تاریخ تولید و انقضاء محصولات، بهداشتی بودن لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد لبنی، حفظ امنیت و آرامش برای مشتریان و فروشندگان از دیگر نیازهای پنجشنبه بازار کلاردشت است.

فیروز صاد فرماندار کلاردشت نیز در جلسه بازارچه فصلی و روز بازار پنچشنبه و جشنواره اقوام نیز با اشاره به سکونت اقوام مختلف در شهرستان، تصریح کرد: بازارچه هفتگی مورد توجه عموم قرار گرفت و در سطح استان مطرح است، از این رو مشتاقیم که نمایشگاه دایمی اقوام را نیز شکل دهیم.

در عین حال انصار ازوج رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چالوس و کلاردشت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه بازار هفتگی کلاردشت داری بافت سنتی است از مسئولان خواست تا در این بازار از لوازم و تولیداتی که در کلاردشت موجود است، عرضه نشود زیرا به کسبه محلی و کلاردشتی ضرر می رسد.

بازار سنتی کلاردشت در پنجشنبه ها رونق می گیرد اما مسائل بهداشتی، ضعف نظارت، حضور فروشندگان غیربومی، نامناسب بودن غرفه ها از مسائلی است که شهروندان و مسافران را رنج می دهد و ساماندهی این بازار باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

همچنین عرضه برخی محصولات چینی و تقلبی، اجناس بی کیفیت سبب می شود تا در صورت تداوم این روند، بازار سنی که باید محلی باشد برای عرضه محصولات محلی و تولیدات ساکنان منطقه از هدفش دور شود.


مهر مازندران




ارسال دیدگاه