آمریکا روشنفکر‌ها را سانسور می‌کند/ درباره نسل‌کشی سرخ‌پوستان فیلم بسازیم
نشست سوژه‌هاي سينمايي جنايت‌هاي آمريکايي در جشنواره عمار

آمریکا روشنفکر‌ها را سانسور می‌کند/ درباره نسل‌کشی سرخ‌پوستان فیلم بسازیم

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'><span id='bodyHolder_newstextDetail_nwstxtInfoPane'>مصطفی فارویی از اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت:&zwnj; یکی از سوژه&zwnj;های سینمایی می&zwnj;تواند سانسور و حذف روشنفکر&zwnj;های آمریکایی باشد. نسل&zwnj;کشی سرخ&zwnj;پوستان یا فاجعه هیروشیما نیز پرونده&zwnj;هایی است که هنوز هم جای کار بسیار دارد.</span></span><br /> &nbsp;</p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از خبرگزاری فارس، نشست سوژه‌های سینمایی جنایت‌های آمریکایی امروز در سومین روز از چهارمین جشنواره فیلم عمار با سخنرانی مصطفی فارویی از اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سالن شماره 3 سینما فلسطین برگزار شد.

وی در این نشست گفت: بحث این نشست درباره سوژه‌هایی است که قابلیت دارد برای سال آینده روی آنها کار کنیم و در همین جشنواره ارائه دهیم.

 

فارویی ادامه داد: البته از آنجایی که قصد داریم فقط سوژه‌هایی را که امکان مطرح شدن آن وجود دارد، عنوان کرده و از تحلیل آنها بپرهیزیم، به صورت فهرست‌وار به مباحث اشاره خواهیم کرد:

    آمار وحشتناکی از فقر در ایالات متحده آمریکا وجود دارد. بحث دیگر این است که اقتصاد در ایالت متحده آمریکا جهش چندانی ندارد و مدام به بحران مالی می‌خورد حوزه نظامی‌اش هیچ وقت زمین نخورده زیرا تقریباً انحصاری است و این خودش یک سوژه ناب است.

 

    الان بدهی ایالات متحده معادل 16 هزار میلیارد دلار است که حدود 10 برابر درآمد سالانه آنهاست و از آمریکا هیچ بعید نیست که زیر همه آنها بزند و منکرش شود. سوژه دیگری که اصلاً دور از ذهن نیست شکست تولید ملی است که پشتوانه چاپ اسکناس‌هایشان بوده است و تکلیف این همه پول بدون ذخیره طلا چه خواهد شد؟!

 

    عراق سال 2003 اشغال شد اما سال 2010 تحریم‌ها را برداشتند و اینهایی که می‌گویند تحریم‌ها 6 ماهه و یک ساله برداشت خواهد شد حرف بی‌منطقی است آیا واقعاً کسانی که در حوزه سینما کار می‌کنند نسبت به سوژه‌های ضدآمریکایی مطلع نیستند تا چه سازوکاری آنها را به سمت فیلم نساختن درباره این فیلم‌ها وجود دارد. آمریکا در طول تاریخ بیش از 1000 خطای مهم داشته اما از این ور پیگیری‌ها لازم نیست.

 

    یکی از وجوه تأثیرگذاری هالیوود به سبک زندگی جهان سوم «تکرار» است اینکه آنها یک مسئله «مرگ بر آمریکا» یک نگاه متجددانه و روشنفکرانه است که حتی در خود آمریکا هم اقبال دارد و شاعران و نویسندگان آمریکایی و هالیوودی داریم که علیه آمریکا فعالیت می‌کنند اما اینها از مسایل سانسوری صدا و سیماست.

 

    یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر ایالات متحده آمریکا انشقاق فرهنگی است بحث مهاجرت بحثی بسیار جدی در ژئوپولتیک سیاسی آنهاست اما هیچ جا از آن سخنی نیست. بحث نسل‌کشی سرخ‌پوستان یا هیروشیما و ناکازاکی پرونده‌هایی است که هنوز هم جای کار بسیاری دارد.

 

    بحث دیگر شخصیت‌پردازی است، ما شهیدهایی مثل «مهدوی‌ کرد» داریم که تحت شکنجه مستقیم آمریکا کشته شدند. چرا نباید درباره این سوژه‌ها کار شود؟

 

    در مورد نیروی نظامی ایالات متحده مباحث جدی ضربه‌پذیری آنها مطرح است و اینکه ادواتشان چندان مجهز و به روز نیست، همچنین رسانه‌هایشان در تبلیغ ادواتشان کمک زیادی می‌کند و در آواتار چنان تجهیزاتی را نشان می‌دهد که همه را به وحشت می‌اندازد اما حقیقتاً در این سطح نیست.

 

    تبعیض‌نژادی یکی دیگر از جاذبه‌های فیلمسازی در این ایالت است بحث جالب دیگر در تفکر آمریکایی عدم تحمل حرف مخالف است اکثر روشنفکری‌های آمریکا به طرز مشکوکی کشته می‌شوند.

 

    بحث بعدی بحث سانسور در علیه متحده است شما چقدر در آمریکا می‌توانید درباره مشکلات جامعه صحبت کنید یا بدتر از آن هجمه علیه اسرائیل است که در قاموس رسانه‌های آمریکا هیچ جایی ندارد.

 

    آمریکا برای همه انقلاب‌ها و جنگ‌های تاریخ فیلم ساخته و ایدئولوژی آنها اگر در راستای تفکرات خودشان بوده، تبلیغ کرده و اگر نبوده وحشتناک نشان داده است و آن تفکر را زیر سؤال برده که نمونه بارزش «آرگو» بود.

 

    هواپیمایی ایرباس، شهدای ترور، کودتای 28 مرداد، ساواک، لانه جاسوسی و ... موضوعاتی است که خیلی جای کار دارد اما مغفول واقع شده است.

 

    سوژه‌های زیادی در خود آمریکا وجود دارد و بهتر است به زبان انگلیسی در منابع خودشان جست‌وجو کنیم و حتی روی معضلات اجتماعی‌شان کار کنیم.

 

    حدود تحمل تخلف و مخالفت در آمریکا از دیگر مباحث قابل طرح در سینماست که حتی با ایران هم قابل مقایسه است. در آمریکا خیلی از کسانی که مخالفت می‌کنند به هر دلیلی حذف با سانسور می‌شوند.

 

    بحث مافیا در امریکا نیز از مباحث قابل طرح است و ما هر چه می‌کشیم از مافیای بی‌عرضه حزب الهی‌هاست.




ارسال دیدگاه