نمای اقتصادی کشور در دوران پساتحریم

نمای اقتصادی کشور در دوران پساتحریم

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نمای اقتصادی کشور در دوران پساتحریم را تشریح کرد و گفت:&zwnj; در این دوران می&zwnj;توان برنامه&zwnj;های راهبردی اقتصادی را متناسب با فضای جدید کشور تعریف کرد. <br /> </span></p>

به گزارش مازنداصناف  عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نمای اقتصادی کشور در دوران پساتحریم را تشریح کرد و گفت:‌ در این دوران می‌توان برنامه‌های راهبردی اقتصادی را متناسب با فضای جدید کشور تعریف کرد.

به گزارش تراز ، محمدرضا بهرامن درباره‌ وضعیت صادرات غیرنفتی کشور در دوران بعد از رفع تحریم‌ها اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقتصاد کشور به دلیل این‌که امکان تعریف بازارهای هدف مطلوبی وجود نداشت با شرایط بسته‌ای روبرو بود.

وی افزود: با توجه به این شرایط ویژه عملا تولیداتی را که بتوانیم در بازار‌های جهانی به شکل رقابت‌پذیر حضور داشته باشند از دست دادیم و به دلیل عدم دستیابی به تکنولوژی‌های واقعی در بخش‌های تولیدی که جامعه مصرف بالایی دارد با مشکلاتی مواجه شدیم. همچنین عمده صادرات‌مان در بیشتر بخش‌ها به صورت صادرات جزء انجام ‌شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به بیان وضعیت تبادلات تجاری کشور در پساتحریم‌ها اشاره و تصریح کرد: زمانی که شرایط به لحاظ روانی برای‌مان فراهم شود می‌توانیم این آمادگی را پیدا کنیم که سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهیم و بازارهای هدف جدیدی را تعریف کنیم. نباید فراموش کنیم که بیشتر محصولات ما این توانایی را دارند که بازارهای مشخصی را بدون دغدغه به عنوان هدف قرار دهند.

بهرامن افزود: در سال‌های گذشته با کشور‌هایی مانند امارات و چین روابط تجاری قابل توجهی داشتیم اما همین کشور‌ها در مواقع خاصی که قصد داشتیم به برخی تکنولوژی‌ها و امکانات دست پیدا کنیم، سنگ‌اندازی‌هایی کردند.

وی به چشم‌انداز تبادلات تجاری ایران با سایر کشور‌ها اشاره و عنوان کرد: مهم‌ترین فاکتوری را که باید در آینده در نظر بگیریم این است که در آرامش برای میان‌مدت و بلند‌مدت برنامه‌ریزی کنیم؛ از این جهت نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه‌مدت به تمامی اهداف‌مان برسیم. باید براساس این برنامه بهره‌وری‌مان را بالا ببریم و از تکنولوژی‌های خودمان استفاده کنیم و در عین حال از تکنولوژی‌های جدید نیز بهره ببریم. از سوی دیگر با شرکای جدید در بازار‌های نو وارد تعامل شویم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که کشور ما دارای انرژی و نیروی انسانی تحصیلکرده است و بازار‌های مطلوبی در کشورهای منطقه با جمعیتی حدود ۵۰۰ میلیون نفر، در اختیار دار که ظرفیت بسیار بالایی است.

 

 

 

 

منبع: تراز


ارسال دیدگاه