بازار نابسامان و آشفته میوه در مازندران
اختصاصي/گزارش ميداني از بازار ميوه

بازار نابسامان و آشفته میوه در مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">نبود يك مكانيزم مناسب براي تنظيم بازار، وجود پر رنگ دلالان، عدم نظارت صحیح و یکپارچه بر بازار، همه و همه باعث شده تا وضعيت ميوه و بازار آن در شيب نامناسب قيمتي قرار بگيرد و با سونامي جديدي در قيمت ميوه روبرو شويم.</span></p>

به گزارش خبرنگار مازنداصناف نبود يك مكانيزم مناسب براي تنظيم بازار، وجود پر رنگ دلالان، عدم نظارت صحیح و یکپارچه بر بازار، همه و همه باعث شده تا وضعيت ميوه و بازار آن در شيب نامناسب قيمتي قرار بگيرد و با سونامي جديدي در قيمت ميوه روبرو شويم.


هر ساله در دو نوبت ایام پایانی سال و ایام آغازین تابستان شاهد افزایش بی رویه قیمت میوه و تفاوت فاحش قیمت ها در بازار هستیم.


در سال جاری نیز علیرغم فراوانی میوه های تابستانی نظیر هندوانه، آلوچه، زردآلو و ... در بازار اما متاسفانه شاهد قیمت های متنوع و بالای میوه در بازار هستیم به نحوی که به طور مثال قیمت هندوانه در بازار با تفاوت فاحش بیش از 1000 تومانی از 600 تا 1800 تومان به فروش می رسد.


این جای بسی تامل است که استان مازندران که بعنوان قطب تولید بسیاری از میوه ها در کشور است اما بسیاری از اقشار کم درآمد استان قادر به خرید میوه های نوبری و تابستانی نباشند.


بهای توریستی بودن استان گرانی است، گرانی که دلالان و سودجویان بالاترین نفع را از آن می برند و باغداران زحمتکش مازندرانی اندر خم یک کوچه به دنبال هزینه های باغداری، نگهداری، سموم و ... پایین ترین درامد را کسب می کنند.


هر چند از کنار اوضاع نابسامان فروش میوه در مدخل ورودی شهرها نمی شود گذشت اما عدم اخذ تمهیدات لازم از سوی دستگاه های ذیربط موجب رویش قارچ گونه چرخی ها و ماشینی ها در حاشیه شهرها شده که این امر نیز نیازمند اخذ برنامه ریزی های لازم است.


در سال جدید شاهد وفور انواع میوه های تابستانی در بازار بودیم اما این موضوع سبب نشد تا شاهد قیمت های متنوع و نجومی میوه ها نباشیم.


گفتنی است تفاوت قیمت های فاحش و بازار آشفته و نابسامان میوه ها دلیل محکمی بر حضور کماکان و پررنگ دلالان میوه و تره بار و نیز سوء مدیریت مسئولان استانی است که حاصل این گره کور چندین چند ساله دودی است که تنها به چشم مردمان بومی استان می رود.

 

انتهای پیام/

بهراد حسینی



ارسال دیدگاه