کسادی بازار رهن و اجاره در ماه رمضان

کسادی بازار رهن و اجاره در ماه رمضان

<p><span style="font-size: larger;">امسال به دلیل تقارن روزهای ابتدایی فصل تابستان با ماه مبارک رمضان، فصل جابه جایی مستاجران مانند قبل شروع نشده است .</span></p>

به گزارش مازنداصناف ماه‌های تابستان و بخشی از روزهای خردادماه به دلیل تعطیلی مدارس، به عنوان فصل رونق بازار رهن و اجاره مسکن شهرت دارند و همه ساله بخش عمده‌ای از افزایش نرخ اجاره‌بها در این فصل اتفاق می‌‌افتد. هرچند در کنار بحران کمبود مسکن، اجاره‌نشینی در بین شهروندان، به‌خصوص در شهرهای بزرگ، رواج بیشتری یافته اما تعداد خانه‌های استیجاری نیز محدود است و این مساله می‌تواند به برتری تقاضا بر عرضه، به‌ویژه در فصل رونق نقل و انتقال اجاره‌نشین‌ها و در نتیجه افزایش قیمت در این بازار منجر شود.

گرچه بازار رهن و اجاره نیز همراه با دیگر بازارها در موج‌های گرانی ناشی از افزایش نرخ تورم، گرانی را تجربه کرده‌است اما به گفته کارشناسان، قیمت‌ها در این بازار توافقی و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و البته در این بین خواسته و نظر موجر در برابر تقاضای مستاجر از قدرت و اثر بیشتری برخوردار است.

بازار مسکن در دو سال اخیر، در رکود سنگینی به سر می‌برد و تقریبا می‌توان گفت که افزایش قیمت نداشته است. از دیگر سو در سال جاری نرخ تورم روند نزولی به خود گرفت و نرخ سود بانکی نیز اندکی کاهش یافت و همین مساله این تصور را در جامعه به وجود آورد که نرخ اجاره مسکن نیز نباید افزایش پیدا کند اما در واقعیت اینچنین نیست؛ نرخ اجاره بها امسال نیز همانند سال گذشته افزایش یافت. در شرایطی که مردم هزینه خرید خانه‌های گران را، که متناسب با وسع آنها نیست، ندارند و ترجیح می‌دهند بازهم به اجاره نشینی ادامه دهند تا شاید گره‌ای از بازار خرید و فروش مسکن باز شود. اما افزایش تمایل به اجاره نشینی در کنار رکود در بازار خرید و فروش مسکن، موجب شده است تا موجران به راحتی بتوانند نرخ اجاره بها را افزایش داده و مستاجران نیز به نوعی مجبور به رهن و اجاره، مطابق با سلیقه موجران شوند.

اما  اولین ماه تابستان امسال با ماه رمضان تلاقی کرده است و به نظر می رسد، در ماه رمضان مردم تمایلی به عوض کردن خانه ندارند و به همین دلیل بنگاه‌ها در روزهای اخیر کم رونق‌تر از قبل شده‌اند.

یکی از مشاوران املاک، در مرکز شهر تهران، با کساد خواندن بازار در روزهای جاری، افزود: این موقع از سال به فصل اجاره شهرت دارد و بیشتر مردم به دلایل مختلف این فصل را برای پیدا کردن مسکن اجاره‌ای و یا تمدید و تعویض خانه اجاره‌ای خود اقدام می کنند.

«محمدعلی امراللهی» به صدای اقتصاد گفت: امسال به دلیل تقارن روزهای ابتدایی فصل تابستان به عنوان فصل رونق بازار اجاره بها با ماه مبارک رمضان، هنوز این بازار رونقی نیافته و مراجعه برای اجاره کردن خانه بسیار کم است.

وی درخصوص تعیین قیمت اجاره بها، با اشاره به نبود ساز و کاری برای تعیین رهن و اجاره، گفت: در اغلب موارد شاهد افزایش حدودا 10 درصدی اجاره بها نسبت به زمان مشابه سال گذشته هستیم، اما در مواردی، موجر افزایش بیش از 10 درصد را اعمال می‌کند.

امراللهی با توجیه ناپذیر دانستن افزایش بیش از 10 درصدی اجاره بها عنوان کرد: در مواردی که مالک به هر دلیل و بهانه‌ای اجاره بها را بیش از عرف بازار افزایش می‌دهد با استقبال سرد مستاجر روبه رو می شویم و از این رو احتمال افزایش بیش از 10 درصدی، با توجه به اجاره های سرسام آوری که از قبل وجود داشت و بسیاری از مستاجران را در بازپرداخت دچار مشکل کرده بودند، منتفی به نظر می‌رسد، هرچند نمی توان موجران را مجبور کرد که خانه های خود را با نرخ مشخصی اجاره دهند.چندی پیش رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، اعلام کرد: خوشبختانه امسال با توجه به ثبات قیمت‌های مسکن، افزایش قابل توجهی در بخش اجاره ایجاد نشده و نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش قیمت داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این روند پایدار تا پایان تابستان ادامه یابد.

حسام عقبایی به ایسنا گفت: قیمت مسکن مهم‌ترین شاخص تعیین اجاره بها است و مقایسه بازار اجاره با بازار تورم و سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند مقایسه مع‌الفارقی است و مردم نباید فکر کنند همان سودی را که از بانک می‌گیرند، در قالب اجاره بها نیز دریافت کنند؛ چرا که این مساله باعث ایجاد بحران و جهش نامتعارف در اجاره بها می‌شود.
به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: نهادی که موجران را ملزم به رعایت عرف متعارف اجاره بها کند وجود ندارد.

ایران جیب


ارسال دیدگاه