وعده ارزانی لبنیات درماه رمضان چه شد؟

وعده ارزانی لبنیات درماه رمضان چه شد؟

<p><span style="font-family: Tahoma;">چرا لبنیات علی&zwnj;رغم وعده مسئولان در ماه رمضان ارزان نشد؟! یک مسئول: دوست داشتیم محصولاتمان را با تخفیف عرضه کنیم، اما مکانی برای عرضه نداشتیم/ اتاق اصناف مانع از اجرایی شدن طرح تخفیفات ویژه رمضان شد.</span></p>

به گزارش مازنداصناف تقریبا یک ماه پیش بود که فاضلی رئیس اتاق اصناف اعلام کرد که برخلاف سال‌های گذشته امسال نمایشگاه‌های ضیافت برگزار نمی‌شود. فاضلی دلیل برگزار نشدن نمایشگاه‌ را به صرفه نبودن برای مردم می دانست به طوری که در مصاحبه‌ای با «نسیم» گفت: سال گذشته کالاها با تخفیف ۲ تا ۳ درصدی در نمایشگاه ضیافت عرضه می‌شد و از آنجایی که از سه تا چهار نقطه پایتخت نمایشگاه برپا بود، هزینه رفت و آمد مردم بیشتر از این رقم می‌شد که مقرون به صرفه نبود . با توجه به وضعیت موجود بازار و وفور کالاهای اساسی از جمله شکر و روغن در بازار ضرورتی برای برگزاری نمایشگاه ضیافت احساس نمی‌کنیم .



وعده صنعت لبنیات در تخفیفات ویژه ماه رمضان


بعد از این، مقرر شد تا اصنافی که محصولاتشان جز کالاهای پرمصرف در ماه رمضان هستند تعداد محدودی از واحدهای صنفی خود را انتخاب کنند تا این واحدها برخی اجناس را با تخفیف ۵ تا ۱۵درصد به دست مصرف کننده برسانند. اتحادیه لبنیات فروشان سنتی از جمله این اتحادیه‌ها بود که با نزدیک شدن به ماه رمضان ۹۰ واحد داوطلب را معرفی کرد و بیان داشت که این واحدها، کالاهای پرمصرفی از جمله پنیر، شیر و ماست را با تخفیفات ویژه عرضه می‌کند.



پس از آن قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران بود که به «نسیم» گفت: که برنج، روغن، شکر، خرما و حبوبات ۵ قلم کالایی هستند که با ۵ درصد تا ۱۵درصد تخفیف عرضه می‌شوند.



در میان تمامی این اتحادیه‌ها بدون شک محصولات هیچ اتحادیه‌ای نمی‌توانست جای پنیر، ماست و شیر کارخانه‌ای را بگیرد زیرا این فرآورده‌ها جز کالاهایی هستند که موقع افطار سفره روزه‌داران را پر می‌کنند. بنابراین این اتحادیه نیز همگام با دیگر اتحادیه‌ها بیان داشت که کالاهای خود را با تخفیفات ویژه در ماه رمضان ارائه خواهد کرد، اعلام این خبر می‌توانست نوید خوبی برای مردمی باشد که ظرف ماه‌های گذشته با کش و قوس‌های فراوان و گران شدن‌های مکرر فرآورده‌های این اتحادیه مواجه بودند. تقریبا ده روز پیش از آغاز ماه رمضان بود که فربد ، عضو هیئت مدیره اتحادیه لبنیات به «نسیم» گفت: در ماه رمضان واحدهایی تعیین شده‌اند تا کالاهای لبنیاتی پرمصرف را با تخفیف ۱۵درصدی عرضه کنند.البته این تخفیف‌ها شامل کالاهای فانتزی نخواهد شد.



هفته گذشته و یک روز مانده به ماه رمضان نیز رضا باکری، رئیس اتحادیه صنایع لبنی گفتگویی با یک رسانه داشت و در آن به این موضوع اشاره کرده بود که براساس مصوبه انجمن صنفی صنایع لبنی، به کارخانه‌های تولید‌کننده لبنیات اعلام شد با برقراری ارتباط با سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها محصولات خود را در فروشگاه‌های فروش فوق‌العاده ماه رمضان، با ۱۵ درصد تخفیف عرضه کنند.



تنها ۳ روز از انتشار این خبر نگذشت که در کمال ناباوری فربد، عضو هیئت مدیره صنایع لبنی در نشست خبری این اتحادیه اعلام کرد که این صنف برای ماه رمضان هیچ‌گونه تخفیفی را قائل نخواهد شد و محصولات با همان قیمت قبلی به دست مصرف کننده خواهد رسید.



سفره‌های افطار که قرار بود ارزان شود


در اینجا این سؤال مطرح شد که چرا با وجود وعده‌هایی که این صنعت به مردم داده بود به قول خود عمل نکرد و سفره افطار روزه‌داران را همچنان با محصولات نه چندان ارزان خود گرانتر از قبل کرد.



فربد، عضو هیئت مدیره صنایع لبنی در رابطه با این موضوع دلیل تخفیف ندادن به محصولات لبنی را برگزار نشدن نمایشگاه ضیافت دانست و در پاسخ به خبرنگار «نسیم» مبنی بر این که چرا برخلاف ادعاهای گذشته، تخفیفات ۵ تا ۱۵درصدی لبنیات منتفی شده است، گفت: قرار بود که در ۸۰۰ پایگاه محصولات لبنی و سایر محصولات پرمصرف ماه رمضان با تخفیف عرضه شود، برآرود ما نیز تخفیف ۱۵ درصدی بود. اما رئیس اتاق اصناف مانع از اجرایی شدن این موضوع شد و بیان داشت که نیازی به فروش ویژه نیست زیرا اصناف آسیب می بینند. البته تا حد زیادی نیز بنده با این نظر ایشان موافق بودم.



دوست داشتیم تخفیف بدهیم اما نگذاشتند!

وی معتقد بود که صنعت لبنیات خودش مخالف تخفیفات ویژه ماه رمضان نبوده است اما در هر صورت باید موافقت مسئولان را هم به دست می‌آورد که متأسفانه گویا تا این لحظه این صنعت قدرتمند! موفق به اخذ این موافقت نشده بود.



فربد دلیل دیگری را نیز برای تخفیف نخوردن بر روی محصولات لبنی اضافه کرد و گفت: قرار بود که در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود برخی شرکت‌ها محصولاتشان را با تخفیف ارائه دهند، اما چون این نمایشگاه‌ها برگزار نشد و از طرفی نیز ما هم نمی‌توانستیم بر روی تمامی مغازه‌هایی که کالای لبنی می‌فروشند نظارت کنیم بنابراین تخفیفات ویژه ماه رمضان منتفی شد زیرا در نهایت نیز اگر تخفیفاتی داده می‌شد به جیب مردم نمی رفت و ممکن بود در این میان تنها برخی مغازه‌داران سودجویی کنند و محصول تخفیف خورده را با همان قیمت قبلی به دست مصرف کننده برسانند.


وعده‌ای که محقق نشد!

توضیحات فربد در حالی منتشر شد که پیش از آن اتحادیه اعلام کرده بود که با برقراری ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی در استان‌ها محصولات خود را در فروشگاه‌های فروش فوق‌العاده ماه رمضان، با تخفیف عرضه می‌کنند در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها همکاری لازم را نداشته‌اند و یا همتی برای برقراری این ارتباط وجود نداشته است، در هر حال تخفیف نخوردن محصولاتی که جز کالاهای بسیار پرمصرف و مورد نیاز روزه داران در این ایام است با هر توجیه و توضیحی که باشد بار دیگر مردم را نسبت به مسئولان این صنعت ناامید کرد زیرا بدون شک پیگیری کردن و تعیین واحدهایی در سطح شهر و معرفی آن‌ها به مردم نمی‌تواند برای صنعتی که می‌تواند ظرف مدتی کوتاه سه بار قیمت صنایع خود را افزایش دهد کار سختی به نظر برسد.


البته در این میان نباید از نقش اتاق اصناف برای بهانه دادن به دست اتحادیه‌ لبنیات غافل ماند چرا که اگر حتی در صورت برگزار نشدن نمایشگاه‌های ضیافت (که بررسی مزیت و معایب آن فرصت دیگری را می طلبد) چاره‌ای می اندیشید و به طور مثال برخی محصولات را به عنوان محصولاتی تخفیف خورده تعیین و معرفی می‌کرد این چنین بهانه به دست اتحادیه‌ها و اصناف زیر مجموعه خود نمی داد.




منبع: تراز


ارسال دیدگاه